Autor textu MediaGuru
Lidé nakupují potraviny online dvakrát častěji než před covidem,
internetové lékárny či dovážku občerstvení využívají třikrát
častěji.
Pandemie koronaviru změnila nákupní chování zákazníků. Zvykli si nakupovat online, čemuž se mnozí obchodníci musí přizpůsobit. Lidé nakupují častěji na internetu potraviny, drogerii, léky i mnohem více využívají dovážku z restaurací a kaváren. Vyplývá to z průzkumu společnosti CBRE, který proběhl letos v dubnu na vzorku téměř 700 respondentů.
„Lidé aktuálně nakupují na e-shopech potraviny dvakrát častěji než před pandemií, což znamená každý jejich čtvrtý nákup. U drogistického a lékárenského zboží je to třikrát častěji a u oblečení a obuvi dvakrát častěji. Občerstvení z restaurací a kaváren si lidé nechávají přivést až třikrát častěji, ale současně tyto podniky fyzicky navštěvují v podobné frekvenci jako před pandemií. Zřejmě si po dlouhém období domácího vaření potřebují odpočinout – a zdá se, že vaří méně než v minulosti. Elektronika se hojně nakupovala online již před pandemií, takže ta zaznamenala pouze minimální nárůst, ovšem i tak zákazníci realizují svůj každý druhý nákup online,” popisuje Pavel Urban ze společnosti CBRE.
Lidé sice rádi nakupují na internetu, tři čtvrtiny preferují si ale zboží, pokud je to v blízkosti, například v nedalekém nákupním centru, vyzvednout fyzicky. „V kategorii 18 až 25 let je to dokonce 95 %. Mladí lidé, ač žijí hodně v online světě, také touží po osobním zážitku. Ostatní zákazníci zase spojí vyzvednutí zásilky s jinými nákupy nebo vyřízením potřebného,“ přibližuje Urban a dodává, že je nutné, aby maloobchodníci světy online i offline začali vnímat synergicky: „Obchodníci by se měli snažit uspokojit potřeby a přání zákazníka a je evidentní, že zákazníkům vyhovuje propojení kamenného obchodu s online prostředím.“
Většina lidí vidí hlavní výhody online nakupování v možnosti porovnání cen, úspoře času či větším výběru sortimentu. Pouze minimum lidí vnímá výhodu online nakupování v možnosti vyhnout se místům s vyšší koncentrací lidí, což znamená, že obava z nákazy infekční nemocí se již stala zanedbatelnou bariérou.
Nákupům na internetu velmi pomohla pandemie, kdy se do online prostředí přesunuly nákupy zejména během lockdownu. V meziročním úhrnu díky tomu online vzrostl o 27,3 % v roce 2020 a o 15,7 % v roce 2021.
Podle průzkumu CBRE v roce 2019 generovalo 13 % dotazovaných značek v online prostředí 21–30 % svých celkových tržeb, v současné době to je 32 %. Ještě markantnější rozdíl přitom lze sledovat u obchodníků, u nichž tvoří příjmy z e-shopů na celkových tržbách 31–40% podíl. Před rokem 2020 takové úrovně nedosahovala žádná z dotazovaných firem, letos již 16 %. V tomto kontextu vyznívá zajímavě srovnání s regionem EMEA. V rámci průzkumu uvedlo pouze 19 % tamních retailerů, že dosahují online tržeb mezi 21–30 % a podíl online tržeb nad 31 % na celkových tržbách zmínila pouze 2 % dotázaných. Tyto výsledky dokreslují skutečnost, že e-commerce platforma v České republice má již své pevné místo a dlouhou tradici. Navíc s příchodem pandemie tento trend ještě zesílil.
,,Pandemie koronaviru změnila nákupní chování zákazníků a donutila maloobchodníky optimalizovat prodejní kanály, někteří z nich zaváděli i kanály nové. Do budoucna bude právě vhodné nastavení tzv. omnichannel strategie, kombinující více prodejních a komunikačních kanálů, hrát rozhodující roli v úspěchu,” komentuje Jan Janáček z CBRE.
„Budeme-li posuzovat tržby generované pouze v kamenných prodejnách bez online tržeb, pak 56 % obchodníků se aktuálně pohybuje někde mezi 100–75 % své původní úrovně před pandemií, a 12 % dosahuje dokonce vyšších čísel než v roce 2019. Zajímavé je přitom srovnání s regionem EMEA, kde návrat do předcovidové kondice probíhá o poznání rychleji. Dohromady 36 % značek generuje tržby vyšší než v roce 2019 a 40 % je na úrovni mezi 100 až 75 %. Svůj vliv může mít mimo jiné výrazně vyšší inflace v tuzemsku při srovnání s eurozónou,“ doplňuje Janáček.
-stk-
# retail # e-shop # výzkum # research # e-commerce # nákupní chování # online # kamenný obchod # CBRE
Autor textu MediaGuru