Kamenný obchod neprodává jen produkty, buduje hlavně důvěru

V době stále rostoucí e-commerce se kamenný obchod mění v prostor, v němž značky mají možnost budovat důvěru u svých zákazníků. 

Pá 6. prosince 2024 06:50 4 min Sdílet

# Retail # Marketing

/media/5n3d4tew/obchod_nakupovani_shop_pixabay

Fullscreen Sdílet

/media/xcjmyhfd/popaiforum

Fullscreen Sdílet

Přes kamenné obchody dnes značky už jen neprodávají produkty a služby. V době, kdy se mnoho transakcí přesouvá na internet, se stávají prostorem, v němž mohou u zákazníků budovat důvěru a také přispívat k jejich loajalitě. Jak je možné tak učinit, ukázal ve svém příspěvku na konferenci POPAI Fórum Ian Johnston z britské agentury Quinine.

„Fyzický retail se vyvíjí, už to není jen o nákupu, ale často i o vztahu zákazníka ke značce,“ vysvětlil Johnston a dodal, že právě v kamenném obchodě se buduje důvěra, spolehlivost i integrita značky. A že právě tohle je důležité, dokazuje zjištění, že až 59 % zákazníků si koupí další produkty od značky, které důvěřují, i když jsou dražší než její konkurence. 

Způsobů, jak si důvěru u zákazníků vybudovat, je hned několik. Jedním z nich je investovat do nákladných znaků, kterými dává značka najevo svou důvěryhodnost. 

Ikonická architektura ukazuje závazek značky ke kvalitě i její stabilitu,“ vysvětlil Johnston a za příklad uvedl obchod Apple Cube na Páté avenue v New Yorku. „Celý prostor říká, že značka nemá co skrývat, že inspiruje. Je to katedrála technologie, je to ukázka toho, kam se ubírá budoucnost,“ popsal Johnston. 

/media/le3okgpl/applecube

Fullscreen Sdílet

Další možností je investice do luxusního interiéru, což je cesta značky Tiffany & Co., jež na Páté avenue vytvořila podle Johnstona „chrám důvěry, který bude trvat navěky, stejně jako vše, co vyrábí“. „Je to ukázka smyslu pro dokonalost,“ dodal. 

/media/irwckhxy/tiffanyco

Fullscreen Sdílet

K důvěryhodnosti přispívá i výběr kvalitních materiálů, jak to činí značka Swarovski, nebo prostorná dispozice obchodu, která pomáhá k nákupnímu pohodlí, usnadňuje navigaci a symbolizuje transparentnost. Příkladem může být opět značka Apple a její obchod v Los Angeles.

/media/or0aazwe/swarowski

Fullscreen Sdílet

Důrazem na technologie značka dává najevo svůj pozitivní vztah k inovacím, spolehlivost i zájem o zákaznickou spokojenost. Původem čínská  HiPanda v Tokiu přetvořila svůj obchod v obrovské technologické hřiště, kde mohou zákazníci zažívat zábavné i překvapivé momenty. 

Zábavné prvky však lze do prodejního prostoru dostat i bez technologií. Nike doprostřed svého newyorského obchodu umístila basketbalové hřiště, čímž ukázala, že důležitější než samotné transakce je zde propojení se zákazníkem a radost z pohybu. 

/media/04xlnurp/hipanda

Fullscreen Sdílet

Způsobem, jak budovat zákaznickou loajalitu, je i personalizace, kterou značka ukazuje svou snahu vycházet vstříc individuálním potřebám svých zákazníkům. V Londýně značka The Golden Goose dává možnost personalizovat produkty na první místo. „Svým zákazníkům tím říká, že jí záleží na jejich osobním stylu,“ přiblížil Johnston. 

V dnešní době je důležitý také udržitelný rozměr prodejny, kterým značkám vyjadřuje své etické postoje i environmentální zodpovědnost. Učinila tak třeba značka Ecoalf ve své madridské prodejně, v níž vsadila na recyklované materiály. 

/media/zgsex3ct/ecoalf

Fullscreen Sdílet

Autenticitu, dlouhodobost i kontinuitu je možné vyjádřit přes důraz na historii a dědictví. Například značka Samsung ve své prodejně v Tokiu nechává zákazníkům nahlédnout do jejího technologické cesty inovacemi.

Umění excelentní služby a profesionalismu podtrhnou v obchodě uniformy zaměstnanců, které například volí obchodní dům Harrods. V neposlední řadě důvěru buduje i konzistence, které se zákazníkům dostává v různých obchodech značky. Estetika jednotlivých poboček může být různá, ale přístup k zákazníkům a nákupní proces by měly zůstat zachovány, aby mohli lidé očekávat stejnou kvalitu kdekoliv. Příkladem je síť obchodů Aēsop. 

„Možná se ptáte, jak přesvědčit ředitele k investicím do kamenného retailu, když už v prvé řadě neprodává produkty a služby. V tomto ohledu je však potřeba změnit nastavení mysli. Trvalé hodnoty často vyžadují krátkodobé oběti,“ zdůraznil Ian Johnston. 

-stk- 

# retail # důvěra # e-commerce # kamenný obchod # značka # POPAI # POPAI Fórum # Ian Johnston

Guru Weekly

Každé pondělí nejnovější články v Guru Weekly přímo do vaší e-mailové schránky.