Čas strávený na sítích se v Česku nezvyšuje. Snapchat předběhl X

Trendy na sociálních sítích v Česku přináší další ročník výzkumu AMI Digital Index 2025.

Čt 12. června 2025 06:30 4 min Sdílet

# Internet & Mobil # Výzkum

/media/511l4k1o/ami-digital25

Fullscreen Sdílet

/media/5cln3c0k/ami-digital-25_5

Fullscreen Sdílet

Nové výsledky výzkumu zjišťujícího chování české populace na sociálních sítích AMI Digital Index představili Kateřina Marešová, ředitelka pro strategii a kreativu AMI Digital, a Vladan Crha, managing director AMI Digital. Z aktuálního, devátého ročníku mj. vyplynulo, že čas strávený na sociálních sítích se v Česku letos oproti loňským výsledkům nezvýšil a také to, že dochází ke změnám popularity některých sítí.

/media/k5shpdnn/ami-digital-index-3

Fullscreen Sdílet

/media/clbirc4e/ami-digital-index-2

Fullscreen Sdílet

Základní zjištění

  • Průměrný denní čas strávený na sociálních sítích představuje v letošním roce 143 minut (2:23 hod), což je o jednu minutu méně než v roce 2024 a o čtyři minuty méně než v roce 2023. Z pohledu času stráveného bylo zatím nejsilnější „covidové období" (2020 - 2022).
  • Nejpopulárnější sociální sítí je Youtube, který navštěvuje 88 % tuzemské populace. S odstupem čtyř procentních bodů následuje Facebook (84 %). Trojici nejsilnějších uzavírá Instagram (67 %). Do pětice nejnavštěvovanějších patří ještě Pinterest (45 %) a TikTok (37 %). 
  • Síť X (dříve Twitter) poprvé v datech výzkumu klesá. Využívat ji má 25 % populace. O jeden procentní bod se v nových datech před ní dostal Snapchat (26 %). 
  • Rychle roste TikTok a konstantní růst vykazuje Instagram. Pokračuje pokles Facebooku. Stabilizuje se Snapchat a prakticky stagnuje LinkedIn (24 %). Se sítí Threads už má letos zkušenost 17 % uživatelů a vyvíjí se poměrně dynamicky.
  • Stoupá oblíbenost dynamických formátů. Krátká videa se co do oblíbenosti dostala na úroveň fotografií. Snižuje se text, své zájemce si nacházejí dlouhá videa
  • Chatovacím aplikacím vládnou WhatsApp (74 % používá opakovaně) a Facebook Messenger (57 % používá opakovaně). Platí to přitom pro všechny generace. Odstup od třetího IG Direct (23 % používá opakovaně) je velký.
  • Nejčastější motivací pro návštěvu sociálních sítí sítí zůstává kontakt s přáteli (81 %), zábava (80 %), vyhledávání informací (76 %) a inspirace (65 %).
  • Výzkum registruje klesající aktivitu v tvorbě příspěvků na sítích X a také Facebook. Zástupci AMI Digital proto odhadují, že zmíněné sítě mohou mít v příští vlně výzkumu horší výsledky.
/media/k5nb5hut/ami-digital-index-1

Fullscreen Sdílet

Generace Alfa je na sítích méně než GenZ

„Výzkum ukázal pár zajímavých věcí – například rychlý nástup Threads s velkým potenciálem, stabilní růst Instagramu nebo pokles popularity sítě X,“ popsala klíčová zjištění Veronika Březinová, Head of Social Media v AMI Digital.

Z pohledu generací tráví na sítích nejvíce času Generace Z — v průměru 220 minut denně (3:40 hod). Nově výzkum zkoumal Generaci Alfa (narození 2010 a dále), kde vládne YouTube, Instagram a TikTok. „Generace Alfa je pro nás zatím trochu tajemství. Nicméně už teď můžeme říct, že proti GenZ tráví na sítích méně času," dodává Březinová.

/media/ksthp2i5/ami-digital-25_4

Fullscreen Sdílet

/media/iienva1o/ami-digital-25_1

Fullscreen Sdílet

/media/pjfmkvcy/ami-digital-25_3

Fullscreen Sdílet

Další růst video formátů

Jedním z klíčových trendů je další přesun k videoobsahu. „Krátká videa letos dohání fotografie a stávají se hlavním formátem obsahu na sociálních sítích," komentoval Vladan Crha. U mileniálů například vzrostlo využití Facebook Reels z 44 % v minulém roce na 61 % v tom letošním a u Instagram Reels nastal nárůst o celých 15 procentních bodů na 50 %.

AMI Digital Index je každoroční výzkum chování českých uživatelů na sociálních sítích, který společnost realizuje ve spolupráci s výzkumnou agenturou Stem/Mark. Letošní ročník se uskutečnil na vzorku 1010 uživatelů internetu v ČR starších 15 let. Poprvé do něj byla zařazena generace alfa (narození v roce 2010 a dále).

-mav-

# výzkum # Facebook # Instagram # YouTube # online # ATS # sociální síť # trend # AMI Digital Index # AMI Digital # X

Guru Weekly

Každé pondělí nejnovější články v Guru Weekly přímo do vaší e-mailové schránky.