Výzkum důvěry: Jakým reklamním kanálům věří Češi?

Výzkumná společnost Nielsen realizovala na podzim roku 2021 nadnárodní studii Trust in Advertising zaměřenou primárně na důvěru obyvatel zkoumaných zemí v různé komunikační kanály. O studii píše Martin Chalupník z Nielsen Admosphere.

Čt 3. února 2022 15:00 4 min Sdílet

# Výzkum # Reklama

/media/19809/duvera_shutterstock

Fullscreen Sdílet

/media/19809/duvera_shutterstock

Fullscreen Sdílet

Nacházíme se na začátku třetího roku spojeného s omezeními v důsledku koronavirové pandemie. Během uplynulých dvou let se nálada ve společnosti měnila v návaznosti na aktuální omezení a nová protiepidemická opatření a tato nestabilita mimo jiné zkomplikovala marketérům snahu o pochopení chování cílových skupin. Informace o tom, jak spotřebitelé konzumují mediální obsah, jak a kde nakupují a jakým komunikačním kanálům nejvíce důvěřují, jsou přitom pro marketingové specialisty stěžejní.

Zejména s poslední otázkou zadavatelům pomáhá aktuální mezinárodní studie Trust in Advertising, kterou realizovala výzkumná společnost Nielsen na podzim roku 2021 a která zkoumá důvěru spotřebitelů v reklamní sdělení a další komunikační kanály. Proběhla v 56 zemích světa a zúčastnilo se jí celkem 40 000 respondentů. Jde o třetí vydání studie, v minulosti byla realizována v letech 2013 a 2015. V každé své části nabízí data v menším detailu za celý region a nebo ve větším detailu za jednotlivé země, vše ve webovém rozhraní. V České republice je studie k dispozici prostřednictvím české pobočky Nielsen – Nielsen Admosphere.

Při porovnání s předchozími ročníky je u některých odpovědí zcela patrný dopad aktuální situace na vnímání reklamních sdělení ze strany jejich konzumentů. Například z odpovědí respondentů v Severní Americe je zřejmé, že se zvýšil zájem o zdraví a rodinu. V roce 2015 vnímala pozitivně tematiku Zdraví v reklamních sděleních necelá čtvrtina respondentů, zatímco v roce 2021 už to byla více než polovina. Podobný trend lze pozorovat u tématu Rodiny. V roce 2015 byla tato sdělení pozitivně vnímána přibližně u třetiny respondentů, v roce 2021 už to byla přibližně polovina.

Tento vývoj lze sledovat i v České republice ve stejných kategoriích. Nejpatrnější nárůst je právě u tematiky Zdraví. Zatímco v roce 2015 byla zjištěna pozitivní odezva pouze u 16 % respondentů, v roce 2021 to bylo již u 40 % z nich. Nejvíce však mezi českými obyvateli rezonují reklamní sdělení s tematikou humoru. Právě ta pozitivně hodnotí dvě třetiny respondentů.

/media/19805/n_zdravi

Fullscreen Sdílet

/media/19806/n_humor

Fullscreen Sdílet

Při pohledu na česká data o důvěře v jednotlivé reklamní komunikační kanály zřejmě nikoho nepřekvapí, že nejvíce respondenti věří doporučením svých známých: jako důvěryhodný „komunikační kanál“ je označilo 91 % z dotázaných.

/media/19807/n_doporuceni-od-znamych

Fullscreen Sdílet

Na opačné straně žebříčku se umístil influencer marketing. Jako zcela důvěryhodný ho označily pouze 4 % respondentů, jako spíše důvěryhodný pak 45 %. To naznačuje, že tento způsob marketingu u nás má potenciál, prozatím jsou však k němu spotřebitelé mírně skeptičtí.

Z tradičních mediatypů v České republice bodovaly například tematická reklamní sdělení v časopisech a outdoorová reklama. Slušné důvěře se těší také klasická televizní reklama. Celkem 44 % respondentů uvedlo, že jí zcela důvěřují. Oproti roku 2015 se jedná o značný nárůst: velká část respondentů, která TV reklamě spíše důvěřovala, jí v roce 2021 již důvěřovala zcela. Více než polovina respondentů také zcela věří zákaznickým recenzím na internetu.

/media/19808/n_reklamni-sdeleni-v-tv

Fullscreen Sdílet

Typický český spotřebitel tedy stále nejvíce sází na názory lidí jemu blízkých (buď přátel, nebo zákazníků kupujících podobné zboží, viz vysoká důvěra ve spotřebitelské recenze na internetu) – a těm se z pohledu důvěry zatím žádná reklamní sdělení nevyrovnají. Nejsme v tom však unikátní, podobný trend vykazují i další regiony. Z nadnárodní studie společnosti Nielsen ale také vyplývá, že silný potenciál si drží klasická televizní reklama, která si u nás vybudovala pozici důvěryhodného komunikačního kanálu.

Autor textu: Martin Chalupník, Nielsen Admosphere

# důvěra # reklama # Nielsen # studie # Nielsen Admosphere # komunikace # komunikační kanál

Guru Weekly

Každé pondělí nejnovější články v Guru Weekly přímo do vaší e-mailové schránky.