Autor textu MediaGuru
Google spouští v Česku, na Slovensku a v Polsku rozsáhlou kampaň na
sociálních sítích. Využívá metodu, která uživatelům ukazuje techniky,
se kterými pracují manipulátoři.
Společnost Google spustila na sociálních sítích intenzivní reklamní kampaň založenou na metodě prebunkingu. Ta spočívá v krátkém vystavení milionů uživatelů sociálních sítí manipulativním sdělením a metodám, které využívají dezinformátoři. Čerstvě publikovaná studie Univerzity v Cambridgi a Google Jigsaw týmu potvrdila, že tato metoda, která funguje podobně jako očkování, buduje odolnost a částečně pomáhá proti tomu, aby lidé v budoucnu škodlivým dezinformacím uvěřili a dále je šířili.
Reklamní kampaň vytvořili odborníci z Jigsaw, oddělení společnosti Google zkoumajícího hrozby pro otevřenou společnost, ve spolupráci s factcheckingovým projektem Demagog, vzdělávacím projektem Jeden svět na školách a v konzultaci s dalšími zástupci akademických kruhů a ověřovatelů faktů.
Kampaň má v Česku podobu šedesátisekundových videoreklam, které budou nasazeny na sociálních sítích. Zaměřují se na širokou veřejnost starší 18 let a „očkovat“ se snaží proti manipulativním technikám, které dezinformátoři využívají pro šíření škodlivých dezinformací namířených proti uprchlíkům z Ukrajiny. Reklamy vedou na webovou stránku nabízející další informace o zmíněných manipulačních technikách. Kampaň běží v lokálních verzích také na Slovensku a v Polsku.
Video z nové kampaně Google proti dezinformacím, zdroj: Google
Video z nové kampaně Google proti dezinformacím, zdroj: Google
Metodu prebunkingu, která byla původně poprvé použita v 60. letech 20. století, dále rozvinuli a testovali výzkumníci z týmu Jigsaw společně s akademiky. Jejím cílem je budovat odolnost lidí vůči dezinformacím pomocí ukázek často používaných narativů a příkladů manipulačních technik a témat. Mezi ně patří například metoda obětního beránka, kdy je vina za negativní skutečnosti svalována na určitou znevýhodněnu skupinu, nebo metoda vyvolávání strachu.
Nedávno publikovaná studie v časopise Science Advances psychologů z univerzit v Cambridgi a Bristolu prokázala, že jedinci vystavení prebunkingovým sdělením jsou v budoucnu skutečně lépe schopni dezinformace rozpoznat a je také méně pravděpodobné, že je budou dále šířit. Podle prvotních výzkumů vedených akademiky z institucí jako Harvardova univerzita, MIT nebo Univerzita v Cambridge je tato metoda o něco účinnější než běžně využívaný fact-checking spočívající v ověřování a vyvracení jednotlivých nepravdivých tvrzení.
Už v červnu Google spolu s partnery uspořádal v Praze mezinárodní konferenci Fighting Misinformation Online. Výzkumnice Jigsaw Beth Goldberg tam metodu prebunkingu představila zástupcům vlád, vzdělávacích institucí, neziskových organizací, technologického sektoru, médií i veřejnosti. Účastníci spolu sdíleli nápady na to, jak snížit dopad dezinformací, a shodli se na potřebě společného a koordinovaného postupu.
-mav-
# reklama # Google # dezinformace # prebunking # Jigsaw
Autor textu MediaGuru