Autor textu MediaGuru
Připomeňte si vítězné televizní kampaně v soutěži Flema a vyberte,
která se vám nejvíce líbila.
Letošní ročník soutěže o inovativní využití médií Flema Media Awards bude už patnáctý. V této souvislosti jsme s pořadatelem soutěže, společností Flemedia, připravili ohlédnutí za vítěznými kampaněmi všech dosavadních ročníků v jednotlivých kategoriích. Vítězné práce z uplynulých ročníků budeme pravidelně připomínat ve čtrnáctidenních intervalech. Po zveřejnění každé kategorie vám navíc nabízíme možnost vžít se do role porotce a vybrat tu, podle vás, vůbec nejlepší kampaň v dané kategorii.
Začínáme přehledem vítězů v kategorii Nejlepší využití TV.
Cílem bylo podpořit produkt Kurzové sázky, kampaň se uskutečnila v době konání MS v hokeji 2004 v Praze, které se konalo v Sazka Aréně. Klíčový obsah spotu – kurzová sázka – byl téměř online upraven podle aktuálního vývoje daného zápasu a lidé si tak mohli vsadit na výsledek následující třetiny. Tento postup byl zmíněn i v samotném TV spotu. Pro realizaci celé kampaně bylo nutné bezchybné spojení mezi bookmakery Sazky a technickým oddělením ČT, neboť cca 10 minut před plánovaným vysíláním spotu byl do ČT zaslán příslušný kurz na danou třetinu a technik v ČT musel tento kurz naklíčovat do předem připraveného spotu. Ten byl vždy vysílán na začátku přestávky tak, aby lidé měli čas dojít do nejbližší sběrny Sazky a vsadit si.
Podle monitoringu klienta došlo v průběhu kampaně k výraznému nárůstu počtu i objemu kurzových sázek, který se s mírným poklesem udržel několik dalších měsíců. Ještě výraznějším dokladem odezvy byl cca. 10–15% nárůst počtu sázek u televizně podporovaných třetin, oproti jiným, ale nepodporovaným třetinám.
Strategické řešení spočívalo v zachycení cílové skupiny v okamžiku, kdy ještě plně sleduje TV pořad – tedy v momentě těsně před začátkem a těsně po skončení reklamního breaku. Pracovalo se s kreativním využitím sponzora reklamních znělek. Konkrétní kreativní zpracování se měnilo v závislosti na aktuální klientově kampani v klasických TV spotech.
Podařilo se dosáhnout velmi nízkého CPP. Šlo v podstatě o jednoduché strategické řešení. Jeho kvalita spočívá v komplexnosti: strategická myšlenka, vyjednání podmínek s tv, možnost výběru konkrétního umístění – tzn. výsledná plná kontrola agentury nad strategickým řešením.
Pro mediální podporu 3Bit novinky bylo využito pokračování reality show VyVolení - Noví hrdinové. Pro sponzoring reality show byly připraveny tři vzkazy, které upozorňovaly na to, že se „ve vile dějí velké věci", a které diváky lákaly, aby si „vychutnali další pohromu ve vile". Vedle samotného programu se 3Bit Hot Edition spojil na internetových stránkách Vyvolených formou sponzoringu také se sestříhaným záznamem ze dne, kdy ve Vile vypukl požár.
Mediální podpoře se díky synergii komunikace značky s vhodným mediálním prostředím podařilo dosáhnout cílených komunikačních cílů. Při srovnání dostupných dat z Brand Health Track (Ipsos) došlo během kampaně k navýšení indexů u parametru "je to zábavná značka" ze 100 na 138, u parametru "inovativní značka plná nápadů" ze 113 na 136, u parametru "mám rád reklamu této značky" ze 172 na 215 a u parametru "stojí za to mluvit o reklamě této značky s přáteli" ze 133 na 164.
Cílem kampaně vytyčeným v klientském briefu bylo dále budovat awareness v CS netradičním způsobem pomocí klasických komunikačních kanálů v čele s TV. Řešení spočívalo v nasazení krátkých spotů 3+3+4. Velmi obtížné bylo zajistit, aby TV stanice tento formát komunikace vůbec povolily. Bylo rovněž důležité, aby krátké spoty, které jsou vzájemně provázány, neoddělovala příliš velká časová mezera. I to se podařilo ve spolupráci s TV stanicemi zajistit. Mezi spoty Becherovky Lemond tak byly vysílány maximálně 3 spoty jiných klientů.
