Praha dá pět milionů korun na boj proti vizuálnímu smogu

Pražský magistrát rozdá mezi majitele provozoven v příštím roce celkem pět milionů korun na změnu vzhledu obchodů.

Pá 26. června 2020 16:30 2 min Sdílet

# Aktuality # Reklama

/media/13250/praha_shutterstock

Fullscreen Sdílet

/media/13250/praha_shutterstock

Fullscreen Sdílet

Hlavní město Praha rozdá mezi majitele provozoven v příštím roce dotace v souhrnné výši pět milionů korun na změnu vzhledu obchodů. Město tím chce zlepšit podobu pražských ulic a zbavit je tzv. vizuálního smogu. Vyplývá to z dokumentu, který schválili pražští radní.

Dotace má pomoci historickému centru Prahy, které v posledních letech trpí výraznými poutači, nápisy a polepy, jimiž se prodejci snaží přilákat zákazníky. Svým provedením pak podle magistrátu degradují cenné historické domy v Pražské památkové rezervaci.

Majitelé mohou o peníze žádat do 30. října. Vedení města již schválilo dokument, který stanovuje podobu obchodů, tedy např. polepů nebo vývěsních štítů. Pravidla jsou platná pro domy v majetku města a se soukromníky bude město o jejich dodržování jednat. Maximální výše dotace pro jednoho žadatele bude 200 000 korun do maximální výše 70 procent uznatelných nákladů. O peníze mohou žádat nejen majitelé obchodů, ale rovněž vlastníci domů, ve kterých provozovny sídlí.

Každá žádost bude posouzena nejen po formální stránce, ale magistrátní úředníci také posoudí skutečný stav a podobu té které provozovny. Soudní znalec následně vyhodnotí správnost cenové kalkulace prací, které jsou předmětem žádosti. O poskytnutí nebo neposkytnutí dotace rozhodne magistrát nejpozději do 31. května 2021.

Výše zmíněná pravidla podoby obchodů se vztahují na všechny památkově chráněné oblasti v Praze. Určují například, že polep na výloze nemá být větší než 20 procent prosklené plochy nebo že nesmí být používány reflexní barvy, sériové nápisy nebo rotující a blikající poutače. Na štíty nebude možné dávat vyobrazení prodávaného produktu. Dokument určuje také počet poutačů přidělaných na fasádu a „trčících“ do ulice. Určeno je také místo, kde má být firemní označení. Výjimku z pravidel budou mít lékárny či pošta.

Město nová pravidla nařizuje provozovatelům, kteří jsou v nájmu v městských domech. V centru města z celkem asi 3500 patří městu 418 objektů. Pravidla jsou závazná rovněž pro městské firmy či příspěvkové organizace. U soukromých domů chce město s majiteli o podobě provozoven jednat.

-čtk-

# retail # obchod # Praha # magistrát # provozovna # vizuální smog # poutač # polep # dotace

Guru Weekly

Každé pondělí nejnovější články v Guru Weekly přímo do vaší e-mailové schránky.