Autor textu MediaGuru
Až 40 % Čechů ve věku 15–49 let využilo alespoň občas nástrojů
umělé inteligence (AI) k vyhledávání na internetu, zjistil výzkum OMG
Research.
Klasické vyhledávače zůstávají nejvyužívanějším zdrojem při hledání informací na internetu. Následují vyhledávání na stránce konkrétního prodejce, na YouTube a sociálních médiích. Až 40 % uvedené populace už má ale zkušenost s vyhledáváním na internetu pomocí AI. Data přináší nová výzkumná studie OMG Research, která se zaměřila na měnící se prostředí online vyhledávání informací. Uskutečnila se na reprezentativním vzorku české populace, celkem bylo dotazováno 806 Čechů ve věku od 15 do 49 let.
„Vyhledávání informací se už dávno neváže jen na klasické vyhledávače. Lidé se potýkají s nedostatkem času a zároveň komplikovaným světem okolo, a tak zkouší různé zdroje, nové technologie, osvojují si své vlastní postupy vyhledávání informací a jejich chování se v tomto ohledu vyvíjí. Marketingu se vyplatí sledovat jakými směry,“ říká Libuše Němcová, vedoucí výzkumu v OMD.
Výzkum také zjišťoval, jaký způsob vyhledávání informací použijí Češi jako první volbu. Většina momentálně stále ještě začíná vyhledávat v klasickém vyhledávači (53 %), třetina (32 %) použije rovnoměrně (střídá) klasický vyhledavač a AI a 15 % upřednostní AI. V generaci Čechů 15-24 jsou už ovšem odpovědi výrazně vychýlené v prospěch AI. Použití AI preferuje ve vyhledávání pětina mladých (22 %), klasický vyhledavač upřednostní 38 % mladých.
Podle více než poloviny uživatelů AI (58 %) je vyhledávání v AI jednodušší než vyhledávání v klasických vyhledávačích. Jednoduchost vyhledávání v AI zastávají zejména lidé do 35 let. Mezi mladými 15-24 to dokonce tvrdí 69 % z nich.
Mezi Čechy ve věku 15–49 let již někdy využilo AI k vyhledávání informací o produktech a službách 29 % lidí.
Proč se lidé k AI v těchto případech obracejí a v jakých situacích ji nejčastěji využívají? Nejčastěji ve chvílích, kdy řeší specifickou potřebu, kterou je obtížné přesně definovat v klasickém vyhledávači. Dalším důvodem je prostě fakt, že je tato technologie baví – láká je vyzkoušet něco nového a mít pocit, že jdou s dobou.
Výsledky průzkumu se projevují i v reálných reportovaných číslech z webové analytiky. „AI vyhledávání se projevuje i ve skutečně reportovaných číslech z webové analytiky, které už teď ukazují signifikantní objem webové návštěvnosti přicházející přímo z ChatGPT," říká Daniel Path, Head of Digital Strategy v Omnicom Media Group. Dodává, že AI mění i očekávání od výsledků vyhledávání, protože uživatelé teď dostanou jednodušší a strukturalizovanější odpovědi na specifické vyhledávací dotazy.
Říká rovněž, že pro marketéry bude nejzásadnějším tématem reklama na AI platformách. Platforma Perplexity už představila reklamní formáty přímo na stránce s výsledky a OpenAI zvažuje možnosti reklamních příjmů. Google mohutně investuje do AI vyhledávání a je možné, že jeho AI platforma Gemini brzy nabídne reklamní pozice přímo v rámci AI odpovědí. „V tuto chvíli tak můžeme sledovat napínavý souboj o to, kdo se stane vedoucí AI platformou s možnosti inzerce a jaký dopad to bude mít na inzertní trh v Česku,“ uzavírá Daniel Path.
Obecně s používáním AI (nejen s vyhledáváním) má zkušenost 60 % Čechů ve věku 15-49 let. Přibližně pětina nemá doposud žádnou zkušenost s AI a 13 % Čechů AI chatování zatím jen jednorázově vyzkoušelo a používat ho zatím nezačali.
Více zkušeností mají podle očekávání mladší lidé. Mezi lidmi 15-24 má alespoň jednorázovou zkušenost dokonce 95 % dotázaných a 43 % používá AI podle svých slov často. Mezi lidmi 35-49 je pro představu bez jakékoli zkušenosti s AI 40 % lidí.
Všechna uvedená data tým OMG Research zjistil v rámci robustního kvantitativního výzkumu na reprezentativním vzorku české populace. Celkem bylo dotazováno 806 Čechů ve věku od 15 do 49 let. Lidi starší 50 let se výzkumníci rozhodli neoslovit, protože u nich neočekávají tak dynamické změny v dosavadním chování jako u mladších, i když i ti AI objevují a používají. Pro více informací se obracejte na Libuši Němcovou z OMG Research.
-mav-
Pozn.: Server MediaGuru.cz provozuje mediální agentura PHD, která je součástí Omnicom Media Group
# výzkum # internet # vyhledávání # OMG Research # umělá inteligence # AI
Autor textu MediaGuru