Zásilkovna zapojuje roboty, zdvojnásobí počet roztříděných zásilek

Česká technologická firma Zásilkovna bude nově ve svých depech využívat robotické třídičky. Robotizace a technologické inovace mají firmě pomoci k rychlejšímu růs­tu.

Po 25. října 2021 17:10 3 min Sdílet

# Aktuality # Retail

/media/18729/zásilkovna-roboti

Fullscreen Sdílet

/media/18729/zásilkovna-roboti

Fullscreen Sdílet

Zásilkovna začne využívat robotické třídičky, tzv. PackMany. „Projekt robotických třídiček jsme po zhruba roce dotáhli až do fáze praktického využití. Zásilkovna tím potvrzuje roli technologického lídra a inovátora,“ uvedla Simona Kijonková, zakladatelka Zásilkovny a CEO skupiny Packeta. Zapojení do provozu představili zástupci firmy na pondělní tiskové konferenci.

/media/18730/zásilkovna_tk

Fullscreen Sdílet

Robotické třídičky dokážou za hodinu odbavit a roztřídit až deset tisíc zásilek, což je dvakrát tolik než v dosavadním režimu. Roboti nemají nahradit lidskou pracovní sílu, ale usnadnit běžný provoz. Firma do této inovace investovala desítky milionů korun. První robotický provoz Zásilkovna zařadila do depa v Praze-Štěrboholích, kde projde každý den 140 tisíc zásilek. Teď zde pracuje 190 robotických pomocníků. Zrobotizovaných dep bude dle zástupců firmy přibývat přibližně pět každým rokem a rozšíří se také do zahraničí. „Hledali jsme řešení, které bude při rychlém růstu Packety rychle škálovatelné, tedy jednoduše rozebíratelné a přenosné. Tyto požadavky PackMani splňují. Když budeme potřebovat, můžeme je převézt z jednoho depa na jiné a posílit tam provoz,“ doplňuje Simona Kijonková.

Roboti pracují na dvoupatrových molech, po kterých jezdí. Tato mola se skládají z podložek, které jsou vybaveny čipy. Roboti dokážou převézt zásilky do 15 kg s rozměry 40x40x50 cm. Každý robot dokáže pracovat nepřetržitě dvě hodiny a nabíjí se deset minut. K celému procesu je však zapotřebí zaměstnanec, který zásilku načte do elektronické čtečky, jenž posílá informaci dál do centrálního systému. „Naším cílem není zcela nahradit lidskou sílu, PackMani mají kolegům a kolegyním na našich depech především usnadnit jejich práci,“ uvedla Kijonková. Zástupci firmy zároveň zvažují možnost poskytovat svoji technologii dalším společnostem.

/media/18731/zasilkovna_tk1

Fullscreen Sdílet

Novinkou je také zapojení Z-boxů, které Zásilkovna umisťuje primárně do hůře dostupných obcí. K dnešnímu datu umístili přes 1500 Z-boxů. Nově firma nabízí doručení přímo na adresu. Zástupci Zásilkovny se zajímají také o udržitelnost. Do budoucna zamýšlí například vystavit vlastní vodíkové plnící stanice. V následujících letech plánují zařadit do provozů také drony nebo roboty, kteří ještě více usnadní provoz. „Dnes robot zatím neumí vážit a skenovat, v další fázi začneme řešit, jak obohatit naše třídící molo o skener, váhu a kameru, abychom procesy v maximální možné míře zautomatizovali. Plánujeme, že v budoucnu budeme robotizovat i věci kolem PackMana. Tedy aby typově odlišný robot mohl vozit i klece, případně nakládat zásilky. Ale to se bavíme o budoucnosti za několik let,” dodal Tomáš Dort, ředitel projektu robotizace dep – PackMan.

Zásilkovna funguje na trhu jedenáct let a je součástí holdingu Packeta, který působí v 8 zemích, do 33 zemí doručuje. Holding řídí Simona Kijonková.  V letošním roce chce firma dosáhnout 75 milionů přepravených zásilek s obratem 5,2 miliardy korun.

-tšl-

# Zásilkovna # inovace # Packeta # Simona Kijonková # robotizace # automatizce # PackMan

Guru Weekly

Každé pondělí nejnovější články v Guru Weekly přímo do vaší e-mailové schránky.