Autor textu MediaGuru
Na začátku cesty k adresovatelné komunikaci je nezbytné si jasně definovat
základní cíle, kterých s její pomocí chce inzerent dosáhnout.
Stejně jako lidé, všichni zákazníci nejsou stejní. Proto v online marketingu stále více nabírá na důležitosti personalizovaná reklama a adresovatelná komunikace. Víte, jak upustit od přístupu „one-to-all“ a přejít k personalizovanému „one-to-one“ přístupu ve svých digitálních kampaních? Přečtěte si, jak personalizovat komunikaci a oslovovat cílové publikum přesně podle jeho potřeb a preferencí na příkladu naší agentury Wavemaker.
Tápete v pojmech? Přečtete si nejprve předchozí článek o významu adresovatelné komunikace pro značky.
Jak vypadá adresovatelná strategie v praxi? To si ukážeme na příkladu inspirativní případové studie první adresovatelné video kampaně pro značku L´Oréal na českém, slovenském a maďarském trhu.
Na začátku cesty k adresovatelné komunikaci je nezbytné si jasně definovat základní cíle, kterých s její pomocí chcete dosáhnout. Například:
Se všemi z nich vám může pomoci adresovatelná komunikace. Správná kampaň se opírá o tři základní pilíře: publikum, kontext a obsah. Jejich pomocí se postaráme o personalizaci reklamy a její jedinečnou komunikaci – a proto je důležité si je definovat, než se do kampaně pustíme.
Je třeba pochopit, na koho se v kampani zaměříme a kde přístup k potřebným údajům o publiku získáme. Tento proces je často veden mediální agenturou prostřednictvím plánování publika a data science. U kampaně pro značku La Roche-Posay a řady produktů na opalování Anthelios jsme definovali 3 cílové skupiny:
Díky jasně definovaným cílovým skupinám jsme vytvořili cílenou adresovatelnou komunikaci s produkty, které odpovídají jejich individuálním potřebám a preferencím. Zaměřili jsme se na zvýraznění výhod pro každou z těchto skupin a vytvořili kreativní obsah, který je osloví a přesvědčí o unikátních vlastnostech produktů Anthelios. Pamatujte, že identifikace cílových zákazníků a porozumění vašeho publika je základem pro úspěšnou adresovatelnou strategii.
Druhým zásadním pilířem adresovatelné komunikace je kontext, tedy hledání relevantních okamžiků, ve kterých uživatele oslovíte reklamním sdělením. S postupným úpadkem cookies se kontext stává stále důležitějším mechanismem pro cílení v rámci adresovatelné strategie.
Položte si klíčové otázky: „V jaké situaci se uživatel právě teď nachází? Jaké problémy řeší?" Zajímat vás může třeba počasí, denní doba, geolokace, den v týdnu nebo jestli vaši reklamu uvidí na mobilu nebo desktopu. Některá data budete mít k dispozici ve svých systémech, u některých budete potřebovat přístup k API aplikací 3. stran.
V případě kampaně pro La Roche-Posay Anthelios jsme identifikovali dva jasné kontextové spouštěče.
Prvním byl jazyk v rámci jednotlivých zemí a druhým bylo počasí, které je pro opalovací produkty zásadní. Namísto zastavování kampaně ve dnech s deštěm nebo chladnějším počasím jsme ale zvolili jinou taktiku. Uživatele jsme edukovali o tom, že i přes zatažené nebe se stále mohou spálit na slunci, a že by neměli zapomínat na použití opalovacích přípravků.
U jazyka si můžete pohrát např. s cílením na občany vybrané země (podle jazyka nastaveného v prohlížeči) při pobytu v zahraničí (geolokace). My jsme s geolokací pracovali jinak. Uživatelům v metropolích jsme zobrazovali kreativu s pozadím daného města a v ostatních oblastech jsme je inspirovali ukázkami z přírody.
