Autor textu MediaGuru
Přesvědčení, že reklamy by měly odrážet aktuální situaci způsobenou
pandemií, se na začátku letošního roku mírně zvýšilo, ukazuje nová
vlna výzkumu OMG Research.
Češi se i na začátku letošního roku stále cítili omezeni ve svém osobním životě a převážná většina lidí snížila počet kontaktů s jinými lidmi. Míra omezení byla lidmi vnímána srovnatelně jako v loňském listopadu. Vyplývá to z páté vlny výzkumu OMG Research s názvem Jak se Češi změnili v době koronakrize?, který se uskutečnil letos v únoru.
Podobně jako v minulé vlně až dvě třetiny lidí považují za důležité, aby firmy ukázaly svoji připravenost na současnou složitou situaci a jsou také ochotné podporovat firmy, které pomáhají překonat problémy spojené s koronavirem. Mírně roste přesvědčení, že reklamy by měly reflektovat aktuální situaci a ukazovat zapojení firem do řešení problémů. S tímto tvrzením vyjádřilo v únoru souhlas 45 % respondentů, zatímco v listopadu to bylo 38 %.
Nákupní chování se i nadále vyznačuje větším rozvažováním, jak s penězi nakládat. Obava z nákazy také vede k omezenému času strávenému v kamenných prodejnách. Pokračuje podpora i malých podnikatelů a živnostníků a také nákupů českých výrobků. Levnější nebo privátní značky zboží kupuje častěji než před pandemií přibližně čtvrtina lidí. Lidé celkově kvůli covidu méně kupují zejména oblečení a boty, sportovní vybavení a výrobky ze segmentu hobby a zahrada.
Zkušenost s online nakupováním se oproti listopadové vlně příliš nezměnila. U 44 % lidí šíření koronaviru nemá vliv na množství jejich uskutečněných online nákupů, tito lidé nakupují online stejně jako předtím. Pandemie nejvíce zvýšila frekvenci online nákupů zejména v kategoriích oblečení a boty, sportovní vybavení, léky a doplňky stravy, kosmetika a drogerie, potraviny a nábytek.
Investovat nebo spořit plánuje v blízké budoucnosti až polovina lidí, na druhou stranu polovina lidí má obavy ze ztráty hodnoty peněz.
Volný čas tráví většina lidí (58 %) především na internetu, sociálních sítích a také sledováním televize (56 %). Oproti listopadové vlně se zvýšila četba knih. Čas trávený u televizní obrazovky (ATS) se v prvních měsících letošního roku ve srovnání s loňskými prvními měsíci v důsledku omezení opět zvýšil. Za období 1.1.-16.2. 2021 představoval 4:43 hodin a byl meziročně vyšší o 37 minut. Ve srovnání se začátkem loňského roku se také v prvních letošních měsících zvýšila doba strávená na internetu (+13 %). Až 21 % lidí poslouchá podcasty.
Výzkum Jak se Češi změnili v době koronakrize? realizuje OMG Research na vzorku 500 online respondentů, jde o reprezentativní vzorek online populace 16-64 let. Pátá vlna výzkumu byla sbírána ve dnech 2.-8. února 2021. Předchozí vlny se uskutečnily v listopadu 2020, v červnu 2020, v druhé polovině března 2020 a ve dnech 12.-15. března 2020.
-mav-
# výzkum # reklama # koronavirus # OMG Research # online nakupování # populace # spotřební chování
Autor textu MediaGuru