Deníků a časopisů se prodá téměř 200 mil. kusů ročně

Počet výtisků tištěných titulů, za které tuzemští čtenáři ročně zaplatí, se pohybuje ve stovkách milionů, spočítala Česká unie vydavatelů.

Po 19. srpna 2024 07:05 2 min Sdílet

# Tisk

/media/14457/nakup-tisku

Fullscreen Sdílet

/media/14457/nakup-tisku

Fullscreen Sdílet

Tištěných novin a časopisů se za jeden kalendářní rok v Česku prodá v souhrnu 184 milionů kusů. Vyplývá to ze statistiky České unie vydavatelů (ČUV), kterou prezentovala na setkání odborné veřejnosti k výsledkům průzkumu čtenosti Media projektu v předminulém týdnu. Reálný počet prodaných výtisků bude ale ještě vyšší, protože do statistiky jsou započteny jen tituly, jejichž prodaný náklad je ověřován auditorskou organizací ABC ČR. V té ale neověřují své tisky všichni vydavatelé. 

Za klouzavý rok od 1. července 2023 do 30. června 2024 se v průměru prodalo téměř 100 milionů kusů deníků a téměř 85 mil. kusů časopisů. Pokud by se statistika rozšířila ještě o distribuované suplementy (vkládané do deníků) a bezplatné tituly, představoval by souhrnný objem prodaných distribuovaných výtisků tisku téměř 320 mil. kusů. 

Počet prodaných / distribuovaných výtisků tištěných titulů

  1.7. 2023-30.6. 2024
deníky (prodej) 99 181 060
suplementy (vkládaný náklad) 56 588 538
časopisy (prodej titulů zařazených v ABC ČR) 84 703 297
bezplatné tituly (tištěný náklad) 78 560 568
celkem 319 011 461

Zdroj: Česká unie vydavatelů

„Často slýchám, že tisk nikdo nečte. Tato čísla ukazují, že je to nesmyslná zkratka. Pokud se prodá 100 mil. deníků a 84 mil. časopisů, tak to znamená, že lidé peníze vytáhnou a tituly si koupí," popsal místopředseda správní rady ČUV Tomáš Tkačík. Dodal, že velikost trhu tištěných titulů představuje v distribuci 7-8 mld. Kč. „To odpovídá velikosti knižního trhu a o knihách asi těžko řekneme, že je nikdo nečte," přiblížil. 

Letní období je podle dat prodaného nákladu příznivé pro tituly o vědě, technice, zajímavostech a cestování, tituly ekonomické, křížovkářské nebo životního stylu pro ženy. Prodá se jich o prázdninách více, než je jejich běžný roční průměr. Vyšší čtenost pak v letním období vykazují zejména časopisy zaměřené na informační a komunikační technologie, péči o zdraví, sportovní časopisy nebo časopisy pro ženy

/media/1wbjfddu/pn_tituly_leto

Fullscreen Sdílet

/media/2w3btoc2/ctenost_casopisy_leto

Fullscreen Sdílet

Dnem v týdnu, kdy je čtenost tištěných titulů nejvyšší, je přitom podle realizátorů výzkumu, agenturách Median a Stem/Mark, neděle.

-mav-

# výzkum # tisk # ABC ČR # prodej # noviny # časopisy # prodaný náklad # čtenost # Media projekt # léto # prázdniny # Česká unie vydavatelů # toštěný titul

Guru Weekly

Každé pondělí nejnovější články v Guru Weekly přímo do vaší e-mailové schránky.