Vytvořili jsme tak relevantní komunikaci, která se přizpůsobuje specifickým okamžikům a prostředím, ve kterých se naši uživatelé nacházeli. Využití kontextu přináší výhody i v situacích, kdy tradiční metody cílení ztrácejí na účinnosti. U kampaně pro značku Anthelios jsme se zaměřili na osvětu a inspiraci, abychom uživatele přesvědčili o důležitosti opalování, ať už je jakékoli počasí. Jiným příkladem jsou například různé kreativy ráno a večer.
Pamatujte, že kontext je mocným nástrojem, který vám umožňuje posunout se dále, než pokud se spoléháte pouze na základní socio-demografické údaje. Využijte ho ke zlepšení personalizace a relevanci vašich kampaní.
Adresabilita není jen o úpravě stávajících materiálů a vytváření nových provedení. Skutečným cílem je vyjádření klíčového poselství značky ve správných formách, které osloví různé skupiny spotřebitelů, vyhovují různým marketingovým fázím (zvažování, konverze atd.), kanálům a kontextu (čas, místo, způsob myšlení).
Ne všechny vizuální a textové prvky musí být dynamické; naopak, některé z nich musí zůstat statické. Je důležité přemýšlet o tom, které prvky rozhýbat v závislosti na reakcích publika a kontextu. Právě proto vytváříme dynamické kreativy, abychom zajistili, že obsah bude plně přizpůsobitelný, relevantní a bude sloužit naší strategii.
V kampani Anthelios jsme pracovali s obsahem, který odpovídal jednotlivým segmentům. Hráli jsme si s pozadím, které odráželo aktuální místo a počasí, ve kterém se uživatelé nacházeli. Různé varianty výzev k akci (CTA) směřovaly uživatele k nákupu v nejbližší prodejně nebo prostřednictvím online prodejců. A konečně, důkladně jsme vybírali produkty, které odpovídaly potřebám daného segmentu. Tímto přístupem jsme zajistili, že naše komunikace odpovídá potřebám a očekáváním našich cílových skupin.
Myslete na to, že obsah je důležitým prvkem při vytváření efektivních adresovatelných kampaní. S ohledem na potřeby a očekávání publika a v souladu s aktuálním kontextem vytvářejte modulární a relevantní obsah, který zaujme a zachytí pozornost uživatelů.
Jedním z hlavních ukazatelů výkonu u videa je míra dokoukání. Tento ukazatel potvrzuje efektivitu adresovatelné komunikace při oslovování správného publika. V kampani Anthelios jsme i přes optimalizaci na zásah dosáhli vynikajících výsledků s mírou dokoukání ve výši 58-85 %. To znamená, že našim zákazníkům bylo předáno plné sdělení videa.
Dalším důležitým ukazatelem je Click-Through Rate (CTR). V případě video formátů jsme dosáhli CTR 1.82 % a u display formátů 0.40 %. Tyto hodnoty výrazně překonaly benchmark a naznačují, že naše adresovatelná komunikace byla pro naše cílové skupiny atraktivní a vyvolala jejich zájem. To přispívá k úspěšnému zvyšování povědomí o značce.
Výhody adresovatelné komunikace nekončí jen u výkonu kampaní. Kampaň měla také významný vliv na prodejní výsledky, ve srovnání s předchozím obdobím jsme zaznamenali dokonce 206% nárůst prodeje. Produkty, které jsme do kampaní zahrnuli, dosáhly o 61 % vyšších prodejů než ostatní produkty, které nebyly v této kampani zahrnuty.
Výsledky naší kampaně jasně potvrzují, že adresovatelná komunikace má významný vliv na výkonnost a prodejní výsledky. Využití personalizace, relevance a dynamického optimalizování obsahu v rámci adresovatelné strategie přináší skutečné výhody pro značku.
# reklama # cílení # doručení # publikum # adresovatelná komunkikace
Autor textu MediaGuru