Kampaň navýšila indikátor awareness z 61 % na nové maximum 69 %. Vzhledem k tomu, že v daném období probíhaly pouze minimální podpůrné aktivity v OOH, lze tento výsledek kompletně připsat popisované TV kampani.
K realizaci kampaně, jejímž cílem bylo rozšířit informaci o fungování organizace Růžové kukláči, byl využit product placement v mediálním partnerství s TV Joj. Hlavní protagonisté kampaně byli zapojeni do afinitních pořadů televize. Do kampaně tak byly zapojeny celebrity, sledované seriály (Panelák), zpravodajství (Noviny TV Joj) i talk show.
Parametr znalosti značky se dostal do top 5 v kategorii povinného smluvního pojištění, webová stránka organizace zaznamenala 1 mil. návštěv, z toho 140 tis. unikátních. Na ní se více než 7 tis. lidí stalo virtuálními členy organizace.
Řešení kampaně bylo založeno na potřebě změnit chování českých uživatelů internetu a představit Google jako vyhledávač vhodný stejně tak pro lokální dotazy, jako pro obecné a mezinárodní. Strategie byla postavena na sponzoringu pořadu Počasí na TV Nova, kde bylo možné prezentovat Google vyhledávač jako pomocníka při hledání aktivit v České republice, a to v závislosti na očekávaném počasí. Exekuce spočívala v nasazení jedné ze 4 připravených kreativ, rozhodovalo se vždy ráno v den vysílání tak, aby spot byl tak zařazen do připraveného breaku na poslední chvíli.
Po startu kampaně Google – Search On začal objem vyhledávání prostřednictvím Googlu významně růst. Zatímco na začátku roku 2010 byl podíl Googlu na vyhledávání 38,1 %, v prosinci téhož roku po třech vlnách kampaně Search On podíl dosáhl 47,08% (zdroj: TOPlist podíl vyhledávačů, všichni uživatelé).
Známé osobnosti byly v kampani zakomponovány do zcela nové rubriky pořadu Top Star magazín na TV Prima, ve kterém se s reportéry dělily o své soukromé jemnosti a vzory chování. Tento veškerý obsah se pak stal základem nového formátu, pojmenovaného „jemnometr“. Veškeré reportáže a rozhovory v byly vedeny tak, aby nenásilnou cestou komunikovaly koncept/big ideu „troufni si na jemnost“ ústy slavných herců, zpěváků a dalších významných osobností.
Výsledek kampaně:
Díky Jemnometru došlo v průběhu kampaně k nárůstu hodnoty parametru „inovativní značka“ o 27 %.
Vůbec poprvé byla v rámci oficiálních internetových stránek talentové show Superstar vytvořena privátní záložka, která byla kompletně v režii Coca-Coly. Celkem tři kamery v přímém přenosu přenášely exkluzivní záběry jak během týdne z vily, kde soutěžící bydleli, tak z živého přenosu z backstage a maskérny během jednotlivých kol soutěže.
Záložka FANzone si vybudovala loajální základnu více než 130 tisíc návštěvníků (celkem 135.832 unikátních návštěvníků), kteří se do ní pravidelně vraceli během jednotlivých kol soutěže (810.693 zobrazení stránek). Do konce SuperStar strávil na FANzone každý průměrný fanoušek více jak hodinu a půl času (přesně 1h38m44s). Díky multiScreen efektu tak Coca-Cola získala celkem 1.794 TRPů pozornosti navíc (vyjádřeno v ekvivalentu třicetivteřinových ratingů na cílovou skupinu 12-25).
Jako první značka na Slovensku využila koncept social TV, který lime umožnil komunikovat s reklamami prostřednictvím chytrých telefonů. Šlo o dodatečný obsah, který byl divákům nabízen v době vysílání reklam Telekomu v pořadu Superstar. Diváci, kteří si chtěli aplikaci social TV vyzkoušet, si ji museli stáhnout z App Store. Aplikaci pak spouštěli v době vysílání spotu, kde hráli hru, která jim umožnila postoupit do slosování a vyhrát nový telefon.
Aplikace pomohla posílit image Telekomu jako technologického lídra, lidé strávili se značkou Telekom v průběhu kampaně více než 70 hodin a díky aplikaci se podařilo prodloužit dubu kontaktu se značkou. Aplikace se dostala do TOP 10 rodinných her a toto umístění si udržela po dobu dvou měsíců.
