Autor textu MediaGuru
Češi i Slováci používají sociální sítě i chatovací platformy
v intenzivní míře, přičemž Slováci ve větší míře než Češi,
ukazuje zpráva CEDMO.
Češi i Slováci používají sociální sítě i chatovací platformy v intenzivní míře, přičemž Slováci ve větší míře než Češi. Slovensko však současně vykazuje nižší informovanost i kontrolu uživatelů nad nastavením soukromí. Tato a další zjištění vyplynula ze zprávy Sociální sítě TikTok a X v komparativní česko-slovenské perspektivě zveřejněné Středoevropskou observatoří digitálních médií (CEDMO).
Chatovací platformy jako jsou například WhatsApp, Messenger či Telegram využívá alespoň jednou denně 53 % respondentů v Česku a 67 % na Slovensku. Vícekrát denně je využívá 44 % lidí v Česku a 53 % na Slovensku. Naopak zcela je nevyužívá 14 % Čechů a pouze 8 % Slováků, což naznačuje vyšší míru digitalizace běžné komunikace na Slovensku.
Sociální sítě jako jsou například Facebook, Instagram, X/Twitter či TikTok využívá alespoň jednou denně 49 % respondentů v Česku a 65 % na Slovensku. Vícekrát denně je využívá 37 % lidí v Česku a 49 % na Slovensku. Výrazně více Čechů (24 % oproti 12 % Slováků) uvedlo, že tyto aplikace nepoužívá vůbec.
Nejvíce uživatelů v obou zemích používá nebo má z minulosti zkušenost se sociálními médii Facebook, Youtube a Instagram. I otázky související s přítomností na konkrétních sociálních sítích ukazují, že Slováci jsou v digitální komunikaci celkově aktivnější. Facebook navštěvuje 85 % oproti 73 % Čechů, u YouTube je tento poměr 69 % ku 61 % a u Instagramu 47 % ku 40 %. Na službě TikTok je aktivních 20 % Slováků oproti 17 % Čechům, u Pinterestu je poměr 25 % ku 19 %. Pouze u některých platforem mají Češi mírně vyšší zastoupení uživatelů – například síť X využívá 14 % Čechů oproti 11 % Slováků a Discord 11 % Čechů oproti 9 % Slováků.
Zásadní rozdíl mezi oběma zeměmi spočívá v přístupu k ochraně soukromí. Zatímco 43 % Čechů deklaruje, že má specifikovanou viditelnost příspěvků pro konkrétní kontakty nebo skupiny, u Slováků je to pouze 8 %. Dalších 28 % dotázaných ze Slovenska také například vůbec neví, jaké má nastavení viditelnosti, zatímco v Česku totéž potvrdilo pouze 10 % účastníků šetření.
Povědomí o čínském původu sociální sítě TikTok je v obou populacích poměrně vysoké, zejména v Česku. Většina dotazovaných z Česka a Slovenska si tento kanál správně spojuje s Čínou. Zatímco v Česku tuto znalost prokázalo 72 % účastníků výzkumu, na Slovensku byl jejich podíl nižší – 60 %. Zároveň si však relativně velký podíl lidí myslí, že služba TikTok pochází z USA (20 % respondentů v ČR, 25 % v SR).
Další detaily můžete číst ve zprávě: CEDMO Special Brief (data Česko, Slovensko) – v češtině
-mav-
# výzkum # Facebook # YouTube # Slovensko # komunikace # WhatsApp # sociální síť # TikTok # Messenger # chat # online komunikace # Česko # ochrana soukromí
Autor textu MediaGuru