Media Guru

Češi označují za nejbližší značku Lidl. Poté YouTube a Dr. Max

Značky, které Češi považují za jim blízké, se ve srovnání s loňskem téměř nezměnily. Na nejvyšší příčce zůstává Lidl, ukazuje aktualizovaný průzkum agentury Ipsos.

St 15. října 2025 15:30 4 min Sdílet

# Marketing # Výzkum

/media/ei0fdgvj/brand_znacka_ipsosjpg

Fullscreen Sdílet

Čeští spotřebitelé označují za nejbližší značku Lidl, následovanou YouTubem a lékárenskou sítí Dr. Max, která je zároveň nejvýše umístěnou ryze českou značkou. Vyplývá to z aktualizovaného průzkumu agentury Ipsos.

Čechům je blízké jen 13 % ze zkoumaných značek, celkově jich znají 63 %. Ve srovnání s loňskem se vedoucí trojice značek nemění. Rovněž zastoupení TOP 10 značek je také stejné, u některých se přehodilo jen pořadí.

Do průzkumu bylo zahrnuto celkem 300 značek ve 33 kategoriích. Nejpozitivnější očekávání mají Češi vůči supermarketům, lékárnám a platebním kartám, nově také vůči značkám z oblastí bydlení a DIY (hobby a kutilství). Tyto kategorie jsou podle Ipsosu spotřebitelům blízké, protože se s nimi setkávají často a spojují si je s každodenním životem.

TOP 10 značek, které Češi považují za blízké

/media/zuafmc0w/znacky-2025

Fullscreen Sdílet

„Obliba značek se u Čechů příliš nemění,“ konstatoval Michal Štěpánek z Ipsosu. Jen šest procent značek si podle výzkumu v očích spotřebitelů meziročně polepšilo. Důvody růstu se liší podle kategorií – například u platebních karet či kurýrních služeb hraje roli zákaznická zkušenost a online dostupnost, u minerálních vod zase dostupnost v místech prodeje.

Z generačního pohledu má nejmladší cílová skupina, kryjící se částečně s Generací ZY, více než jiné generace blízko ke značkám rychlého životního stylu (sociální sítě, řetězce rychlého občerstvení).

Nejlépe ve svých kategoriích vytváří pozitivní očekávání značky Lidl, Visa a MasterCard, Dr.Max, Nike, Kofola, OBI, Ikea, Jar, T-MobileSamsung.

Značky nejlépe naplňující očekávání v jednotlivých segmentech

  • supermarkety: Lidl, Kaufland a Albert,
  • lékárny: Max, Benu a Pilulka.cz,
  • finanční služby a karty: Visa, Mastercard a Air Bank,
  • sportovní móda, oblečení a obuv: Nike, Adidas a Deichmann,
  • minerální vody, CSD, energy: Kofola, Magnesia a Mattoni,
  • DIY: OBI, Hornbach, Baumax
  • bydlení: Ikea, Jysk a Sconto,
  • péče o domácnost: Jar, Savo a Cif,
  • telekomunikace: T-Mobile, O2 a Vodafone,
  • mobilní telefony: Samsung, Google a Apple.

Zajímavostí je, že Samsung v Česku předbíhá Apple, což výzkumníci vysvětlují zjištěním, že Samsung je pro Čechy silnější značka než Apple.

Největší meziroční pozitivní posun zaznamenaly značky Revolut, NetflixPopeyes. Z hlediska růstu jsou zajímavé především Popeyes, ProudBolt Food, které vzrostly dva roky po sobě.

Změna blízkosti v porovnání s rokem 2024 – TOP 10

/media/ynfbhs5f/top-znacky_rust

Fullscreen Sdílet

Rostoucí značky podle Ipsosu spojuje několik faktorů: mají digital-first přístup, zjednodušují život a nabízejí pohodlí (convenience), zdůrazňují hodnotový přesah (např. udržitelnost či komunitu) a jsou součástí životního stylu mladších generací.

Mezi rostoucími značkami jsou podle výzkumu Ipsosu lídři, kteří dokázali posílit: Netflix, ČSOB a především Rossmann, který rostl už druhý rok po sobě. Dále rostou i Gemerka nebo HeroHeroTierra Verde mezi vyzyvateli.

Pro menší, méně známé značky je klíčovým předpokladem pro získání blízkosti především zvyšování znalosti – dokud se značka nedostane do povědomí lidí, těžko se dostane do výběru při nákupu. Naopak pro etablované a vedoucí značky je třeba ještě více pracovat s pozitivními očekáváními.

Podle Michala Štěpánka stojí za dlouhodobě fungující značkou tři klíčové faktory – očekávání, kontextempatie. „Značka musí mít jasně vytvořenou síť asociací, aby lidé věděli, o čem je a co od ní mohou očekávat. Zároveň musí dokázat reagovat na trendy a vynikat v různých momentech spotřeby. A v neposlední řadě je důležité, aby lidé cítili, že jim značka naslouchá,“ shrnul.

-mav-

# výzkum # Lidl # YouTube # Ipsos # značka # brand # Dr. Max # blízkost

Guru Weekly

Každé pondělí nejnovější články v Guru Weekly přímo do vaší e-mailové schránky.