GLS: Třetina Čechů nakoupí vánoční dárky jen online

Každý třetí Čech bude letos vánoční dárky nakupovat výhradně z e-shopů a polovina je plánuje pořizovat online i v kamenných prodejnách.

St 27. října 2021 15:00 2 min Sdílet

# Aktuality # Výzkum # Retail

/media/8358/eshop

Fullscreen Sdílet

/media/18721/gls_infografika-1

Fullscreen Sdílet

Každý třetí Čech bude letos vánoční dárky nakupovat výhradně z e-shopů a polovina je plánuje pořizovat online i v kamenných prodejnách. S nákupem vánočních dárků chce 33 % oslovených začít dříve než v předchozích letech. Vůbec nejvíce lidí přitom začíná dárky řešit teprve v listopadu po Black Friday (29 %) a každý pátý odkládá nákupy až na posledních 14 dnů před Vánoci. Údaje vyplývají z průzkumu společnosti GLS realizovaného prostřednictvím aplikace Instant Research agentury Ipsos na vzorku 1000 respondentů.

„Loňské Vánoce co do počtu přepravených balíků trhaly rekordy. Očekáváme a průzkumy tomu nasvědčují, že obliba online nákupů v průběhu roku nijak neklesla. Pro lidi je to zkrátka pohodlnější a rychlejší, proto lze i letos čekat další nápor na přepravce. Vzhledem k tomu, ale i s ohledem na problémy výrobců s materiálem, dopravou dílů z Číny i rychlého růstu cen všech vstupů doporučujeme doporučujeme nákup dárků nenechávat na poslední chvíli,“ upozorňuje Pavel Včela, ředitel GLS Česká republika.

/media/18722/gls-infografika-2

Fullscreen Sdílet

Za dárky Češi letos utratí do 8 tisíc Kč (73 %). Pouze 5 % oslovených má na vánoční dárky vyčleněno více než 15 tisíc Kč, obdobné množství však pouhou tisícikorunu.

Online nákupy se navzdory odeznívající pandemii těší stále velké oblibě. Jsou pohodlné (63 %), uspoří čas (60 %), nabízejí jednoduché srovnání cen na internetu (51 %) a umožňují vyhnout se davům v obchodech (50 %). Pro třetinu Čechů (32 %) je proto nákup dárků přes internet první volbou. Na e-shopech nejčastěji nakoupí 4 až 6 dárků (43 %). Online nákupů využijí především mladší lidé do 45 let. Naopak lidé ve věku 54 až 65 let online nákupům příliš neholdují. Jako hlavní nevýhody označují nemožnost vyzkoušet si zboží (70 %), obavu z poškození zboží během přepravy (41 %) nebo komplikovanou reklamaci (31 %). Polovina oslovených (48 %) nakoupí dárky kombinovaně v obchodech a na e-shopech, čtvrtina naopak zejména v obchodech. Pět procent Čechů však letos nebude dárky pořizovat vůbec. To je nárůst o 2 procentní body ve srovnání s rokem 2020.

-mav-

# retail # výzkum # e-commerce # nákup # spotřebitelské chování # Vánoce # GLS # dárek

Guru Weekly

Každé pondělí nejnovější články v Guru Weekly přímo do vaší e-mailové schránky.