Řetězce rozšiřují nabídku rostlinných alternativ, někdy na úkor marže

Prodeje rostlinných alternativ potravin rostou, ale je nutná edukace, aby lidé věděli, kde je najít. Problémem bývá i cena, pokud mají stát stejně jako masové. Někdy je to totiž na úkor marže.

Čt 14. dubna 2022 15:40 7 min Sdílet

# Marketing # Retail

/media/20608/new_food_forum_foto

Fullscreen Sdílet

/media/20608/new_food_forum_foto

Fullscreen Sdílet

Podle posledních predikcí budou za 20 nebo 30 let rostlinné výrobky vládnout našemu trhu. Na společné diskuzi v rámci konference New Food Forum, pořádané iniciativou ProVeg International, příklon zákazníků k tomu směru stravování, potvrdili i zástupci obchodních řetězců. Shodli se na tom, že cenu za rostlinné výrobky je někdy nutné snížit na úkor marže. Cílem je přesvědčit zákazníky, aby výrobky vyzkoušeli a kupovali.

„Zájem zákazníků je čím dál větší, a proto budeme nabídku tohoto sortimentu rozšiřovat. Snažíme se klimaticky neutrální produkty zařazovat i v rámci nonfood sortimentu, například je tak v plánu u značek Cien Nature nebo W5 Nature,“ uvedl Tomáš Myler, vedoucí firemní komunikace Lidl s tím, že veškeré výrobky pod značkou Wemondo jsou klimaticky neutrální.

Anna Malenová, manažerka kvality Albert, také potvrdila, že řetězec plánuje další rozšiřování nabídky. Pod značkou Nature Promise nabízí velké množství rostlinných produktů a chystají i jejich marketingovou podporu, která bude motivovat k nákupu těchto produktů. „Podporujeme prodej jak vlastních značek, tak brandových výrobků a například v aplikaci Albert dáváme extra body za jejich nákup. Máme také bio týdny a eko týdny,“ dodala. Trendem je podle ní do budoucna nabízet k masové úplně identickou rostlinnou variantu. Ovšem je nutná edukace zákazníků, protože pokud to nevyzkoušejí, tak se k nim tyto věci vůbec nedostanou. Plánují přidat do nabídky hotová jídla v této variantě, také hamburgery, párky a uzeniny.

I Tesco stále vyvíjí nové výrobky v rámci rostlinných alternativ. „Snažíme se zlepšovat naše výrobky, a přidávat nové, letos je to například značka Calory Controlled. U těchto produktů zákazníci najdou přesnou informaci o tom, kolik kalorií přijímají,“ popsala Adéla Kovková, CE Buying Manager z Tesco Store. Tesco již nabízí veganské hotovky, loni spustili více než 10 položek jako náhražek masa, mají i rostlinnou variantu boloňských špaget nebo chilli con carne. V plánu je mnoho dalších hotových jídel a náhražek, alternativy mléčných jogurtů a nemléčných nápojů. „Během tohoto a příštího očekáváme nárůst 10 až 15 % jen v rámci naší vlastní značky,“ doplňuje Adéla Kovková.

Barbora Geršlová, manažerka pro trvalou udržitelnost Ikea ČR, se také vyjádřila k výrobě potravin vzhledem k tomu, že 67 % klimatické stopy způsobuje chov hovězího masa, ze kterého se například vyrábějí Ikea kuličky. „Proto jsme přišli s variantou kuliček bez masa, jejichž klimatická stopa je jen 4 %,“ doplnila Geršlová. Letos řetězec plánuje zavést rostlinou variantu hotdogů, zatím je zeleninová a nebo například začít nabízet ovesné nápoje.

/media/19850/tesco_proveg_2022

Fullscreen Sdílet

Dostupnost někdy i na úkor marže

Ikea si dělá pravidelné výzkumy, aby věděla, jak nejlépe udržitelnost komunikovat. V České republice si údajně 81 % lidí uvědomuje klimatické změny, ale jen 8 % je připraveno vyvinout nějaké větší úsilí pro její zlepšení. Zajímavé ale je, že 50 % zákazníků je motivováno úsporou peněz. „Motivace je tedy řešení, které přiměje českého zákazníka udělat volbu tím směrem, snažíme se s tím pracovat a komunikovat, kolik dokáže zákazník při zakoupení daného produktu ušetřit,“ uvedla Barbora Geršlová.

