Autor textu MediaGuru
Při plánování tiskových kampaní by se měla zohlednit kvalita kontaktu
s titulem. Nově je proto součástí výpočtu tiskového GRP, kterým Unie
vydavatelů rozšiřuje výzkum Media projekt.
Vydavatelé po ročních přípravách představili odborné veřejnosti tiskový GRP. Chtějí, aby tuto veličinu, běžně používanou pro nákup reklamních kampaní v jiných mediatypech, zohledňovali plánovači i pro tištěná média. Domnívají se, že benefitem tištěných médií oproti jiným mediatypům je uvážlivější a soustředěnější příjem obsahu (a tedy i reklamy) a že by tyto faktory měly být vedle celkového zásahu zohledněny při plánování reklamních kampaní.
„Rozdíl ve vnímání obsahu včetně reklamy u placeného a neplaceného je obrovský," poukázal na úvod prezentace Tomáš Tkačík, místopředseda správní rady Unie vydavatelů a generální ředitel vydavatelství Business Media CZ. Noviny, časopisy a knihy mají podle jeho slov výhodu v tom, že jsou v dnešním rychlém světě médii pro relax, klid a přemýšlení. Výtisků novin se dostane na trh denně přes 350 tisíc a časopisů měsíčně přes 6 milionů, doložil.
Vydavatelé dosud s GRP nepracovali, resp. jistou variantu GRP mají plánovači v softwaru k dispozici. Jeho nová podoba ale zohledňuje parametry, které dosud výzkum čtenosti Media projekt neměřil a začal je měřit teprve v posledním roce – jde zejména o dobu strávenou s titulem, počet kontaktů s titulem a intenzitu čtení (rozsah, který čtenáři z titulu přečetli). Právě tyto kvalitativní parametry se promítají do konstrukce tiskového GRP. Do jeho výpočtu se tak propisuje délka četby (hod / min), opakovaní četby (kontakt s titulem) a intenzita četby (rozsah). Konkrétně rozlišuje, zda jde o jeden kontakt vs. opakované čtení, rychlé prolistování vs. klidnou četbu a přečtení nadpisů vs. četbu článků.
GRP je pak možné spočítat pro jednotlivé tituly i skupiny titulů a vyjádřit tím tak poměr k celkové čtenosti na vydání.
Ukazatel GRP bude k dispozici ve výzkumu Media projekt a v softwaru Medplan. Rozhodující pro jeho přijetí bude to, zda jej trh bude respektovat a využívat. To si uvědomují vydavatelé a také zástupci mediálních agentur sdružených v ASMEA, které na setkání reprezentoval výkonný ředitel Ondřej Novák. Proto mají probíhat workshopy a školení v agenturách, u klientů a ve vydavatelstvích.
Pro hodnocení výkonu tiskových kampaní se dosud používají především čtenost a prodaný náklad. Uvedení ukazatele GRP označují vydavatelé za největší změnu od zavedení obou zmíněných parametrů.
Vydavatelé na otázku o porovnatelnosti nově zkonstruovaného tiskového GRP s televizním GRP odpověděli, že srovnání si s GRP ostatních mediatypů udělali a že v porovnání s ostatními mediatypy vychází tiskový GRP srovnatelně (při parametrech 20vteřinový spot v TV a rádiu, formát branding na internetu, čtvrtina strany v deníku, resp. celostrana v časopise). Podle Vladimíra Kožíška z Medianu bylo ale klíčovou motivací pro konstrukci tiskového GRP vyjádřit realitu čtení a neohlížet se na to, jak jsou tvořeny GRP jiných médií.
Detailní prezentaci k tiskovému GRP můžete najít v dokumentu níže.
-mav-
# výzkum # Median # reklama # print # tisk # vydavatelé # Unie vydavatelů # GRP # čtenost # Media projekt
Autor textu MediaGuru