Autor textu MediaGuru
Z Velkého audioknižního průzkumu pořádaného společností Audiolibrix
vyplynulo, že výběr toho správného titulu závisí především na
autorovi, anotaci a recenzích ostatních posluchačů.
Audioknihy jsou pro čím dál více lidí prostředkem, jak do svých životů vrátit čtení. V roce 2024 mluvené slovo pomáhalo více číst až 60 % dotazovaných. V roce 2021 přitom tento postoj zastávalo pouze 49 % respondentů. Vyplývá to z 11. ročníku Velkého audioknižního průzkumu Audiolibrix, ve kterém odpovídalo více než 8 tisíc respondentů.
„Poslech audioknih se stává čím dál běžnějším způsobem, jak konzumovat knihy, aniž by konkuroval tradičním tištěným formátům. Naopak, audioknihy umožňují lidem číst i v situacích, kdy to jinak není možné, například při řízení, úklidu nebo relaxaci,“ uvedl Libor Böhm, Operations Director společnosti Audiolibrix.
Dlouhodobě nejvíce audioknihy využívají při úklidu a domácích pracích (19 %). Jsou také společníky při řízení (13 %) nebo cestování MHD (10 %) a fungují i jako relax. Večer při usínání je poslouchá 13 % respondentů, doma při odpočinku poté 12 %. Nejčastěji poslechem tráví 1–7 hodin týdně (47 %).
Meziročně klesá popularita detektivek, stále ale zůstávají nejvyhledávanější. Zatímco v roce 2019 označilo 41 % respondentů detektivky a thrillery jako svůj preferovaný žánr, v roce 2024 detektivky jako nejoblíbenější označilo jen 16 % respondentů a thrillery 7 %. V posledních letech narůstá především oblíbenost vědeckofantastických žánrů. Fantasy mezi své nejoblíbenější žánry řadí 10 % respondentů, sci-fi potom 8 %.
Až 74 % respondentům pomáhají při výběru audioknihy recenze a hvězdičková hodnocení ostatních uživatelů. Hvězdičkami poslechnutou audioknihu hodnotí 30 % dotazovaných a dalších 32 % k nim přidává ještě psanou recenzi. Největší motivací pro dělení se o své zážitky z poslechu je právě pomoc ostatním při rozhodování (44 %). Že na názorech ostatních záleží, potvrzuje i to, že 25 % respondentů se o audioknihách poprvé dozvědělo na doporučení někoho blízkého.
Recenze jsou jedním z nejdůležitějších ukazatelů při výběru titulu k poslechu (13 %). Dalšími důležitými faktory pro výběr audioknihy jsou autor titulu (15 %) a jeho anotace (13 %).
„Růst oblíbenosti fantastických žánrů a zájem o recenze ukazují, jak důležité je pro posluchače objevování nových světů a sdílení zkušeností. Audioknihy nejenže obohacují kulturní obzor, ale také posilují komunitu čtenářů,“ doplňuje Libor Böhm.
V rámci zpracování posluchači dlouhodobě preferují nezkrácené audioknihy (87 %). Zda je namluvená jednohlasně či vícehlasně, naopak nehraje téměř žádnou roli („je mi to jedno“ zvolilo 55 % respondentů). Dramatizace naopak nejsou příliš vyhledávaným žánrem, 32 % respondentů je neposlouchá vůbec, občas si je poté poslechne 43 % dotazovaných.
Průměrně si jeden uživatel nejčastěji poslechl v loňském roce 1 až 6 audioknih (29 %) a 7-12 audioknih (27 %). Více ne pětina pak uvedla, že za rok v průměru poslechne v rozmezí 13-24 audioknih.
Další informace o výsledcích výzkumu najdete zde.
Velký audioknižní průzkum, který každoročně pořádá společnost Audiolibrix, si klade za úkol zmapovat jak audioknižní trh, tak návyky samotných posluchačů. 11. ročníku se zúčastnilo 8233 respondentů. Audiolibrix je jedním z největších digitálních distributorů audioknih, který provozuje stejnojmenný e-shop s možností předplatného a věrnostním programem. Velký audioknižní průzkum realizuje již od roku 2014.
-mav-
# výzkum # audio # poslechovost # žánr # čtení # audiokniha # poslech # recenze # Audiolibrix
Autor textu MediaGuru