Výzkum: Češi vlivem pandemie stále více nakupují online

OMG Research připravilo čtvrtou vlnu výzkumu o chování českých spotřebitelů v době pandemie covid-19.

St 9. prosince 2020 14:40 3 min Sdílet

# Výzkum # Retail

/media/13819/retail_shopping-mall

Fullscreen Sdílet

/media/13819/retail_shopping-mall

Fullscreen Sdílet

Dopady pandemie covid-19 na chování a nákupní zvyklosti české online populace se silněji projevují zejména v rozvážnějším utrácení, omezeném času stráveném v kamenných prodejnách, podpoře malých podnikatelů a živnostníků a také nákupu výrobků z České republiky. Ukazuje to čtvrtá vlna výzkumu OMG Research, který pravidelně mapuje chování české populace v době koronakrize. Aktuální data se vztahují k listopadu 2020.

Výzkum ukazuje, že s postupem doby neustále posiluje online nakupování. Celkově nyní online nakupuje více než 90 % populace. Pokud se díváme na intenzitu nákupů, tak aktuálně 42 % lidí říká, že online nakupují ve větší míře než před pandemií, zatímco v březnu tak činilo 15 %. U žen (nyní 51 %) je přitom nárůst online nákupů výrazně vyšší než u mužů (34 %).

Covid podpořil online nákupy i v kategoriích, které lidé obvykle chtějí vidět, vyzkoušet v obchodech, např. oblečení a , léky a doplňky stravy, kosmetika a drogerie, ale také potraviny a hračky. Přestože tyto kategorie začalo nakupovat více lidí online, neznamená to, že tyto nárůsty pokryly celkové poklesy prodejů některých segmentů. Absolutní pokles je zřejmý zejména u oblečení a bot. Potraviny jsou kategorií, kterou bez ohledu na šíření viru online nenakupuje nebo nemá možnost nakupovat nejvíce obyvatel (59 %).

Zajímavý je výhled na podobu budoucího nakupování. Přibližně pětina lidí nedokáže odhadnout, jak se bude vyvíjet online nákup daných kategorií v budoucnu, ale největší potenciál je vidět u počítačového vybavení, léků a doplňků stravy a mobilních telefonů.

U poloviny lidí šíření koronaviru nemá vliv na množství jejich uskutečněných online nákupů, tito lidé nakupují online stejně jako předtím.

/media/15170/omg-research1

Fullscreen Sdílet

/media/15171/omg-research-2

Fullscreen Sdílet

Při hodnocení celkových prodejů, nejen online, také čtvrtá vlna potvrdila, že pandemie měla nejvyšší vliv na zvýšení prodeje čistících a dezinfekčních prostředků, jídel z výdejních okének restaurací a volně prodejných doplňků stravy. Naopak negativní vliv na frekvenci nákupu měl covid u oblečení a bot, sportovního vybavení, rychlého občerstvení a výrobků ze segmentu hobby a zahrady.

V případě zboží dlouhodobé spotřeby se negativní vliv projevil u nákupu dovolených, rekonstrukcí bydlení a nákupu nábytku, ale také u nákupu nemovitostí. Na druhou stranu více než pětina lidí si v posledním půlroce pořídila dovolenou v ČR, mobilní telefon, nábytek a počítačové vybavení. 

Koronavirus celkově neovlivnil spotřebu u 57 % populace. Až u 13 % lidí covid dokonce podpořil jejich spotřebu.

Stávající situace podporuje úvahy o spoření a investování. Až polovina lidí plánuje v blízké budoucnosti investovat nebo spořit. Podobný podíl lidí se obává ztráty hodnoty peněz. Půjčku, pojištění osob nebo majetku si plánuje vzít pouze desetina obyvatel.

Studie sleduje i způsob proměny mediálního chování. Výsledky z této části přineseme v nejbližších dnech.

O výzkumu OMG Reseacrh

Sběr dat ve čtvrté vlně výzkumu Jak se Češi změnili v době koronakrize? se uskutečnil ve dnech 13.-19.11. 2020 na reprezentativním vzorku české online populace v počtu 500 respondentů ve věku 16-64 let. Předchozí vlny se uskutečnily v 1. polovině března 2020, v 2. polovině března 2020 a v červnu 2020.

-mav-

# retail # výzkum # e-commerce # koronavirus # online # nakupování # OMG Research

Guru Weekly

Každé pondělí nejnovější články v Guru Weekly přímo do vaší e-mailové schránky.