V době hokejového MS v Praze bylo cílem spojit značku Jagermeister s pozitivními aspekty fandění – tedy s podporou i ve chvílích, kdy se nedaří. Do sponzorských vzkazů byly použity komentáře k poslednímu odehranému zápasu, které se objevovaly v online diskuzích a na sociálních sítích. Každý den byl natáčen komik Daniel Čech, který vždy přečetl nový komentář a přidal k němu svou reakci. Závěrečný pack shot poté připomínal fanouškům, aby nezapomněli podporovat český tým „Nehejtuj! Fandi jako meister – Jägermeister!“.
Přestože se jednalo o televizní kampaň, měl náš sponzorský vzkaz více než 500,000 shlédnutí na YouTube a přes 100,000 na Facebooku.
Retro kampaň na značku Zlatý Bažant'73, připomínající 70. léta, spočívala ve využití televizní relace Počasí na TV Markíza, která byla doprovázena sponzoringem jako ze 70. let. V něm předpověď počasí přednesla bývalá TV hlasatelka.
O retro Počasí se psalo i následující dny po jeho odvysílání díky spontánnímu PR. I do obchodů se vrátila situace běžná v 70. letech. Zlatý Bažant '73 se rychle vyprodal a fanoušci museli čekat na novou výrobu.
První televizní pořad natočený výhradně na mobilní telefon představil nejen produkt (telefon Samsung Galaxy S7 edge), ale také komplexně značku Samsung jako nositele inovačních technologií. 14 komentátorů České televize během šestnácti dnů letní olympiády v Riu natočilo prostřednictvím mobilu 19 původních reportáží, díky kterým diváci získali příležitost propojit se s dějištěm olympiády.
156 sponzorských vzkazů, 816 GRps, 54% zásah, 5krát nad-dodaná mediální hodnota. Samsung se i díky Galaxii Rio stal značkou s nejvyšší vizibilitou v rámci všech značek (1. Samsung, 2. Česká spořitelna, 3. T-Mobile). Ve skutečnosti je ale přidaná hodnota kampaně obtížně změřitelná - podprahový efekt vnímání Samsungu jako zprostředkovatele atmosféry pozitivně vnímané letní olympiády v Riu bude určitě delší než olympijský cyklus.
Do klíčového olympijského zpravodajství ČT „Velký přehled“ byla zařazena pravidelná rubrika interview s českými olympioniky a členy realizačního týmu s názvem Rozhovory bez hranic. Samsung Note 8 a jeho elektronické pero S-pen v rukou Jaromíra Bosáka na obrazovce do studia v ČR „přivolaly“ hosty, kteří se ve stejnou dobu nacházeli v Koreji. Kamerový trik kombinoval předtočené pasáže, klíčovací pozadí a živé vstupy moderátora i hostů, kteří sedí na opačných stranách planety. Tento highlight oficiálního olympijského studia se stal branded contentem Samsungu, který přinesl nový obsah v hlavním vysílacím čase.
Rubrika Rozhovorů byla součástí všech denních „Velkých přehledů“, hlavních zpravodajských pořadů, které ČT Sport k olympiádě vysílala v hlavním vysílacím čase. Rozhovorů bez hranic bylo odvysíláno 41 (krát dva, počítáme-li i reprízu pořadu), v rámci olympijského studia je doplnil další pasivní product placement. V kombinaci se sponzoringem bylo osloveno přes 1,5 milionu diváků, tedy více než 50 procent cílové skupiny.
Podpora na nealkoholické pivo Birell chtěla sdělit, že „s Birellem se nenafouká“. Nejznámější situací s nulovou tolerancí je řízení a s ním související "dechová zkouška". Toto slovní spojení však označuje také zkoušku dechové kapely a právě na tomto dvojsmyslu vznikla celá kampaň. Exekuce spočívala v dvouminutovém spotu nasazeném přímo do prime time největší slovenské komerční televize Markíza. Spoty byly umístěny na první pozici v brejku a puštěny byly přesně dvakrát. Tímto se kampaň v televizi skončila.
Počet Slováků, kteří si myslí, že po Birellu nenafoukají, se zvýšil o 75 % na 83 %. A počet těch, kteří jsou přesvědčení, že jim po Birellu zůstane nějaký alkohol v krvi, se snížil na jedno procento.
# TV # reklama # kampaň # soutěž # Flema # televizní
Autor textu MediaGuru