Autor textu MediaGuru
Příjmy PR agentur rostou. V budoucnu se rozloučí s neprofitabilními
klienty a posílí využití AI, ukazuje výzkum NMS Market Research pro APRA.
Střední hodnota výnosů (tržeb) PR agentur vzrostla v roce 2023 oproti roku 2022 o milion korun na 33,4 milionu korun. Také vývoj v letošním roce vidí pozitivně. Vyplývá to z průzkumu Asociace public relations (APRA), který realizovala výzkumná agentura NMS Market Research.
Šedesáti procentům agentur příjmy vloni rostly. Zároveň ale dvěma třetinám agentur rostly také náklady, přičemž třetině dotázaných narostly o více než 10 %. Nejvýraznější nákladovou položkou agentur jsou náklady na zaměstnance, které v roce 2023 tvořily 68 % celkových nákladů.
„Inflace se významně projevila i v našem oboru, a to nejvíce v růstu mezd, které představují naši největší nákladovou položku. Mzdy vloni rostly nejčastěji do deseti procent, nejvíce pak u seniorních pozic. V letošním roce agentury očekávají zpomalení mzdových nárůstů, třetina se pak navyšovat mzdy nechystá vůbec,“ říká Radek Maršík, předseda výkonné rady APRA.
S ohledem na rostoucí náklady přes sedmdesát procent agentur navýšilo vloni své ceny, nejčastěji do deseti procent. Téměř třetina agentur pak své ceny zvýšila o více než 10 %.
Zatímco v roce 2022 obměňovalo své pracovní týmy 55 % agentur, loni to byly tři čtvrtiny. Celkově odešlo z agentur v loňském roce 11 % zaměstnanců. Nejčastější změny byly na pozici Account Executive. „Tento trend je ale logický. Account Executive je nižší pozice, na kterou jsou najímáni studenti a lidé po dokončení vzdělání. U nich bude fluktuace vždy vysoká, seznamují se s pracovním trhem, hledají uplatnění. Mě naopak těší, že roste zájem o práci v agenturách,“ uvádí místopředseda výkonné rady APRA Petr Lesenský, jehož výrok potvrzují i data z průzkumu. Zatímco ještě v roce 2021 se 42 % agentur potýkalo s poklesem poptávky zájemců o práci, v roce 2023 to bylo 8 %. Naopak 40 % agentur v roce 2023 zaznamenalo zvýšený zájem o práci v agentuře.
Mění se i prostředí, ze kterého noví zájemci o práci přichází. V předchozích letech se noví zaměstnanci nejčastěji rekrutovali z konkurenčních agentur. Nyní je na prvním místě vystřídaly absolventské programy, které jsou nově nejvýznamnějším zdrojem talentů. Stále platí, že pro agentury je největší výzvou udržení klíčových zaměstnanců, podle zjištění z průzkumu ale musí čím dál více pracovat s motivací pro mladší manažery.
I nadále je jedním z největších benefitů, které agentury nabízí, homeoffice. V každé páté agentuře může zaměstnanec využít práci z domova kdykoliv, standardem je využívání home office 2-3krát týdně.
Vloni nejvíce rostla poptávka po službách media relations (64 %). Následovala poptávka po konzultacích (60 %). Agentury očekávají, že v roce 2024 nejvíce poroste poptávka po sociálních médiích a vedení komunit a do popředí se rovněž dostanou insighty a plánování. Změny v objemech zakázek dle sektorů agentury nečekají. Nejvyšší podíl objemu zakázek je v oblastech průmyslu a energetiky (19 %) a finančnictví (14 %).
Nejočekávanějšími trendy v PR agenturách bude využívání AI (68 %), důraz na společenskou zodpovědnost (60 %) a posílení lidského přístupu (56 %). Až 48 % agentur očekává, že se v blízké budoucnosti rozloučí s neprofitabilními klienty. „Jde o důkaz, že agentury se po covidovém období dostaly opět do dobré kondice a mohou si dovolit prodávat služby s vysokou přidanou hodnotou. Naopak tam, kde jen posilují kapacitu klientů v exekutivní, tedy nepříliš ziskové roli, budoucnost nevidí,“ dodává Kamil Kunc, Client Service Director ve společnosti NMS Market Research.
Průzkum realizovala společnost NMS Market Research pro Asociaci public relations (APRA). Data do průzkumu, který byl vydán v červenci 2024, vychází z odpovědí renomovaných českých PR agentur.
-mav-
# agentura # PR # trend # APRA # příjmy # NMS Market Research
Autor textu MediaGuru