Autor textu MediaGuru
Důvěra zákazníků se letos zvýší, poroste trh s potravinami s sebou a
retaileři zintenzivní své aktivity v oblasti udržitelnosti, vyplývá
z předpovědí.
Rok 2024 by měl vyznívat z pohledu obchodu výrazně pozitivněji v porovnání s loňskem. Vyplývá to ze zprávy o obchodu s potravinami, kterou vydaly společnost McKinsey & Company a evropské sdružení obchodníků EuroCommerce. Zpráva je založena na průzkumu mezi více než 30 evropskými lídry v oblasti prodeje potravin a 12 tisíci spotřebiteli v 11 evropských zemích.
„Zpráva hodnotí uplynulý rok 2023 a nastiňuje výzvy pro rok 2024 spolu s klíčovými trendy, které budou v příštích letech ovlivňovat prodejce potravinářských výrobků,“ uvádí Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR, a dodává: „Rok 2023 se stále nesl především ve znamení vysoké inflace. Šetření na straně spotřebitelů vedlo i loni k poklesu reálných tržeb, které byly v uplynulém roce o 4,5 procenta nižší v porovnání s rokem 2019. Průzkum se však zaměřil zejména na velké trhy v západní Evropě. V České republice byl propad reálných tržeb ve srovnání s obdobím před pandemií covid-19 ještě dramatičtější.“
Podle publikované zprávy by se tento negativní trend měl letos obracet. Opatrné hospodářské oživení a zvyšování mezd v mnoha zemích vede ke zvyšující se důvěře spotřebitelů, přesto ještě nejde celoevropsky o zcela plošný vývoj. Část zákazníků plánuje i nadále při nákupech potravin šetřit. Část si chce naopak přilepšit. Roste tedy polarizace, naopak se vytrácí středový zákazník. Demografie a rozdíly v kupní síle obyvatelstva hrají roli při hodnocení situace v jednotlivých zemích.
Pro evropský obchod s potravinami, Česko nevyjímaje, popisuje zpráva následující klíčové trendy na rok 2024:
„Je zásadní zdůraznit, že současné trendy a proměna charakteru zákazníka povedou v nadcházejícím období k potřebě masivních investic obchodníků, a to jak do modernizace prodejen, alternativních prodejních kanálů či do potenciálu zaměstnanců, které bude obchod v nadcházejících letech potřebovat,“ shrnuje Prouza.
-stk-
# retail # SOCR ČR # trend # předpověď # McKinsey & Company # Sdružení obchodu a cestovního ruchu ČR # EuroCommerce
Autor textu MediaGuru