Autor textu MediaGuru
Data z výzkumu Nielsen Admosphere ukazují, jak se vyvíjí konzumace médií
v létě oproti ostatním měsícům roku. Nejčastěji v létě ve srovnání
se zbytkem roku posloucháme rádio, naopak v létě méně chodíme do kina a
sledujeme TV obsah.
Více než čtyři pětiny dotázaných (83 %) konzumují média během letních měsíců (červen až srpen) alespoň občas. Většina z nich (66 %) přitom média o prázdninách sleduje stejně často jako po zbytek roku. K méně častější mediální konzumaci se během léta hlásí 25 % respondentů a k častější 9 %. Méně deklarují konzumaci médií přes léto respondenti bez maturity (72 %) oproti těm s vyšším vzděláním, z vesnic (77 %) oproti větším obcím a z Čech (78 %) oproti ostatním regionům. Vyplývá to z průzkumu Nielsen Admophere pro MediaGuru.cz.
Častější mediální konzumaci o prázdninách volila nejmladší věková skupina 15-34 let (13 %) oproti starším. Naopak nižší sledovanost médií uváděly častěji ženy než muži (27 % oproti 24 %), lidé s vysokoškolským vzděláním (28 %) v porovnání s osobami s nižším vzděláním a respondenti z velkých měst (30 %) ve srovnání s menšími obcemi a naopak méně často respondenti nad 55 let (21 %) oproti mladším.
Více než pětina alespoň občasných letních konzumentů médií preferuje v létě živé televizní vysílání, přičemž zde dominuje nejstarší věková skupina 55 a více let (37 %) oproti všem ostatním. Druhým nejoblíbenějším letním médiem je rádio, které konzumuje pětina dotázaných, zde je opět nejsilnější nestarší věková skupina 55 a více let (24 %) oproti jiným věkovým skupinám a respondenti z Čech (23 %) oproti jiným částem republiky. Třetí příčku obsadily VOD služby (Netflix, Voyo, HBO Max atp.), které konzumuje nejraději 15 % letních konzumentů médií. Zde naopak jasně převažuje nejmladší věková skupina 15-34 let (29 %) v porovnání s jinými skupinami.
Hodnota | |
---|---|
živé TV vysílání | 22.1 |
rádio | 19 |
VOD | 14.5 |
zpětná TV | 10.9 |
hudební stream | 9.1 |
časopisy | 7.1 |
kino | 7.1 |
podcasty | 4.1 |
noviny | 2.9 |
nic z uvedeného | 3.0 |
Zdroj: Nielsen Admosphere, červen 2022, N = 429. Hodnoty se zobrazí najetím na sloupec
Médiem, které lidé v létě (červen až srpen) sledují častěji ve srovnání se zbytkem roku nejvíce, je rádio. S menším odstupem následují s vyrovnaným skóre zpětná TV a videooobsah (z archivu), časopisy, kino a streamovaná hudba (např. Spotify). Naopak méně než v ostatních částech roku sledujeme v létě televizní obsah (živý i zpětný) a chodíme méně do kina. Nejstabilnější konzumaci během léta vykazuje ve srovnání s ostatními měsíci roku rádio a streamovaná hudba.
Zdroj: Nielsen Admosphere
V rámci věkových skupin jsou značné rozdíly v konzumaci médií. Nejmladší věková skupina 15-34 let častěji v létě než po zbytek roku používá streamovací platformy hudby (např. Spotify) a VOD služby (oboje 27 %). Střední věková kategorie 35-54 let poslouchá v létě častěji než po zbytek roku rádio (19 %) a nejstarší věková skupina 55 a více let v létě častěji než po zbytek roku užívá zpětné televizní vysílání nebo televizní archiv (11 %).
Nejvíce letních uživatelů médií se alespoň někdy dívá na filmy. V létě je sleduje častěji pětina a stejně často jako po zbytek roku tři pětiny dotázaných, kteří konzumují média v létě alespoň občas. Dokumentární filmy a pořady sleduje v létě častěji desetina a stejně často jako po zbytek roku tři pětiny respondentů. Seriály sleduje v létě častěji 14 % a stejně často jako po zbytek roku více než polovina uživatelů médií.
Nejméně respondentů uvedlo sledování influencerů a autorských videí, které nekonzumuje vůbec nebo zřídka více než polovina letních uživatelů médií. V létě je častěji než po zbytek roku spotřebovává 5 % a stejně často čtvrtina letních uživatelů médií.
Respondenti ve věku 15-34 let, kteří konzumují média během letních měsíců, častěji v létě než po zbytek roku sledují filmy (31 %), seriály (26 %), pořady o cestování (24 %), vtipná videa (22 %) a hudební klipy (21 %).
-mav-
# podcast # TV # streaming # film # Nielsen Admosphere # kino # noviny # časopisy # rádio # VOD # léto # prázdniny # mediální chování # výzkum. média. sledovanost
Autor textu MediaGuru