Autor textu MediaGuru
Británie přesvědčuje supermarkety ke změně ve vystavení potravin. Ty
nezdravé jsou prý příliš na očích.
Nezávislá britská organizace pro zdraví The Royal Society for Public Health (RSPH) přišla s výzkumem, ve kterém tvrdí, že supermarkety vystavují zboží způsobem, který lidi nutí k tloustnutí. Ve své studii došla k závěru, že sladkosti, brambůrky a jiné nezdravé potraviny jsou na regálech umístěny mnohem více viditelně než zdravé alternativy, čímž je pro spotřebitele mnohem těžší odolat jejich nákupu.
Z výzkumu vyplynulo, že devět z deseti vystavených produktů v úrovni očí je nezdravých. A sedm z deseti všech vystavených potravin a nápojů jsou ty, které u dětí jednoznačně podporují zvýšení hladiny cukru a příjem kalorií. Největším problémem jsou v tomto směru údajně malé formáty prodejen a supermarkety, kde podle průzkumu mezi dvěma tisíci nakupujícími jeden ze tří zaznamenal impuls koupit si nezdravou potravinu protože byla v nabídce.
Organizace proto vyzývá prodejny potravin, aby změnily layout prodejen, a pomohli tak zákazníkům. Británie je podle údajů OECD šestou zemí s nejtlustšími obyvateli na světě (ČR je na 17. místě).
Supermarkety by měly naopak začít nabízet odměny spotřebitelům, kteří nakupují zdravě. Výzkum se soustředil především na lokální malé supermarkety, protože v posledních letech se zvyšuje frekvence nákupů právě zde. Údajně zde aktuálně nakupuje pravidelně 43 % britských spotřebitelů, oproti 35 % v roce 2012.
Jeden z pěti dospělých ze dvou tisíc ve výzkumu uvedl, že ho supermarket svedl na scestí, když se snažili hubnout. Podobně devět z deseti rodičů říká, že tyto supermarkety nabízí pro děti nezdravé svačiny. Zpráva nese název Health On The Shelf (Zdraví na regále) a vyzývá supermarkety, aby věnovaly více prostoru zdravým potravinám, receptům a radám, jak zdravě vařit. Právě ony mají velký vliv na to, co si spotřebitel nakonec koupí a mohou pomoci snížit obezitu.
Ukázka změny layoutu podporující zdravé nakupování, zdroj: Royal Society for Public Health
V České republice se v posledních letech především velké řetězce snaží nabízet zdravé alternativy a i zájem zákazníků se za posledních šest let výrazně zvýšil. Například Globus v sekci Zdravý svět nabízí okolo 1 800 produktů a třeba Albert ve svém oddělení Zdravě s Albertem prodává řadu zdravých potravin, jen vlastní značka Nature’s Promise zahrnuje v současné době více než dvě stovky výrobků. Podobně nabídku zdravých potravin rozšiřují i ostatní řetězce. V případě menších supermarketů je ale často situace obdobná jako ve Velké Británii.
-zue-
Autor textu MediaGuru