Babiš přes inzertní titulní strany MFD a LN zpochybňuje média

Deníky Mladá fronta Dnes a Lidové noviny vycházejí v pondělí 5. září 2022 s inzertními přebaly titulních stran, na kterých Andrej Babiš vyzývá ke sledovanosti svého pořadu Čau lidi.

Po 5. září 2022 09:50 3 min Sdílet

# Tisk

/media/22175/mfd_verite-mediim

Fullscreen Sdílet

/media/22156/mfd_ln_05_09

Fullscreen Sdílet

Deníky Mladá fronta Dnes a Lidové noviny vycházejí v pondělí 5. září 2022 s inzertními přebaly titulních stran, na kterých Andrej Babiš vyzývá ke sledovanosti svého pořadu Čau lidi. Inzeráty implicitně zpochybňují důvěru v média nastolením otázky „Věříte médiím?", po níž následuje dovětek: „Nebo máte pocit, že vám televize a zpravodajské weby říkají jen část příběhu? Že o něčem nemluví? Že něco vynechají? Nebo schválně zamlčují?", který čtenáře dále navádí ke sledovanosti Babišova pořadu Čau lidi. Ten zveřejňuje na sociálních sítích (FB, Twitter, YouTube a Instagram). Inzerci si zadalo a zpracovalo hnutí ANO 2011. Stejná inzerce se objevuje i v pondělním vydání deníku Právo, a to na zadní obálce. 

Deníky MF Dnes a Lidové noviny patří do skupiny Mafra, kterou Andrej Babiš prostřednictvím společnosti Agrofert koupil v červnu 2013. Majetek Agrofertu byl o čtyři roky později nucen převést do svěřenského fondu. Řadu inzerátů spojených s aktivitami Andreje Babiše už oba deníky v minulosti otiskly, přebal titulní strany napadající média prostřednictvím tradičního média je ale novinkou. Aktivita vyvolala negativní reakce u šéfredaktorů konkurenčních médií.

<blockquote class="twitter-tweet"><p lang="cs" dir="ltr">Takhle ponížit vlastní médium umí jen Andrej Babiš. <a href="https://t.co/gfwSaveH5w">pic.twitter.com/gfwSaveH5w</a></p>&mdash; Erik Tabery (@etabery) <a href="https://twitter.com/etabery/status/1566665279479988224?ref_src=twsrc%5Etfw">September 5, 2022</a></blockquote> <script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

Zdroj: twitterový účet Erika Taberyho

<blockquote class="twitter-tweet"><p lang="cs" dir="ltr">Trvá to už dlouho, ale tentokrát už se nikdo ani nezdržoval hrou na nezávislé noviny.<br><br>odkaz zde: <a href="https://t.co/1Tkd2uVI57">https://t.co/1Tkd2uVI57</a> <a href="https://t.co/0Thf8RKAJT">pic.twitter.com/0Thf8RKAJT</a></p>&mdash; NEOVLIVNICZ (@NEOVLIVNICZ) <a href="https://twitter.com/NEOVLIVNICZ/status/1566649966919122944?ref_src=twsrc%5Etfw">September 5, 2022</a></blockquote> <script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

Zdroj: twitterový účet Neovlivní.cz

<blockquote class="twitter-tweet"><p lang="cs" dir="ltr">Tady se ten příběh ovládnutí novin Andrejem Babišem smutně uzavřel.<br><br>Absolutní ponížení… <a href="https://t.co/HwIu1fOnBy">pic.twitter.com/HwIu1fOnBy</a></p>&mdash; Robert Casensky (@RCasensky) <a href="https://twitter.com/RCasensky/status/1566668732956647425?ref_src=twsrc%5Etfw">September 5, 2022</a></blockquote> <script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

Zdroj: twitterový účet šéfredaktorka magazínu Reportér Roberta Čásenského

Podle Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky (NFNZ) zpochybňováním médií útočí Andrej Babiš na podstatu profesionální žurnalistiky. „Pokud v něm tyto otázky vzbuzují jeho vlastní média, kde inzerát vyšel, je to v podstatě jeho věc. On by měl nejlépe vědět, jaký obsah čtenářům přinášejí a jak vzniká. Ale obviňovat obecně všechna média, jejichž novináři přistupují poctivě ke své práci, ze záměrného zamlčování skutečností, je dost nehorázné. Je jedno, zda se bavíme o veřejnoprávních, nezávislých nebo velkých médiích z tradičních vydavatelství,“ uvedl ředitel NFNZ Petr Orálek. Dodal, že Babiš do jednoho pytle nevědomky či záměrně hází blog jednoho politicky angažovaného muže a média, která dodržují novinářské standardy. 

Komentátor MF Dnes Petr Kolář v pondělním vysílání CNN Prima News uvedl, že se ho osobně zveřejnění inzertních titulních stran nedotýká. „Mě se to nedotýká. To bych musel řešit, jestli se mě dotýkají inzeráty třeba Slavie. A ty se mě dotýkají mnohem víc a taky je tam máme.“

Babiš o den později na sociální síti Twitter napsal, že za inzerci v MFD a LN měl zaplatit 495 tisíc Kč a za inzerci v Právu 150 tisíc. Inzerci odmítly otisknout deníky Blesk a regionální Deník.

<blockquote class="twitter-tweet"><p lang="cs" dir="ltr">Kolář: „Mě se to nedotýká. To bych musel řešit, jestli se mě dotýkají inzeráty třeba Slavie. A ty se mě dotýkají mnohem víc a taky je tam máme.“ <a href="https://t.co/sTWDuZPu2k">pic.twitter.com/sTWDuZPu2k</a></p>&mdash; CNNPrimaNEWS (@CNNPrima) <a href="https://twitter.com/CNNPrima/status/1566810813561815040?ref_src=twsrc%5Etfw">September 5, 2022</a></blockquote> <script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

Zdroj: CNN Prima News

<blockquote class="twitter-tweet"><p lang="cs" dir="ltr">Zdravím Twitter, naše inzeráty do Mladé fronty DNES a Lidovek stály 495.000 Kč, Právo 150.000 Kč, klidně si je objednejte taky, máme demokracii a je potřeba podporovat média. V Blesku a Deníku to nepovolili 😂 Asi měli obavy, že by na tom textu inzerátu něco mohlo být.</p>&mdash; Andrej Babiš (@AndrejBabis) <a href="https://twitter.com/AndrejBabis/status/1567153624886788096?ref_src=twsrc%5Etfw">September 6, 2022</a></blockquote> <script async src="https://platform.twitter.com/widgets.js" charset="utf-8"></script>

Zdroj: twitterový účet Andreje Babiše

-mav-

Aktualizováno o stanovisko NFNZ, reakci Petra Koláře a Andreje Babiše

# důvěra # média # inzerce # deník # Lidové noviny # MF Dnes # noviny # Andrej Babiš # nezávislost # inzertní přebal

Guru Weekly

Každé pondělí nejnovější články v Guru Weekly přímo do vaší e-mailové schránky.