Retail v pandemii: Nákupy přímo z výlohy, výběr zboží jen zrakem

Seminář POPAI o Digitální komunikaci v době pandemie ukázal na příkladech z praxe změny, které toto období přináší a také, jak se obchodníci s nimi vyrovnávají.

Ne 28. března 2021 09:30 5 min Sdílet

# Retail

/media/16137/popai_av_media_semafor

Fullscreen Sdílet

/media/16137/popai_av_media_semafor

Fullscreen Sdílet

Seminář POPAI o Digitální komunikaci v době pandemie ukázal změny, které toto období přináší a také, jak se obchodníci s nimi vyrovnávají. Na pomoc si většinou berou moderní digitální technologie, díky kterým mohou zákazníci nakupovat i přes různá omezení. 

Steve Lister, Head of Sustainability z Popai Velká Británie a Irska, představil příklady toho, jak se obchodníci vypořádávají s novými podmínkami nakupování a jak se změnil samotný retail. Řada značek se ale podle něj dokázala přizpůsobit a mohly by být inspirací pro ostatní.

Třeba McDonald ‘s v Nizozemí vytvořil na zemi speciální značky, aby zákazníci čekali před restaurací v rozestupech. Burger King zase rozdával obří sombrera, díky kterým mohli lidé jíst a také si zachovávali rozestupy. Coca-Cola přišla s možností výdeje nápojů bez nutnosti čehokoli se dotknout, kdy si lidé vybrali produkt jen zrakem.

/media/16140/popai_steve_burger_king_rozestupy

Fullscreen Sdílet

/media/16141/popai_steve_cola_non_touch

Fullscreen Sdílet

/media/16143/popai_steve_mcdonald_holandsko

Fullscreen Sdílet

Vzhledem k tomu, že se fyzický prodej přenesl do onlinu a z obchodů se staly výdejny, snažili se podle Steva Listera prodejci alespoň využít výlohy. Například pokud si zákazník naskenoval QR kód ve výloze, přesměrovalo ho to na stránky firmy a mohl získat slevu na nákup. Chanel nabízel možnost koupit si přes výlohu rtěnku, kdy si v aplikaci zákaznice vyzkoušela různé barvy.

„Až se prodejny otevřou, měli by být obchodníci připraveni zabezpečit, co nejpohodlnější nákup,“ uvedl Steve Lister. Na displeji u prodejny zákazníci přesně uvidí, zda již mohou jít dovnitř. Nebo to samé zjistí přes QR kód vystavený u vstupu. Čekání ve frontě pak obchodníci mohou zpříjemňovat třeba promítáním nebo hudbou. Dodržování rozestupů se dá oživit třeba zajímavými nápady na podlaze jako to udělali Pringles

/media/16142/popai_steve_chanel

Fullscreen Sdílet

/media/16145/popai_steve_qr_příklad

Fullscreen Sdílet

/media/16144/popai_steve_pringles_social_distance

Fullscreen Sdílet

Také se očekává mnohem větší interakce v rámci prodejen. Například je možné se díky hlasovému asistentu Alexa, instalovaném přímo na regále, dozvědět informace o různém zboží. Speciální aplikace má usnadnit cestu prodejnou podle toho, co zákazník potřebuje nakoupit. A Amazon nebo Albert Heijn pak přicházejí s prodejnami úplně bez pokladen, ve kterých díky novým technologiím není třeba čekat ve frontě na zaplacení. Doba post-covidová přinese nové možnosti a retaileři by se jim měli přizpůsobit nebo přijít s novými nápady, aby přežili.

/media/16139/popai_steve_alexa_whisky

Fullscreen Sdílet

I u nás přicházejí firmy s podobnými technologickými nápady. AV Media představila na semináři svůj semafor pro určení obsazenosti prodejny. Pokud je v obchodě správný počet zákazníků, svítí obrazovka přístroje zeleně, následně se zbarví oranžově, pokud se prodejna zaplňuje, a když je plno, objeví se červená barva. „Aby zákazníci neodešli, dá se displej využít pro různá sdělení, lze ho ozvučit a poskytnout nějakou zábavu, abychom upoutali zákazníkovu pozornost. Navíc je ke stojanu připojena hygienická stanice, abychom vyhověli menším prodejnám a nemusely tam mít stojany dva,“ popsal další výhody semaforu Martin Zikmunda, obchodní konzultant AV Media Systems.

Digitálním technologiím se věnuje také Vodafone, který ve svých prodejnách zavádí digitální cenovky a celkově se snaží zpříjemnit zákazníkům nakupování. Nabízí zde speciální koutek, který má vyplnit čas při čekání a simuluje chytrou domácnost. Digitální cenovky pak v sobě kombinují obrazovku s cenovkou a zákazník by díky tomu měl dostat maximum informací o produktu. „K cenovce je možné napojit i pohybové čidlo, které dovede zákazníka nalákat, aby se přišel na produkt podívat, když jen prochází okolo,“ uvedl k dalším možnostem Petr Šimek, managing director z agentury Wellen, která spolupracovala s Vodafone na novém konceptu prodejen.

/media/11959/vodafone_wellen_letňany_2

Fullscreen Sdílet

/media/16138/popai_rudolf_jelínek_3_sál

Fullscreen Sdílet

Další příspěvek byl o tom, jak moderní technologie využila ve svém Muzeu Slivovice na Praze 1 firma Rudolf Jelínek. Po vzoru palíren ve Skotsku a USA chtěli být zákazníkovi blíž a kus Moravy přesunuli do hlavního města. „Snažíme se zde propagovat značku v širším hledisku. Není to jen prodejna, je to místo setkávání, kde ukážeme lidem celý příběh firmy, historii, výrobu slivovice. Chceme oslovit zákazníky všemi smysly,“ vysvětlil Pavel Dvořáček, generální ředitel a předseda představenstva Rudolf Jelínek. Firma zde prodává nejen destiláty, ale i povidla, sušené švestky atd.

V muzeu nebo spíše návštěvnickém centru se nachází multifunkční prostor s několika sály. Zákazníkovi se zde nabízí i zážitek z 5D reality o tom, jak ze švestky vznikne slivovice. Zájemci si mohou také stočit vlastní slivovici s etiketou. V několika sálech je možné uspořádat i akce. Vše je uspořádáno tak, aby se zde mohlo pohybovat několik na sobě nezávislých skupin návštěvníků a vstup je možné zamluvit si přes internet.

-zue-

# Amazon # POPAI CE # Vodafone # McDonald's # Rudolf Jelínek # AV Media # Burger King # Chanel # Albert Heijn

Guru Weekly

Každé pondělí nejnovější články v Guru Weekly přímo do vaší e-mailové schránky.