Autor textu MediaGuru
Příjmy PR agentur nadále rostou, podle výzkumu pro APRA se v roce
2024 zvýšily a také letošní výhled je optimistický. Větší roli hraje
umělá inteligence i placený obsah.
Trh public relations v Česku pokračuje v růstovém trendu. Průměrné příjmy PR agentur se loni meziročně zvýšily a 43 % z nich očekává, že se situace na trhu v roce 2025 dále zlepší. Vyplývá to z aktuálního průzkumu Asociace public relations (APRA), který realizovala agentura NMS Market Research.
„Náklady rostou napříč celým oborem, a to především v personální oblasti. Pozitivním aspektem je, že si agentury stále mohou dovolit zvyšovat ceny svých služeb, i když tempo zdražování zpomaluje. Díky tomu mohou své lidi lidé zaplatit a snížit tak fluktuaci zaměstnanců,“ říká Radek Maršík, předseda výkonné rady APRA.
Fluktuace zaměstnanců se v roce 2024 mírně snížila, přesto zůstává problémem pro 57 % agentur. Tradičně nejčastěji odcházejí pracovníci na pozici Account Executive. Celkově z agentur loni odešlo 9 % zaměstnanců.
Jedním z pozitivních trendů, které průzkum odhalil, je rostoucí zájem o práci v PR agenturách. Zatímco ještě v roce 2021 se 42 % agentur potýkalo s poklesem poptávky zájemců o práci, v roce 2024 to bylo pouze 13 %. Naopak 39 % agentur loni zaznamenalo zvýšený zájem o práci v agentuře (17 % dokonce výrazný nárůst). Největší výzvou do budoucna bude podle agentur udržení klíčových talentů a rozvíjení juniorů a mid-level zaměstnanců.
Pro rok 2025 agentury nejčastěji očekávají další rozvoj využívání nástrojů umělé inteligence (83 %) a nárůst významu placeného obsahu (70 %). V případě AI však dochází k poklesu oproti předchozímu roku, kdy s tímto trendem počítalo 96 % respondentů.
Umělá inteligence se v oblasti PR nejčastěji používá při analýze dat a reportingu (87 %), dále pak v kreativní tvorbě obsahu (65 %). Naopak boom zakázek v oblasti udržitelnosti se vyčerpal. Toto téma se již stalo standardem, nikoliv trendem.
„PR agentury se učí pracovat s umělou inteligencí jako s běžnou součástí workflow. Věřím a zároveň i předpokládám, že budoucnost bude o efektivním spojení technologie s lidskou kreativitou a strategickým myšlením,“ říká člen výkonné rady APRA Petr Lesenský.
Z aktuálního průzkumu mezi českými PR agenturami vyplývá, že pro rok 2025 očekávají agentury nejvýraznější nárůst poptávky v oblasti správy sociálních médií, influencer marketingu a content marketingu, a to ve všech případech shodně 43 %.
Z hlediska objemu zakázek však nadále dominují tradičně silné segmenty, především finanční sektor (17 %) a oblast průmyslu v kombinaci s energetikou (15 %), které si udržují stabilní zájem klientů napříč trhem.
Průzkum realizovala společnost NMS Market Research pro Asociaci public relations (APRA). Sběr dat probíhal online mezi 3. 6. a 10. 7. 2025 mezi členskými agenturami APRA. Celkem se zapojilo 23 agentur.
-mav-
# PR # trend # APRA # public relations # AI # příjem # income fee
Autor textu MediaGuru