YouTube prohloubí využití prvků umělé inteligence

Autory videí popostrčí k novým nápadům, diváky nechá přeskočit nudné pasáže. Videoserver testuje inovace zaštítěné AI.

Ne 12. května 2024 07:55 3 min Sdílet

# Internet & Mobil

/media/17253/youtube_shutterstock

Fullscreen Sdílet

/media/17253/youtube_shutterstock

Fullscreen Sdílet

Zážitek ze sledování YouTube se vlivem takzvané umělé inteligence zase o něco posune. Populární videoserver zkouší využít technologický trend ke zdánlivě drobným vylepšením uživatelského rozhraní, která se výsledku mohou projevit i na kvalitě obsahu. Jednou z novinek je zpřístupnění nového způsobu přeskakování „hluchých“ pasáží prohlíženého videa. Američtí předplatitelé YouTube používající operační systém Android dostali možnost zkoušet funkci s názvem Jump Ahead. Ta je přenese přes ty části videa, které ostatní diváci obvykle přeskakovali. Při použití „skoku vpřed“ se tak divák dostane k nejbližší části klipu, které se podařilo opětovně získat pozornost publika. Právě na identifikaci takových momentů se na základě vyhodnocení diváckých dat má podílet takzvaná umělá inteligence.

Jde tak o propracovanější systém než pouhé klasické „přetočení“ videa o deset sekund vpřed nebo vzad, případně o přenesení se k té vůbec nejpřehrávanější pasáži. Novinka se ale týká jen anglickojazyčných videí, upozorňuje portál 9to5Google. Server Mashable přesto už definitivně pohřbívá budoucí schopnosti diváků YouTube soustředit svou pozornost na dobu delší než na pár předvybraných okamžiků.

<blockquote class="text-post-media" data-text-post-permalink="https://www.threads.net/@abnop_itech/post/C6nlefHAVut" data-text-post-version="0" id="ig-tp-C6nlefHAVut" style=" background:#FFF; border-width: 1px; border-style: solid; border-color: #00000026; border-radius: 16px; max-width:540px; margin: 1px; min-width:270px; padding:0; width:99.375%; width:-webkit-calc(100% - 2px); width:calc(100% - 2px);"> <a href="https://www.threads.net/@abnop_itech/post/C6nlefHAVut" style=" background:#FFFFFF; line-height:0; padding:0 0; text-align:center; text-decoration:none; width:100%; font-family: -apple-system, BlinkMacSystemFont, sans-serif;" target="_blank"> <div style=" padding: 40px; display: flex; flex-direction: column; align-items: center;"><div style=" display:block; height:32px; width:32px; padding-bottom:20px;"> <svg aria-label="Threads" height="32px" role="img" viewBox="0 0 192 192" width="32px" xmlns="http://www.w3.org/2000/svg"> <path d="M141.537 88.9883C140.71 88.5919 139.87 88.2104 139.019 87.8451C137.537 60.5382 122.616 44.905 97.5619 44.745C97.4484 44.7443 97.3355 44.7443 97.222 44.7443C82.2364 44.7443 69.7731 51.1409 62.102 62.7807L75.881 72.2328C81.6116 63.5383 90.6052 61.6848 97.2286 61.6848C97.3051 61.6848 97.3819 61.6848 97.4576 61.6855C105.707 61.7381 111.932 64.1366 115.961 68.814C118.893 72.2193 120.854 76.925 121.825 82.8638C114.511 81.6207 106.601 81.2385 98.145 81.7233C74.3247 83.0954 59.0111 96.9879 60.0396 116.292C60.5615 126.084 65.4397 134.508 73.775 140.011C80.8224 144.663 89.899 146.938 99.3323 146.423C111.79 145.74 121.563 140.987 128.381 132.296C133.559 125.696 136.834 117.143 138.28 106.366C144.217 109.949 148.617 114.664 151.047 120.332C155.179 129.967 155.42 145.8 142.501 158.708C131.182 170.016 117.576 174.908 97.0135 175.059C74.2042 174.89 56.9538 167.575 45.7381 153.317C35.2355 139.966 29.8077 120.682 29.6052 96C29.8077 71.3178 35.2355 52.0336 45.7381 38.6827C56.9538 24.4249 74.2039 17.11 97.0132 16.9405C119.988 17.1113 137.539 24.4614 149.184 38.788C154.894 45.8136 159.199 54.6488 162.037 64.9503L178.184 60.6422C174.744 47.9622 169.331 37.0357 161.965 27.974C147.036 9.60668 125.202 0.195148 97.0695 0H96.9569C68.8816 0.19447 47.2921 9.6418 32.7883 28.0793C19.8819 44.4864 13.2244 67.3157 13.0007 95.9325L13 96L13.0007 96.0675C13.2244 124.684 19.8819 147.514 32.7883 163.921C47.2921 182.358 68.8816 191.806 96.9569 192H97.0695C122.03 191.827 139.624 185.292 154.118 170.811C173.081 151.866 172.51 128.119 166.26 113.541C161.776 103.087 153.227 94.5962 141.537 88.9883ZM98.4405 129.507C88.0005 130.095 77.1544 125.409 76.6196 115.372C76.2232 107.93 81.9158 99.626 99.0812 98.6368C101.047 98.5234 102.976 98.468 104.871 98.468C111.106 98.468 116.939 99.0737 122.242 100.233C120.264 124.935 108.662 128.946 98.4405 129.507Z" /></svg></div> <div style=" font-size: 15px; line-height: 21px; color: #999999; font-weight: 400; padding-bottom: 4px; "> Post by @abnop_itech</div> <div style=" font-size: 15px; line-height: 21px; color: #000000; font-weight: 600; "> View on Threads</div></div></a></blockquote> <script async src="https://www.threads.net/embed.js"></script>

