Prodej deníků se loni snížil o více než desetinu

Loňský rok nepřinesl změnu trendu v prodeji tuzemských novin. Každý den se jich prodalo více než 400 tisíc, o zhruba 50 tisíc méně než o rok dříve.

Po 6. února 2023 13:35 2 min Sdílet

# Tisk

/media/7217/noviny_ilustrace_shutterstock

Fullscreen Sdílet

/media/7217/noviny_ilustrace_shutterstock

Fullscreen Sdílet

V loňském roce v průměru každý den prodalo 404,5 tisíc kusů deníků, což bylo o 11 % méně než v roce 2021. Nejprodávanějším deníkem byl i loni Blesk (Czech News Center), který jako jediný prodává více než sto tisíc výtisků denně. Žádný z deníků si loni meziročně nepolepšil. Ukazují to data Kanceláře ověřování nákladů tisku ABC ČR.

Stejně jako v předešlých letech se více snížil pultový prodej než předplatné. Meziroční snížení u prvně jmenovaného překročilo 14 %. Předplatné bylo nižší o necelou desetinu. Loňské výsledky tak nevybočují z trendu posledních let.

Vedle souhrnného prodaného nákladu, pultového prodeje a předplatného se především deníky Hospodářské noviny a MF Dnes opírají také o tzv. elektronickou verzi (EV1). Ta v případě HN představuje v průměru 14 tisíc denně a překračuje tak úroveň předplatného a pultového prodeje. V případě MF Dnes se elektronická verze loni podílela v průměru na 10 tis. prodaných kusech denně.

Největší podíl na prodaném nákladu mají pultové prodeje.

Průměrný prodaný náklad (ks), 2022

deník prodaný náklad 2022 meziroční změna (%)
Blesk 115 483 -13,6
MF Dnes 80 224 -8,4
Deník 65 524 -11,7
Právo 48 786 -10,3
Aha! 27 608 -14,5
Hospodářské noviny 26 282 -6,0
Lidové noviny 22 335 -7,3
Sport 18 228 -17,2
celkem 404 469 -11,3

Průměrný pultový prodej (ks), 2022

deník pultový prodej 2022 meziroční změna (%)
Blesk 97 196 -14,7
Aha! 26 092 -15,1
Právo 25 882 -12,5
MF Dnes 21 614 -13,7
Deník 15 879 -12,8
Sport 13 496 -13,9
Lidové noviny 5 172 -12,6
Hospodářské noviny 1 536 -16,1
celkem 206 867 -14,2

Průměrné předplatné (ks), 2022

deník předplatné 2022 meziroční změna (%)
Deník 49 402 -9,40
MF Dnes 44 912 -9,24
Právo 21 364 -8,73
Lidové noviny 10 400 -9,10
Blesk 10 301 -5,36
Hospodářské noviny 9 737 -12,55
Sport 2 958 -4,91
Aha! 718 1,17
celkem 149 792 -9,05

Elektronická verze (ks), 2022

deník elektronická verze (EV1) meziroční změna (%)
Aha! 0 na
Blesk 864 -40,2
Deník 192 -85,9
Hospodářské noviny 14 002 -2,0
Lidové noviny 5 807 -3,7
MF Dnes 10 174 0,1
Právo 0 na
Sport 964 -60,4
celkem 32 003 -10,4

Zdroj: ABC ČR

Z pohledu vydavatelů deníků dosahuje největšího podílu na celkovém prodaném nákladu společnost Czech News Center (Blesk, Aha!, Sport) s 40 %. Druhou nejsilnější je Mafra (MF Dnes, Lidové noviny) a k trojici nejsilnějších se řadí také Vltava Labe Media (regionální tituly Deník). 

Typ zobrazení

Podíl typů prodeje na celkovém PN, 2022

Fullscreen Sdílet

  Hodnota
pultový prodej 51.01
předplatné 36.93
elektronická verze EV1 7.89
ostatní 4.17

    Zdroj: ABC ČR

    Typ zobrazení

    Podíl vydavatelů deníků na PN 2022

    Fullscreen Sdílet

      Hodnota
    CNC 39.88
    Mafra 25.36
    VLM 16.20
    Borgis 12.06
    Economia 6.50

      Zdroj: ABC ČR

      -mav-

      # Blesk # tisk # ABC ČR # deník # Sport # Aha! # Lidové noviny # Právo # Hospodářské noviny # Deník # noviny # předplatné # Mladá fronta # prodaný náklad # pultový prodej

      Guru Weekly

      Každé pondělí nejnovější články v Guru Weekly přímo do vaší e-mailové schránky.