Nový průzkum: Globální marketingové rozpočty stagnují

Marketéři stojí letos před otázkou, jak dosáhnout růstu bez navyšování rozpočtů. Klíčovou odpovědí se zdá být produktivita podpořená technologiemi, zejména AI a datovou analytikou.

St 21. května 2025 15:25 2 min Sdílet

# Marketing # Výzkum

/media/05rnadt4/meeting_business_freepik

Fullscreen Sdílet

/media/05rnadt4/meeting_business_freepik

Fullscreen Sdílet

Globální marketingové rozpočty zůstávají v letošním na stejné úrovni jako loni, když v průměru tvoří 7,7 % z celkových firemních výnosů. Vyplývá to z nového průzkumu společnosti Gartner.

Z průzkumu mezi více než 400 marketingovými řediteli (CMO) v Severní Americe, Velké Británii a Evropě vyplynulo, že 59 % z nich považuje svůj rozpočet za nedostatečný pro naplnění strategických cílů. To je sice o 5 procentních bodů méně než v roce 2024, ale stále jde o většinu respondentů.

„Marketingové rozpočty se stabilizovaly, ale pro řadu CMO zůstávají nedostačující,“ uvedl Ewan McIntyre, viceprezident a hlavní analytik Gartner. „Za současné makroekonomické nejistoty se dokonce objevují první náznaky možných škrtů v průběhu roku,“ dodal.

/media/doongdd2/2025-cmo-spend-1

Fullscreen Sdílet

Při stagnujících rozpočtech hledají marketingoví ředitelé způsoby, jak dosáhnout vyšší efektivity. Nejčastěji využívají datovou analytiku pro optimalizaci výkonu a investují do technologií jako je generativní umělá inteligence, která pomáhá automatizovat rutinní činnosti. Investice do generativní AI se podle respondentů začínají vyplácet: 49 % uvádí úsporu času, 40 % nižší náklady a 27 % zvýšení kapacity (např. produkce obsahu nebo odbavení většího objemu práce). Pouze 1 % marketingových lídrů uvedlo, že generativní AI pro ně není aktuální prioritou.

Největší položkou v marketingových rozpočtech zůstává placená mediální inzerce, která tvoří v průměru 30,6 % marketingového rozpočtu (což odpovídá 2,4 % celkových firemních výnosů). Kvůli inflaci cen médií však marketéři dostávají za své peníze méně.

Úspory hledají CMOs zejména u agentur a interní pracovní síly. 39 % plánuje snížení výdajů na agentury, kdy častým krokem je ukončení neefektivní spolupráce, zúžení portfolia agentur a přehodnocení smluv. 22 % uvádí, že díky generativní AI snížili závislost na externích partnerech při tvorbě kreativ a strategií. 39 % marketingových ředitelů plánuje také škrty v oblasti lidských zdrojů, např. redukcí duplicitních rolí či celkového počtu zaměstnanců.

-mav-

# výzkum # reklama # marketing # investice # Gartner # rozpočet # strategie # AI # výdaje # marketingový rozpočet # globální marketing # úspora

Guru Weekly

Každé pondělí nejnovější články v Guru Weekly přímo do vaší e-mailové schránky.