Autor textu MediaGuru
Babišova kandidatura v počtu výstupů překonala dvouměsíční komunikaci
Pavla, ukazuje nový projekt Mediální obraz.
Jak jsou na tom mediálně aktuální kandidáti na prezidenta, ukazuje nový projekt Mediální obraz, který přináší přehled mediální stopy jednotlivých prezidentských kandidátů a poskytuje otevřená data pro jakoukoli instituci nebo širokou veřejnost. Za projektem stojí společnost Monitora Media.
Česká média věnují posledních 14 dní pozornost především Andreji Babišovi, který získal třetinu všech zmínek v online, tištěných, ale i televizních a rozhlasových médiích. Významný podíl na tomto výsledku má několik faktorů. Na rozdíl od ostatních oznámil Andrej Babiš svou kandidaturu v nedávné době a vyhlášení dlouho očekávaného kandidáta ANO na sebe strhlo pozornost celého mediální prostoru v České republice. Jako předseda největšího opozičního hnutí je často zmiňován i v rámci jiných událostí, než je prezidentská volba, což mu dává náskok v mediální prezenci před ostatními politicky méně exponovanými kandidáty.
Druhým nejzmiňovanějším kandidátem je Petr Pavel se 14 %. Počet zmínek Andreje Babiše je v absolutních číslech 1,3krát vyšší. Za tímto rozdílem může stát i mírné utlumení komunikace a veřejných vystoupení ze strany Petra Pavla v posledních týdnech. Přes 10% hranici se ještě dostala Danuše Nerudová s 12,5 % a Pavel Fischer s 10 % zmínek ve všech médiích. Tyto výsledky kopírují i volební preference jednotlivých kandidátů ve volebních průzkumech. Mezi šestici nejzmiňovanějších kandidátů na prezidenta patří ještě Josef Středula a Marek Hilšer. Až sedmým nejvíce zmiňovaným kandidátem je Karel Janeček, který svou kampaň startoval mezi prvními.
Nejaktivnějším médiem, které o jednotlivých prezidentských kandidátech informuje, je zpravodajský server iDnes.cz. Čtyřem nejmedializovanějších, a zároveň v průzkumech volebních preferencí nejvýše postaveným, prezidentským kandidátům se věnuje o třetinu více než další média. Druhé v pořadí jsou Parlamentnilisty.cz, které následují Seznamzpravy.cz, webové zpravodajství CNN Prima News, Novinky.cz a Lidovky.cz. Čím méně o jednotlivých kandidátech média píší, tím se snižují rozdíly. U Marka Hilšera nebo Josefa Středuly to nejsou desítky a stovky zmínek jako u mediálně populárnějších kandidátů, ale jednotky a pořadí se tak každodenně mění.
Rozdělení mixu médií podle jejich typu vyznívá téměř totožně pro všechny kandidáty. U každého z nich pokrývají online média necelých 60 % všech mediálních zmínek. Televize, rozhlas i tisk se pohybují okolo hranice 10 až 15 % a cca 5 % publicity pokrývají podcasty. Z tohoto vzorce vybočuje Pavel Fischer, u kterého podíl zmínek v podcastech je 1,5 % a zbytek dohání právě tradiční média v podobě rozhlasu, televize a tisku.
Vyhlášení prezidentské kandidatury Andreje Babiše rezonovalo nejen v médiích, ale i na sociálních sítích, které jsou pro předsedu ANO využívaným kanálem komunikace s voliči. To dokazuje i téměř 250 tisíc sledujících na jeho facebookové stránce, což je skoro o 200 tisíc více než u ostatních kandidátů. I díky tomu si Andrej Babiš drží téměř 70% podíl.
S velkým odstupem a 12 % ze všech zmínek je za ním Petr Pavel a s 11 % drží dvoucifernou hodnotu Danuše Nerudová. Dohromady si tak ukusují přes 90 % prostoru sociálních sítí. Technologicky se profilující Karel Janeček si z celkového koláče zastoupení svého jména na sociálních sítích ukousl pouze 0,5 %.
-stk-
# sociální sítě # prezident # Andrej Babiš # iDnes.cz # Monitora # kandidát # Karel Janeček # Petr Pavel # Josef Středula # Mediální obraz # Danuše Nerudová # Pavel Fischer # Marek Hilšer
Autor textu MediaGuru