Autor textu MediaGuru
Vyvarujte se chyb v měření značek, abyste dosáhli přesnějšího obrazu
o jejich skutečném postavení, vzkázali účastníkům konference Brand
Management Jenni Romaniuk a Les Binet.
O přístupu k měření značek v současném digitálním světě mluvili na konferenci Brand Management, kterou v úterý uspořádala společnost Blue Events, světově známí odborníci a zástupci tzv. marketingu založeného na důkazech (evidence-based marketing) Jenni Romaniuk a Les Binet.
Jenni Romaniuk, marketingová expertka a ředitelka institutu Ehrenberg-Bass, jejíž poslední kniha Better Brand Health: Measures and Metrics in a How Brands Grow World, je zaměřena na měření značek, promluvila o zdraví značek (brand health). Měření zdraví značek skrývá celou řadou metrik, ale narozdíl od měření klasických brandových atributů zohledňuje i postoje a pocity lidí ke značkám a zabývá se tím, jak lidská paměť vztahy ke značkám ovlivňuje. Uvedla, že nejčastější chyby v měření značek souvisejí s měřením špatných konceptů, s chybnou interpretací nebo s duplikovaným měřením (měření téhož různými způsoby). „Měření zdraví značek je důležité, protože zjišťuje, co se lidem odehrává v mysli,“ přiblížila.
Účastníkům konference představila „mantru brand trackingu“, kterou popisuje i ve své nové knize. Opírá se o tři pilíře:
Podle Romaniuk tak nelze mít stejná kritéria a benchmarky pro různé značky. Zavádějící může být také špatné využívání metriky brand awarness (povědomí o značce) a způsoby jejího měření. Sledování „top of mind“ (první na mysli) nemusí nutně znamenat nejlepší výsledek (například nezohlední ty, kteří si značku potenciálně teprve vyhledají). „Všechna měření vycházejí ze stejného paměťového souboru. Když lidem nedáme nápovědu, tak ti, kteří značku nekupují, to mají těžší.“ Svoji roli také hraje způsob kladení dotazů, opět zejména pro „nekupující“. Použití obecné formulace „mám rád/a tuto značku“ přinese jiné výsledky než použití silnějšího hodnocení „tato značka je lepší než ostatní“ a výrazněji se projeví opět u značek, které zákazníci nekupují. Zúžení výběru se pak promítá do následné otázky (priming) a brání tomu, aby si zákazník vyvolal z paměti něco dalšího (inhibice). „To vede ke zkreslenému pohledu na výkon značky, kdy velké značky vypadají lépe a malé naopak hůř,“ uzavřela Jenni Romaniuk.
Na měření inkrementálních prodejů a zisku se ve svém vystoupení zaměřil Les Binet. Zopakoval, že úkolem reklamy je nejen podpořit tržby, ale především udržovat je na určité úrovni. „Když přestanete s reklamou, prodeje budou klesat,“ předestřel na úvod. Proto je důležité změřit, kolik reklama přináší celkovým firemním tržbám a zisku. Inkrementální přírůstky lze měřit pomocí tří metod, přičemž každá má své výhody a nevýhody.
„Dobré je kombinovat ekonometrii a testování. Účinek reklamy je dlouhodobý a nelze ho měřit jen krátkodobými kliky,“ uvedl Les Binet, který doporučil marketérům triangulaci – zapojení tří uvedených přístupů. „Ekonometrie je nejlepší metoda pro měření finančního ROI, přímá atribuce může vyladit krátkodobou odezvu a pomocí experimentů lze ověřit a poměrně levně testovat, jaké budou výsledky,“ shrnul. Žádný z uvedených přístupů není dokonalý sám o sobě, ale jejich společné použití může napomoci k pochopení výsledků.
-mav-
# výzkum # marketing # měření # značka # brand # branding # atribuce # Les Binet # Janni Romaniuk # inkrementál # ekonometrie
Autor textu MediaGuru