Češi v létě z médií nejraději sledují TV, rádio a VOD služby

Data z výzkumu Nielsen Admosphere ukazují, jak se vyvíjí konzumace médií v létě oproti ostatním měsícům roku. Nejčastěji v létě ve srovnání se zbytkem roku posloucháme rádio, naopak v létě méně chodíme do kina a sledujeme TV obsah.

Čt 4. srpna 2022 07:25 4 min Sdílet

# Výzkum

/media/14166/digitalni-obrazovky

Fullscreen Sdílet

/media/14166/digitalni-obrazovky

Fullscreen Sdílet

Více než čtyři pětiny dotázaných (83 %) konzumují média během letních měsíců (červen až srpen) alespoň občas. Většina z nich (66 %) přitom média o prázdninách sleduje stejně často jako po zbytek roku. K méně častější mediální konzumaci se během léta hlásí 25 % respondentů a k častější 9 %. Méně deklarují konzumaci médií přes léto respondenti bez maturity (72 %) oproti těm s vyšším vzděláním, z vesnic (77 %) oproti větším obcím a z Čech (78 %) oproti ostatním regionům. Vyplývá to z průzkumu Nielsen Admophere pro MediaGuru.cz.

Častější mediální konzumaci o prázdninách volila nejmladší věková skupina 15-34 let (13 %) oproti starším. Naopak nižší sledovanost médií uváděly častěji ženy než muži (27 % oproti 24 %), lidé s vysokoškolským vzděláním (28 %) v porovnání s osobami s nižším vzděláním a respondenti z velkých měst (30 %) ve srovnání s menšími obcemi a naopak méně často respondenti nad 55 let (21 %) oproti mladším.

Více než pětina alespoň občasných letních konzumentů médií preferuje v létě živé televizní vysílání, přičemž zde dominuje nejstarší věková skupina 55 a více let (37 %) oproti všem ostatním. Druhým nejoblíbenějším letním médiem je rádio, které konzumuje pětina dotázaných, zde je opět nejsilnější nestarší věková skupina 55 a více let (24 %) oproti jiným věkovým skupinám a respondenti z Čech (23 %) oproti jiným částem republiky. Třetí příčku obsadily VOD služby (Netflix, Voyo, HBO Max atp.), které konzumuje nejraději 15 % letních konzumentů médií. Zde naopak jasně převažuje nejmladší věková skupina 15-34 let (29 %) v porovnání s jinými skupinami.

Typ zobrazení

Během letních měsíců (červen až srpen) konzumuji nejraději (%):

Fullscreen Sdílet

  Hodnota
živé TV vysílání 22.1
rádio 19
VOD 14.5
zpětná TV 10.9
hudební stream 9.1
časopisy 7.1
kino 7.1
podcasty 4.1
noviny 2.9
nic z uvedeného 3.0

      Zdroj: Nielsen Admosphere, červen 2022, N = 429. Hodnoty se zobrazí najetím na sloupec

      Médiem, které lidé v létě (červen až srpen) sledují častěji ve srovnání se zbytkem roku nejvíce, je rádio. S menším odstupem následují s vyrovnaným skóre zpětná TV a videooobsah (z archivu), časopisy, kino a streamovaná hudba (např. Spotify). Naopak méně než v ostatních částech roku sledujeme v létě televizní obsah (živý i zpětný) a chodíme méně do kina. Nejstabilnější konzumaci během léta vykazuje ve srovnání s ostatními měsíci roku rádio a streamovaná hudba

      Častější sledovanost médií v létě (%)

      • rádio: 17,0
      • zpětná TV: 11,5
      • časopisy 11,3
      • kino: 11,1
      • streamovaná hudba: 11
      • VOD služby: 10 %
      • živá TV: 9,8
      • noviny: 4,9
      • podcasty: 4,5

      Méně častá sledovanost médií v létě (%)

      • kino: 27,9
      • živá TV: 26,7
      • zpětná TV: 20,6
      • časopisy: 19,8
      • VOD: 17,9
      • podcasty: 18,4
      • noviny: 18
      • hudební stream: 14,1
      • rádio: 13,6

      Zdroj: Nielsen Admosphere

      V rámci věkových skupin jsou značné rozdíly v konzumaci médií. Nejmladší věková skupina 15-34 let častěji v létě než po zbytek roku používá streamovací platformy hudby (např. Spotify) a VOD služby (oboje 27 %). Střední věková kategorie 35-54 let poslouchá v létě častěji než po zbytek roku rádio (19 %) a nejstarší věková skupina 55 a více let v létě častěji než po zbytek roku užívá zpětné televizní vysílání nebo televizní archiv (11 %).

      Nejvíce letních uživatelů médií se alespoň někdy dívá na filmy. V létě je sleduje častěji pětina a stejně často jako po zbytek roku tři pětiny dotázaných, kteří konzumují média v létě alespoň občas. Dokumentární filmy a pořady sleduje v létě častěji desetina a stejně často jako po zbytek roku tři pětiny respondentů. Seriály sleduje v létě častěji 14 % a stejně často jako po zbytek roku více než polovina uživatelů médií.

      Nejméně respondentů uvedlo sledování influencerů a autorských videí, které nekonzumuje vůbec nebo zřídka více než polovina letních uživatelů médií. V létě je častěji než po zbytek roku spotřebovává 5 % a stejně často čtvrtina letních uživatelů médií.

      Respondenti ve věku 15-34 let, kteří konzumují média během letních měsíců, častěji v létě než po zbytek roku sledují filmy (31 %), seriály (26 %), pořady o cestování (24 %), vtipná videa (22 %) a hudební klipy (21 %).

      /media/21802/media_konzumace

      Fullscreen Sdílet

      O výzkumu

      • Metodika: Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru (CAWI), respondenti byli vybíráni z Českého národního panelu.
      • Terénní sběr: 7. 6. 2022 – 14. 06. 2022
      • Cílová skupina: Internetová populace ČR 15+
      • Výběrové znaky: Pohlaví, věk, vzdělání, kraj a velikost místa bydliště; váhy 0,74 – 1,29
      • Vzorek: 519 respondentů
      • Realizátor: Nielsen Admosphere

      -mav-

      # podcast # TV # streaming # film # Nielsen Admosphere # kino # noviny # časopisy # rádio # VOD # léto # prázdniny # mediální chování # výzkum. média. sledovanost

      Guru Weekly

      Každé pondělí nejnovější články v Guru Weekly přímo do vaší e-mailové schránky.