Mladí při vyhledávání stále častěji spoléhají na sociální sítě

Mezi generací Z a X došlo k poklesu vyhledávání prostřednictvím Googlu  o 25 %, ukazuje průzkum Forbes Advisor. 

St 17. července 2024 14:00 3 min Sdílet

# Internet & Mobil # Výzkum

/media/aatjimqw/search-bar_freepik

Fullscreen Sdílet

/media/aatjimqw/search-bar_freepik

Fullscreen Sdílet

Chování internetových uživatelů se mění. Při vyhledávání informací hraje dosud dominantní Google čím dál menší roli, a to zejména u mladší generace, která v tomto ohledu raději spoléhá na sociální sítě. Mezi generací Z a generací X došlo k poklesu vyhledávání na Googlu až o 25 %. Vyplývá to z průzkumu, který na vzorku dvou tisíc respondentů realizoval Forbes Advisor a americká výzkumná agentura Talker Research

Sociální sítě se tak posouvají z platforem propojujících jednotlivce k novým nástrojům pro vyhledávání či nakupování. Až 24 % dotázaných je pro vyhledávání využívá jako primární zdroj a 13 % přes ně nakupuje. Popsané trendy navíc sílí u mladších generací – u generace Z využívá sociální sítě pro vyhledávání informací 46 %, u mileniálů je to 35 %, u generace X jen 18 %

<iframe title="Younger Generations Are More Likely To Use Social Media To Search, Over Google" aria-label="Bar Chart" id="datawrapper-chart-tG41v" src="https://datawrapper.dwcdn.net/tG41v/24/" scrolling="no" frameborder="0" style="width: 0; min-width: 100% !important; border: none;" height="332" data-external="1"></iframe><script type="text/javascript">!function(){"use strict";window.addEventListener("message",(function(a){if(void 0!==a.data["datawrapper-height"]){var e=document.querySelectorAll("iframe");for(var t in a.data["datawrapper-height"])for(var r=0;r<e.length;r++)if(e[r].contentWindow===a.source){var i=a.data[“datawrapper-height"][t]+"px";e[r].style.height=i}}}))}();</script>

Značky vyhledává přes vyhledávače typu Google stále 84 % dotázaných, u mladých je to však jen 64 %. Až desetina respondentů začíná svou cestu za novou značkou na sociálních sítích a přes vyhledávač si pak hledají dodatečné informace. Nejčastěji se tak chová generace Z (21 %) a mileniálové (14 %). Pouze sociální sítě za tímto účelem využívají 4 % dotázaných, v generaci Z 11 %. 

Více než polovina dotázaných (57 %) vyhledává informace – od restaurací po fotbalové výsledky – na YouTube. Na Facebooku se tak chová 56 % respondentů, na TikToku 38 % a na Instagramu 36 %. 

O firmách lidé informace vyhledávají na TikToku častěji než na Instagramu. Přes videa tam hledají nové produkty i služby, přičemž nejvyhledávanější kategorií je vlasová kosmetika a make-up (17 %), recepty a jídlo (16 %) a nápady na dárky (15 %). Z generace Z tuto původem čínskou sociální síť využívá k získávání informací o vlasech a líčení či dárcích až 40 % dotázaných. Dále na ni mladí rádi hledají i kategorii well-beingu a fitness.  

Na Instagramu představují nejpopulárnější kategorii ve vyhledávání módní značky, na Facebooku jsou to zprávy a aktuální události a také recepty, v Googlu hrají prim restaurace a bary, které si tak hledá 81 % dotázaných, místní služby (77 %), včetně autoopraven a čistíren, a elektronika (71 %). 

<iframe title="Topics Searched For By Generation Z On TikTok, Instagram and Google" aria-label="Split Bars" id="datawrapper-chart-i3x6N" src="https://datawrapper.dwcdn.net/i3x6N/20/" scrolling="no" frameborder="0" style="width: 0; min-width: 100% !important; border: none;" height="649" data-external="1"></iframe><script type="text/javascript">!function(){"use strict";window.addEventListener("message",(function(a){if(void 0!==a.data["datawrapper-height"]){var e=document.querySelectorAll("iframe");for(var t in a.data["datawrapper-height"])for(var r=0;r<e.length;r++)if(e[r].contentWindow===a.source){var i=a.data["datawrapper-height"][t]+"px";e[r].style.height=i}}}))}();</script>

Kromě posunu ve vyhledávání se mění i využívání mobilních telefonů. Jako hlavní přístup k internetu je používá třetina dotázaných, kteří jsou jen příležitostně online i na laptopech nebo desktopech. Generace Z na svá chytrá mobilní zařízení spoléhá ještě více (40 %) než průměr. 

-stk-

# research # sociální sítě # průzkum # Google # Facebook # Instagram # YouTube # vyhledávání # TikTok # search # Forbes Advisor # Talker Research

Guru Weekly

Každé pondělí nejnovější články v Guru Weekly přímo do vaší e-mailové schránky.