Autor textu MediaGuru
Do hledáčku marketérů začíná pomalu dorůstat generace alfa, kterou lze
definovat jako sociální, globální a mobilní.
Pro značky začíná dorůstat nový objekt zájmu – generace alfa zahrnující děti narozené po roce 2010, tedy po roce, kdy byl na trh uveden první iPad. Již příští rok se tato generace stane nejsilnější v populaci, kdy by měla dosáhnout 2,2 miliardy.
Podle konzultační společnosti McCrindle, jež nejmladší generaci dala před lety název alfa, lze její zástupce popsat jako sociální, globální a mobilní. „V rámci generace alfa vyrůstají superinformovaní a neustále připojení spotřebitelé, což znamená, že se jejich postoje a spotřebitelské chování liší od předchozích generací a neustále se vyvíjí,“ popisuje Ashley Fell, spoluautorka studie Generation Alpha.
Generaci alfa definuje především její vztah s technologiemi a její schopnost si je osvojit. Podle průzkumu společnosti Razorfish více než 40 % zástupců této generace používá tablet ještě před tím, než jim bylo šest, a před završením 7. roku života hraje videohry více než polovina. Podíl těch, kteří oceňují, že mají k dispozici nejnovější technologie, je oproti generaci Z dvojnásobný (63 % oproti 31 %).
Mnohem více než předchozí generace jsou současné děti zaměřeny na vizuální a interaktivní online zážitky, a to od útlého věku. Brzký přístup k internetu způsobuje, že přijímají „dospělácké“ značky dříve, než tomu bylo v případě generace Z. Mezi top deset jejich nejoblíbenějších brandů patří Netflix, Disney a Nintendo.
Hraní videoher, sledování videí, zkrátka čas strávený před obrazovkou však není v případě generace alfa jen pasivní. Děti jej nevnímají jen jako zábavu nebo odpočinek. Naopak mnohem častěji ho tráví interakcí, spoluprací a učením, je to pro ně prostředek, jak vyjádřit svou kreativitu. „Generace alfa využívá videohry od útlého věku, což ovlivňuje její myšlení tím, že se aktivně účastní hledání řešení,“ říká Ashley Fell s tím, že se nebojí zapojit do komunitního života, projevit názor či přicházet s nápady.
Jak porostou, budou alfisté mnohem více než předchozí generace do svého spotřebitelského chování zapojovat technologie, což ovlivní způsob nakupování i interakci se značkami. V online prostředí budou vystupovat jako avataři, herní postavy nebo online persony. Značky na to budou muset reagovat, pohybovat se v prostoru, kde se generace alfa nachází, ať už se bude jednat o TiKTok, nebo Roblox, a nabízet jim unikátní a personalizované zážitky.
I případě generace alfa budou pro nákupní rozhodování zásadní doporučení jiných spotřebitelů, sociální média a kvalitní obsah. Příkladem značky, která už s touto generací pracuje, je Lego. Pro ni připravuje interaktivní obsah, vytvořilo i několik her a aktivit na svých webových stránkách, jako je Lego Life, což je sociální platforma, kde mohou děti sdílet vlastní výtvory z kostiček, získávat inspiraci od jiných a účastnit se různých výzev a soutěží.
Významný vliv měla na generaci alfa pandemie covidu, a to jak po edukační, tak psychologické, sociální a ekonomické stránce. Ashley Fell předpovídá, že právě díky této zkušenosti si budou nejmladší spotřebitelé mnohem více vážit rodiny, obdivovat každodenní hrdiny, jako jsou lékaři nebo sestry, a práci z domova budou považovat za normální způsob života.
Podle již zmíněné studie Razorfish je pro děti důležitější se v životě zasadit o změnu, pomáhat druhým nebo planetě než vydělat hodně peněz či se stát slavným. Mezi témata, která jim leží na srdci, patří udržitelnost, klimatická změna, výživa, genderová diverzita a rasové otázky. Zároveň cítí, že kvůli neaktivitě předchozích generací zažijí ve svém životě nejedno utrpení, a proto pro ně bude udržitelný a společenský rozměr značek zásadní. Zároveň se však nenechají opít rohlíkem, nechtějí jen laciné fráze, ale opravdovou akci. Protože již nyní velmi dobře rozumí životnímu cyklu produktů, jak a z čeho se vyrábí a kde končí, budou schopni si u každého výrobku vyhledat potřebné informace. Příběh značek tak bude hrát pro nákup klíčovou roli.
Dobrým příkladem udržitelné a společensky odpovědné značky, atraktivní svým přístupem i pro nejmladší generaci, je Patagonia. Výrobce outdoorového oblečení ve své marketingové strategie zdůrazňuje ekologický dopad svých produktů, podporuje ochranu životního prostředí a používá k tomu vizuálně atraktivní a interaktivní obsah na sociálních sítích. Konkrétním příkladem je kampaň Worn Wear, která komunikovala dlouhověkost produktů Patagonia a vyzývala, aby si její zákazníci nechávali své oblečení spíš opravit, než aby si kupovali nové.
Generace alfa sice ještě sama nenakupuje, ale již nyní se podílí na nákupních rozhodnutích v rodině. Rodiče, nejčastěji z řad mileniálů, totiž mnohem více než předchozí generace naslouchají názorům svých dětí a nechávají se jimi ovlivňovat.
Z průzkumu společností nScreenMedia a WildBrain Spark vyplývá, že svými dětmi se při nákupech nechává ovlivnit až 70 % rodičů. Významný vliv mají například při výběru zábavních parků, her, ale i u dovážky jídla. Přes polovina rodičů (55 %) se svými dětmi nechává ovlivnit při nákupu technologií, a to i když si ji pořizují pro sebe. U 52 % rodičů mají děti rozhodující hlas při výběru hygienických produktů.
Nebude to dlouho trvat a z generace alfa začnou vycházet první spotřebitelé, kteří budou v hledáčku mnoha značek. I proto je pochopit její odlišnost v porovnání s předchozími generacemi a začít se na ni připravovat.
-stk-
# marketing # online # děti # spotřebitelské chování # udržitelnost # technologie # pandemie # nákupní rozhodování # generace Alpha
Autor textu MediaGuru