Na podobné zatracování je ale nejspíš ještě brzy. Algoritmy, které umožňují funkci Jump Ahead, by mohly přispět ke vzniku takového obsahu, z jehož sledování si diváci nebudou chtít nechat ujít ani sekundu. Alespoň teoreticky. Před několika dny nasadil provozovatel YouTube do testovacího režimu ještě jinou novinku, která má s využitím možností generativní umělé inteligence dokázat tvůrcům poradit, jaká videa by měla natočit příště.

Generování nápadů

Funkce dostupná malému okruhu tvůrců v té sekci jejich profilů na YouTube, která se zaměřuje na analytiku, by měla překypovat nápady a zajímavými personalizovanými postřehy odvozenými ze statistik sledovanosti toho konkrétního tvůrce. Jak Google popisuje na svém webu, autoři mohou očekávat soupis témat a druhu obsahu, kterého by diváci zřejmě chtěli od toho kterého tvůrce vidět více. Kromě toho jim algoritmy slibují náměty na úplně nový druh videa, do kterého se zatím ještě nikdy nepustili a měli by. V neposlední řadě by AI měla být schopná nastínit základní osnovu. Funkce je zatím dostupná jen omezenému okruhu anglickojazyčných autorů, firma však počítá s jejím zpřístupněním většímu počtu lidí.

Pokud by novinka brala v potaz – podobně jako funkce Jump Ahead – informace o tom, které pasáže klipů diváky nudí, jejímu potenciálu by to ještě přidalo. Server Social Media Today nicméně upozorňuje, že pokud by „AI“ ve svých doporučení vycházela z již existujícího obsahu, její rady by směřovaly k pouhé nápodobě toho, co zrovna u diváků boduje. A ne k vytvoření toho, co má slušnou šanci stát se příštím obsahovým hitem. Nejen ve světě médií a digitálního byznysu ale představují nástroje ke spolehlivé predikovatelnosti budoucích trendů obdobu svatého grálu. Technologické inovace největšího světového videoserveru proto musí zajímat i mnohem širší okruh lidí, než jsou youtubeři.

-riv-

# YouTube # obsah # AI # umelá inteligence # Jump Ahead # přeskakování

Guru Weekly

Každé pondělí nejnovější články v Guru Weekly přímo do vaší e-mailové schránky.