Proč Ivan Trojan vypadl z žebříčku TOP herců v reklamě?

Spolupráce s herci v reklamě fungují, klíčová je však exekuce, ukazují data výzkumu ResSolution Group, který se zabýval osobností Ivana Trojana v reklamě.

Út 10. června 2025 14:55 3 min Sdílet

# Reklama # Výzkum

/media/exkdusd4/cd-trojan

Fullscreen Sdílet

/media/exkdusd4/cd-trojan

Fullscreen Sdílet

Ivan Trojan se poprvé po několika letech neumístil v žebříčku TOP herců v reklamě, který každoročně zveřejňuje agentura ResSolutin Group ve spolupráci s agenturou Nielsen a asociací AČRA MK. V letošním žebříčku se v anketě Nejlepší herec/herečka v reklamě umístil Ivan Trojan až na 35. místě. Proč? A co si z toho mohou marketéři odnést?

Herecké osobnosti mají v reklamě stále sílu. Ukazuje to i nejnovější výzkum ResSolution Group, jehož výsledky ale současně potvrzují, že ani nejsilnější osobnost nezachrání kampaň, pokud selže exekuce nebo se odchýlí od kreativního směru.

Ivan Trojan zvítězil v diváckém hodnocení v uplynulých letech celkem pětkrát: nejdřív díky kampaním pro T-Mobile, poté jako „nečekaný hrdina" z vlaků Českých drah. Od roku 2021 pomáhal budovat image národního dopravce jako lidské, přístupné a zábavné značky. Loňská verze spotů, ve kterých se Trojan proměnil v humanoidního robota reprezentujícího technologický pokrok, se ale už líbila méně. 

Robohumor nestačil

Starší spoty Českých drah s Ivanem Trojanem v roli klasického cestujícího hodnotilo jako zábavné 69 % respondentů. V případě novější „robotické“ verze šlo o 63 %. Zábavnost je přitom u této kampaně klíčovým faktorem, a právě v ní měl Trojan vždy silnou roli. Pokles nastal i v celkovém hodnocení, kdy novější reklama se líbila 57 % respondentů, oproti 63 % u té starší. A kdyby si lidé měli vybrat jen jednu z reklam? Téměř tři čtvrtiny preferují starší, „lidštější“ variantu. Robota by zvolilo 28 %.

„V případě reklam, které jsou založené na zábavných prvcích, je kromě kvalitního podání klíčové, zda se podaří trefit do humoru co nejširší skupiny diváků,“ komentuje Lucie Vlčková, Head of Insights & Media Research z ResSolution Group. „Jinak totiž hrozí, že i jinak úspěšná spolupráce s kvalitním hercem nemusí přinést optimální výsledky.“

/media/1ktayo0o/mm_itrojan_2

Fullscreen Sdílet

Značka a osobnost: stále funkční spojení

I přes pokles oblíbenosti posledního spotu ale považovalo 6 z 10 respondentů spolupráci Ivana Trojana a Českých drah za funkční. Nejpozitivněji ji hodnotila věková skupina 35–54 let, která je zároveň pro reklamy tohoto typu nejvhodnější cílovkou. Právě u nich byl i meziroční propad nejmenší.

Kampaň s Trojanem byla také podle výzkumu silná v dalších atributech: u obou spotů dvě třetiny dotázaných uvádějí, že reklamu dobře znají a že je herec zaujal. Zhruba stejně početná skupina respondentů potvrzuje, že působí důvěryhodně. Necelá polovina měla pocit, že hercovo vystupování přesně odpovídalo stylu značky.

/media/1lclzaev/rss_i-trojan

Fullscreen Sdílet

Změna stylu, humoru či role herce může být osvěžující, ale i riskantní. „Okoukanost“ byla důvodem poklesu jen pro necelou pětinu respondentů. Výsledky tak spíš ukazují, že pokud není exekuce dobře zvládnutá nebo se koncept příliš vzdálí značce, ani silná osobnost situaci nezachrání.

-mav-

# výzkum # reklama # Nielsen # koncept # kreativita # Ivan Trojan # brand # herec # ResSolution Group

Guru Weekly

Každé pondělí nejnovější články v Guru Weekly přímo do vaší e-mailové schránky.