Autor textu MediaGuru
Po zavedení udržitelného designu produktů se zvýšil růst tržeb u více
než 7 z 10 firem.
Udržitelnost dokáže zvýšit tržby. Ukazuje to nejnovější studie Výzkumného institutu Capgemini „Rethink: Why sustainable product design is the need of the hour“, podle níž 67 % organizací zaznamenalo díky zavedení strategií udržitelného designu produktů snížení emisí uhlíku, zatímco 73 % zlepšení růstu příjmů. Výzkum poukazuje na zásadní potřebu zintenzivnit činnost: firmy mohou začít tím, že se udržitelnost stane hlavní strategickou prioritou týmů zabývajících se designem produktů.
Rozhodnutí o designu mají zásadní vliv na environmentální a sociální dopady výrobků. Přibližně 80 % dopadu výrobků na životní prostředí lze přičíst rozhodnutím učiněným ve fázi návrhu. Udržitelný design výrobků je klíčovou pákou, která může firmám pomoci dosáhnout nulových emisí. Emise z výrobků mohou představovat významný podíl na celkových emisích organizací a strategie udržitelného designu mají značný význam pro jejich snížení. Přesto pouze 22 % firem učinilo udržitelnost primární součástí návrhu výrobků a pouze přibližně čtvrtina organizací provádí při vytváření nových výrobků pravidelné hodnocení dopadů na životní prostředí (26 %) a sociálních dopadů (25 %).
„Aby organizace dosáhly svých cílů v oblasti snižování emisí uhlíku a splnily celkové cíle udržitelného rozvoje, musí myslet nad rámec izolovaných problémů návrhu a brát v úvahu systém jako celek, od raných fází designu výrobku až po výběr materiálů a řízení procesu ukončení jeho životnosti. To vyžaduje řadu různých přístupů napříč celým životním cyklem výrobku, včetně systémového myšlení, uvažování o cirkulárního designu a regenerativních přístupů,“ uvedl Roshan Gya, globální ředitel divize Intelligent Industry ve společnosti Capgemini. „Organizace musí mít také na paměti, že mnoho iniciativ v oblasti udržitelnosti se vyznačuje krátkodobě zvýšenými nároky, například počátečními investicemi, po nichž následuje dlouhodobý zisk, aby se v budoucnu předešlo větším nákladům.“
Studie zjistila, že hlavním motivem pro 61 % firem, které v současnosti zavádějí postupy udržitelného designu výrobků nebo je plánují zavést v budoucnu, je tlak regulačních orgánů. Vzhledem k tomu, že v budoucnu dojde ke zpřísnění regulací, včetně těch, které se týkají prodloužení životnosti výrobků a recyklovaných materiálů používaných ve výrobcích a obalech, musí podniky, které ještě nezavádějí udržitelný design, tuto možnost přehodnotit, aby se ochránily před rizikem nedodržování nových předpisů.
Udržitelný design je často považován za příliš nákladný a toto vnímání představuje hlavní překážku v jeho zavádění. Studie Capgemini ale zjistila, že ve všech odvětvích 23 % podniků, které zavedly alespoň jednu strategii udržitelného designu, zaznamenalo snížení nákladů, zatímco 37 % organizací tvrdí, že náklady zůstaly stejné.
Podle studie musí organizace nahlížet na investice do udržitelného designu výrobků dlouhodobou optikou. Mnohým podnikům se tyto investice již vyplácejí. Z firem, které uvedly nárůst nákladů, jich 51 % tvrdí, že byl vyvážen i množstvím přínosů. Vedle snížení emisí uhlíku (67 %) zaznamenaly také zvýšení růstu příjmů (73 %), zvýšení spokojenosti zákazníků (70 %) a zlepšení angažovanosti zaměstnanců (79 %).
Udržitelný design také nabízí možnosti snížení nákladů v celém hodnotovém řetězci prostřednictvím strategií, jako je „dematerializace“ a „odlehčování“, jejichž cílem je snížit množství materiálů použitých ve výrobku. Mezi další přínosy patří zvýšení efektivity výroby, například snížením spotřeby energie a vody a zkrácením doby montáže, a nižší náklady na dopravu díky optimalizovanému designu výrobků a obalů.
Pro využití zmíněných výhod musí podniky učinit z udržitelnosti hlavní prioritu designu a klást důraz na potřebu systémových změn. Zásadní význam má přijetí přístupu založeného na datech a firmy musí posuzovat dopady výrobků komplexně – tedy měřit environmentální a sociální dopady v celém životním cyklu výrobku. Musí také spolupracovat se zúčastněnými stranami napříč hodnotovým řetězcem, aby společně určovaly rozhodnutí o udržitelném designu na základě dopadu a proveditelnosti, a investovat do partnerství za účelem budování nových kompetencí. Je také třeba investovat do služeb, které usnadní prodloužení životnosti výrobků a řízení ukončení jejich životnosti, uzavřou koloběh toků výrobků a materiálů a zajistí, aby výrobky byly skutečně udržitelné po celou dobu svého životního cyklu. Kromě toho, řadu příležitostí pro udržitelný design výrobků otevírá technologický pokrok, a firmy musí zajistit, aby na podporu svých iniciativ v oblasti udržitelného designu výrobků využívaly technologie efektivněji a ve větší míře.
-stk-
# výzkum # studie # ekologie # design # výroba # udržitelnost # strategie # Capgemini
Autor textu MediaGuru