Z módních obchodů je u Čechů nejznámější H&M

Většina Čechů i nadále dává přednost při nakupování módy kamenným prodejnám. Nejznámější je H&M.

/media/9981/h-m

Fullscreen Sdílet

/media/9981/h-m

Fullscreen Sdílet

Nejvíce Čechů aktivních na internetu nakupuje oblečení asi jednou za čtvrt roku. Alespoň jednou měsíčně však oblečení nakupuje přibližně každá třetí žena. Většina kupuje módu jak na internetu, tak v kamenných obchodech, převážná část ale zamíří častěji do prodejen. Mezi TOP 3 obchody s oblečením u nás z hlediska jejich znalosti patří H&M, C&A a New Yorker. Z online obchodů prodávajících více různých módních značek je nejznámější Zalando. Online výzkum, jenž proběhl na vzorku 500 respondentů z internetové populace Českého národního panelu starších 15 let, společně realizovaly agentury Nielsen a Ressolution Group. 

Více než polovina respondentů aktivních na internetu nakupuje oblečení alespoň jednou za čtvrt roku. Pětina dotázaných vyráží na nákupy jednou za půl roku a čtvrtina pak méně často. Alespoň jednou za měsíc nakupuje oblečení každá třetí žena, přičemž mezi muži v této frekvenci nakupuje jen 17 %. Naopak většina mužů (53 %) si pořizuje oděvy jednou za půl roku nebo méně často (ve srovnání s 37 % žen). 

Jednou za čtvrt roku a častěji nakupuje oblečení také více než polovina respondentů ve věku 15 až 34 let (67 %) a 35 až 54 let (64 %). Ve věkové kategorii nad 55 let je to jen něco přes čtvrtinu respondentů (26 %). 71 % Čechů aktivních na internetu a starších 55 let nakupuje oblečení jen jednou za půl roku či méně často. 

/media/23863/nielsen_oděvy-graf_jakcasto

Fullscreen Sdílet

Většina (71 %) z těch dotázaných, kteří uvedli, že alespoň někdy nakupují oblečení, ho pořizuje v kamenných i internetových obchodech. Mezi ženami jde o 77 % a mezi muži o 64 %. Více než dvě pětiny dotázaných však uvedly, že nakupují oděvy častěji v kamenných prodejnách než na internetu. Pouze kamenné prodejny vyhledává za účelem těchto nákupů více než čtvrtina respondentů. Výhradně v online obchodech pak nakupují oblečení 2 %.

Muži (32 %) více než ženy (22 %) preferují nákup oblečení pouze v kamenných obchodech, u (výhradně) internetových obchodů je tomu přesně naopak (35 % žen je preferuje, na rozdíl od 19 % mužů). Také ve starší věkové skupině internetových respondentů 55+ pozorujeme větší preferenci kamenných prodejen (40 %). Pro srovnání, u respondentů ve věku 15 až 34 let je to jen 18 %.

/media/23862/nielsen_oděvy

Fullscreen Sdílet

Nejznámější je H&M, C&A, New Yorker a Tesco

Z pohledu známosti obchodů s módou, patří prvenství švédskému řetězci s oděvy H&M, který zná převážná většina – 90 % – respondentů. Druhou příčku obsadila síť obchodů C&A se znalostí 83 %, velice těsně následovaná obchodem New Yorker, který zná 82 % respondentů. Obecně a asi ne příliš překvapivě výzkum ukazuje, že o něco větší povědomí o konkrétních obchodech s oblečením mají ženy.

Ve výše zmíněných obchodech s nejvyšší znalostí plus v obchodě Tesco (F&F – co se týče znalosti čtvrté místo) oblečení někdy nakupuje i největší podíl respondentů z těch, kteří daný obchod znají. V obchodě H&M nakupuje někdy oblečení více než polovina dotazovaných žen, které tento obchod znají, a také více než polovina respondentů v nejnižší věkové kategorii 15–34 let. Mezi mladými také více než polovina respondentů (58 %) z těch, kteří obchod New Yorker znají, v něm někdy nakupuje oblečení.

Většina respondentů nakupujících alespoň někdy oblečení, zná internetové obchody s módou prodávající více různých značek – nejznámější z nich je Zalando, které zná 79 % respondentů. Obchod About You zná 71 % respondentů a ZOOT 66 % dotázaných. I přes poměrně vysokou znalost těchto internetových obchodů je podíl těch, kteří v nich někdy nakupují, nižší. Například v internetovém obchodu Zalando nakupuje někdy oblečení pouze 14 % respondentů znajících tento obchod, v e-shopu About You je to 15 % dotázaných.

-stk-

# e-shop # výzkum # research # internet # Nielsen # kamenný obchod # Ressolution # Móda # obchod s módou

Guru Weekly

Každé pondělí nejnovější články v Guru Weekly přímo do vaší e-mailové schránky.