Autor textu MediaGuru
Čeští voliči a média: ANO má zastoupení u diváků TV Barrandov, SPOLU
na ČT24, SPD na Facebooku, ukazuje výzkum NADA.
Mediální chování českých voličů vykazuje výrazné rozdíly napříč politickým spektrem, ukazují nejnovější Národní data NADA Research. V rámci předvolebního cyklu výzkumníci zmapovali, jaký typ médií voliči různých stran konzumují, kolik času u nich tráví i jaké žánry preferují.
Průměrný volič hnutí ANO tráví denně u televize přes tři hodiny. Podobně vysokou konzumaci mají i voliči hnutí Stačilo!, ačkoli téměř nevyužívají VOD služby. Na opačném konci spektra jsou Piráti, jejichž voliče televizní obrazovky příliš nelákají, ale služby jako Netflix či iVysílání ČT využívají výrazně nadprůměrně.
Z hlediska televizních stanic dominuje stále Česká televize, oblíbená zejména mezi voliči SPOLU a STAN. Naopak příznivci ANO a SPD preferují Novu a Primu, a více než 60 % pravidelných diváků TV Barrandov se rekrutuje z řad voličů ANO. U Barrandova navíc zůstává silná vazba na tuto voličskou skupinu i po očištění o sociodemografické faktory.
Zpravodajské preference se liší podle stranické příslušnosti: voliči SPOLU, STAN a Pirátů sledují nejčastěji ČT24, Motoristé upřednostňují CNN Prima News a voliči SPD zpravodajské stanice prakticky nesledují.
Z výzkumu rovněž vyplývá, že žánrové preference voličů se liší nejen podle typu stanice, ale i podle typu obsahu. Zatímco komedie dominují napříč politickým spektrem, voliči Motoristů mají výraznou slabost pro akční filmy a seriály, zatímco romantiku příliš nevyhledávají. Voliči SPD se zase častěji než ostatní zajímají o horory. Příznivci SPOLU preferují detektivní a krimi příběhy.
Průměrný český dospělý tráví na sociálních sítích 50 minut denně. Voliči SPD však Facebook využívají výrazně více, když dvě třetiny z nich jsou na platformě každý den a častěji než ostatní se zapojují do diskuzí. Instagram je oblíbený u Pirátů, STAN a Motoristů.
I když TikTok využívají převážně mladí lidé pod 30 let, mezi jeho pravidelnými uživateli je silně zastoupeno hnutí ANO. Naopak voliči SPOLU či STAN jsou zde minimálně.
Nejoblíbenější rozhlasovou stanicí je Český rozhlas, silný především u voličů vládní koalice a Pirátů. Voliči ANO a SPD naopak preferují Blaník a Impuls, Motoristé často poslouchají Evropu 2, Rock Rádio a Rádio Beat.
Podcasty s detektivní a krimi tematikou dominují zejména u voličů SPOLU. Ti také nejčastěji sledují podcast Opravdové zločiny. Mezi voliči SPD a ANO má tento typ obsahu výrazně menší odezvu.
Portál Seznam.cz navštěvuje každý den téměř polovina Čechů, přičemž nejčastěji jej využívají voliči SPOLU a ANO. Tato „koexistence“ obou táborů může podle autorů výzkumu přispívat k častým střetům v diskuzích pod články. Zatímco Forum24.cz má převahu voličů vládních stran, web TN.cz dominuje mezi příznivci opozice.
Google je celkově nejvyužívanějším vyhledávačem, ale voliči ANO využívají téměř stejně často i Seznam. Piráti a STAN preferují Google výrazně častěji.
Výzkum proběhl mezi 3255 respondenty internetové populace starší 18 let, reprezentativně podle věku, pohlaví, vzdělání a regionu. Data byla sbírána od 20. ledna do 16. února 2025 na Českém národním panelu a vážena podle výsledků voleb do Poslanecké sněmovny 2021.
-mav-
# výzkum # TV # zpravodajství # online # rádio # politická strana # Piráti # STAN # mediální chování # ANO # SPOLU # volič # NADA Research # volby 2025 # Motoristé
Autor textu MediaGuru