Autor textu MediaGuru
Výsledky druhého ročníku projektu Carbon Tracker 2023 ukazují, že každá
druhá česká firma nepočítá svou uhlíkovou stopu.
Každá druhá česká společnost uhlíkovou stopu nepočítá nebo se ji obává zveřejnit. Ukazují to výsledky šetření Carbon Tracker 2023. Děje se tak přes to, že už za rok 2024 budou velké firmy muset tyto údaje povinně zveřejňovat v rámci nefinančního reportingu. Výsledky zveřejnila platforma Climate & Sustainable Leaders Czech Republic, která sdružuje společnosti z řady různých oborů. Jde o druhý ročník průzkumu, který přináší přehled, jak společnosti s největším obratem působící na domácím trhu přistupují k monitoringu a snižování uhlíkové stopy tak, aby dokázaly splnit budoucí regulační požadavky.
Nejzodpovědnějšími odvětvími v oblasti reportingu nefinančních dat jsou segment dopravy, IT a telekomunikací a tradičně i banky a pojišťovny, k výpočtu uhlíkové stopy je nejčastěji vedou požadavky obchodních partnerů či mateřských společností. Mezi dotazovanými společnostmi má pouze 6 % audit nefinančních dat, meziročně jde ale o pětinásobný nárůst. Pouze 17 % firem počítá spolu se Scope 1 a 2 také Scope 3.
„S politováním musím říct, že výsledky ukázaly stagnaci českých firem v přístupu k výpočtu uhlíkové stopy, a tedy i k budoucí zákonné povinnosti nefinančního reportingu, jehož je součástí. I letos průzkum Carbon Tracker ukázal, že každá druhá česká společnost svou uhlíkovou stopu zatím nepočítá, případně se z různých důvodů obává výsledky zveřejnit,“ uvedl Jakub Skavroň, předseda správní rady a zakladatel platformy Climate & Sustainable Leaders Czech Republic. Dodal, že se zvětšuje odstup českých firem od společností západoevropských zemí.
Udržitelnost je stále podstatnější otázkou i pro firmy působící na poli marketingu, komunikace a médií. „Firmy, které se dnes efektivně zapojí do oblasti ESG a skutečně si ji osvojí, budou mít klíčovou konkurenční výhodu. Nejde ale jen o to, jak udržitelnost provádět, ale také o to, jak ji efektivně komunikovat se zákazníky. V očích spotřebitelů a klientů budou mít výhodu ti, kteří dokáží jasně a upřímně sdělit své úsilí v ESG. Získají tím i důvěryhodnost a loajalitu, což je v dnešním konkurenčním prostředí nepostradatelné,“ říká Marek Miláček, Client Service and Development Director mediální agentury OMD.
K sestavení úvodního reportu Carbon Tracker 2023 byly použity údaje z dotazníků adresovaných 155 firmám s největším obratem a z veřejně dostupných zdrojů. Vyhodnocení získaných dat zajistil expertní tým PwC Česká republika. Data zpracoval podle metodiky GHG protocol.
Hlavní zjištění průzkumu Carbon Tracker 2023
„Některé firmy v problematice tápou, jen obtížně se orientují v aktuálně platné legislativě a čekají na zveřejnění národní strategie, aby se měly čeho chytnout,“ doplňuje Jakub Skavroň a upozorňuje, že schopnost poskytnout nefinanční data je už dnes klíčovou podmínkou pro udržení konkurenceschopnosti.
Kompletní report je k dispozici na stránkách projektu zde.
-mav-
# udržitelnost # uhlíková stopa # CO2 # ESG # Climate & Sustainable Leaders Czech Republic # reporting # Carbon Tracker 2023
Autor textu MediaGuru