Obrat výzkumného trhu loni překročil 3,5 mld. korun

Celkový obrat výzkumu trhu oproti roku 2020 zaznamenal loni nárůst o 16,8 % na 3,548 miliardy ko­run.

St 11. května 2022 07:30 2 min Sdílet

# Výzkum

/media/11068/vyzkum_grafy

Fullscreen Sdílet

/media/11068/vyzkum_grafy

Fullscreen Sdílet

Obrat českého výzkumného trhu překročil v loňském roce hranici 3,5 miliardy korun. Oproti roku 2020 se zvýšil podle odhadu Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění (SIMAR) o 16,8 % na celkových 3,548 miliardy korun. Nárůst je nejvyšší za posledních deset let. I po započtení průměrné roční inflace 3,8 % (ČSÚ) zůstává navýšení dvouciferné, tedy 13%. Vyplývá to z Výroční zprávy o stavu výzkumného trhu za rok 2021, která byla zveřejněna u příležitosti Mezinárodního dne výzkumu. 

/media/20905/simar_vyvojobratu

Fullscreen Sdílet

Žebříček výzkumných agentur podle obratu zůstává nezměněn, první pětici tvoří Ipsos, Kantar CZ, NielsenIQ, GfK Czech a Nielsen Admosphere, jež vygenerovaly přibližně 60 % obratu českého trhu. 

/media/20904/simar_agentury_obrat

Fullscreen Sdílet

Už při odhadování obratů loňského roku předpovídaly výzkumné agentury pozitivní budoucnost. Polovina z nich předpokládala zvýšení obratu, 22 % dokonce doufalo v nárůst vyšší než 10 %. Pro letošní rok jsou predikce agentur ještě optimističtější. Zvýšení obratu předpokládají téměř dvě třetiny z nich, navýšení o více než 10 % očekává téměř polovina (48 %), poklesu se žádná neobává.

Naopak zadavatelé jsou s výhledy pesimističtější. Jejich odhady výzkumných rozpočtů jsou spíše konzervativní – 56 % dotázaných je ponechává na stejné úrovni jako loni, čtvrtina je sníží, nárůst očekává jen 19 %. Zdůvodňují to složitou ekonomickou situací, očekávanou inflací, dozvuky pandemie či válkou na Ukrajině.

-stk-

# výzkum # research # GfK # Nielsen Admosphere # Ipsos # SIMAR # obrat # Kantar CZ # NielsenIQ # odhad # výhled

Guru Weekly

Každé pondělí nejnovější články v Guru Weekly přímo do vaší e-mailové schránky.