Motivace financí úspory byla podle ní viděna napříč generacemi a netýká se tedy jen starší generace, uvažují tak i mladší zákazníci. „Proto je naším závazkem, že rostlinná varianta by neměla být dražší než masová, aby to lid neodradilo," dodala Geršlová s tím že někdy to může být i na úkor marže.

Podobně to vidí i v Albertu. „Spotřebitelská inflace roste a je těžké zajistit, aby udržitelnost byla dostupná co nejširšímu publiku zákazníků,“ řekla Malenová. I podle Adély Kovkové z Tesco je třeba, aby to zákazníci ochutnali, a proto je třeba produkty nabízet za rozumnou cenu, i když to zasáhne marži. „Určitě to marži zasáhne, ale je to o tom, jak bude zákazník edukován a co mu nabídnete,“ dodal Tomáš Myler.

V komunikaci stále vede leták

Nejefektivnější médiem, co se komunikace rostlinných produktů týče, je podle zástupců řetězců stále leták. „Potenciál je opravdu velký, v letáku lze jednoduše a srozumitelně odkomunikovat podstatné informace. My využíváme navíc poslední stranu letáku, kde každý týden komunikujeme informace o CSR aktivitách,“ vysvětlil Tomáš Myler z Lidlu. Dále jim hodně pomáhají v tomto směru sociální sítě, ke mají vyhrazený prostor na komunikaci udržitelných závazků, podobně jako přímo v prodejnách.

Tesco rovněž používá letáky a Tesco magazín, kde komunikuje výhody zdravé stravy nebo novinky v sortimentu. „Využíváme rovněž instore rádio, kde se snažíme zákazníkům sdělit novinky a samozřejmě také přes běžnou reklamu,“ popsala Adéla Kovková.

Umístění na prodejní ploše také hraje důležitou roli v tom, zda si zákazník rostlinnou alternativu vybere. Tesco má mnoho formátů a vyzkoušeli si různá umístění. V případě velkých formátů prodejen upřednostňují variantu zdravých koutků, na druhou stranu, kategorie expanduje, a proto v hypermarketech již zařazují tyto výrobky ke klasickým produktům. „V září navíc vyzkoušíme novinku v rámci umístění, ovšem více o tom nemohu říci,“ uvedla Kovková.

V Lidlu si také vyzkoušeli různé možnosti, kam tyto výrobky umísťovat. Ideální je podle Tomáše Mylera kombinace obojího, velký regál s upozorněním a také přidání u klasických výrobků. „Pořád jsme diskont a chceme přinést zákazníkům co nejpohodlnější a nejrychlejší možnost nákupu,“ vysvětlil.

V případě Alberta se osvědčily stopery v sekci Zdravý svět. Na pobočkách v USA již mají dokonce celé uličky s rostlinnými alternativami. Ikea sází na jasné označení, aby zákazník mohl sledovat zelenou tečku nebo linku podle toho, jaký produkt hledá.

/media/13426/ikea_bezmase_kulicky_3

Fullscreen Sdílet

Vymyslet název je někdy oříšek

Jak se má rostlinné maso jmenovat, na to je stále ještě komplikovaná odpověď, protože se o maso nejedná. „Není to jednoduché, snažíme se zákazníka navést, aby věděl, co má koupit, ale musíme respektovat vyhlášku,“ popsala Ann Malenová.

V Lidlu mají zkušenost například s veganským řízkem, kdy pojmenování donutí zákazníka se zamyslet a díky tomu, že je umístěn hned vedle masa, zákazník ví, o co jde. „Ze začátku jsme tomu nedávali důraz, ale s rostoucím zájmem jsem potřebovali zajistit, aby zákazník na první dobrou poznal, co za produkt to je,“ dodal Tomáš Myler. Tesco se snaží používat názvy zákazníkům známé a navíc na obalech ukazuje, jak výrobek zpracovat. Všichni využívají také značku V- Label.

-zue-

# Lidl # Ikea # Tesco # Albert # rostlinná strava # ProVeg International

Guru Weekly

Každé pondělí nejnovější články v Guru Weekly přímo do vaší e-mailové schránky.