Autor textu MediaGuru
Upřednostňovanou formou pomoci pro vydavatelský sektor je dočasné
snížení DPH, říká Unie vydavatelů. Připraveny má ale i další
návrhy.
Unie vydavatelů, která sdružuje tuzemské vydavatele tištěných médií, podporuje jako formu pomoci vydavatelskému odvětví mimořádné a časově ohraničené snížení daně z přidané hodnoty (DPH) z 10 % na 5 %. Jako další alternativy, jak by stát mohl vydavatelům pomoci čelit následkům koronavirové pandemie, navrhuje podporu zaměstnanosti, distribuce či předplatitelských kmenů. Chce o tom jednat s příslušnými ministerstvy. Na čtvrtečním setkání Unie vydavatelů to uvedl její ředitel Václav Mach.
„Snížení DPH je nejefektivnější a nejtransparentnější forma pomoci, přijde rychle a je predikovatelná. Nižší DPH už byla schválena v Rakousku, kde se čeká na souhlas Evropské unie,“ popsal Mach. Další možnou alternativou je podpora distribuce tisku formou cílených příspěvků vydavatelům nebo přímo prodejcům či grantová podpora vydavatelů. „Dovedu si představit i formu příspěvku pokrývající realizaci výzkumu čtenosti Media projektu. Tím by se výzkum mohl otevřít i pro další vydavatele,“ říká Mach.
Otázkou ale je, zda se preferované snížení DPH podaří prosadit. Ministr kultury Lubomír Zaorálek (ČSSD) už na konci července uvedl, že s návrhem na snížení DPH na knihy a tiskoviny neuspěl. Uvedl, že v českých podmínkách je tento krok těžko realizovatelný. „Věcných námitek je celá řada, proto jsme se na tom neshodli. Pořád jsem přesvědčen, že je to elegantní metoda, ale nezdá se, že bych s ní měl úspěch,“ konstatoval. O pomoci médiím a živé kultuře Zaorálek diskutuje s ministryní financí Alenou Schillerovou, návrhy v této oblasti připravuje i ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová (obě za ANO).
Unie vydavatelů ale bude chtít o pomoci vydavatelům dál vyjednávat s ministerstvem pro místní rozvoj, potvrdil Mach ve čtvrtek. „Český stát zatím vydavatelům nepomohl vůbec nijak. V zemích EU už přitom bylo odsouhlaseno několik forem pomoci a očekávali bychom, že alespoň některá se v Česku zrealizují,“ přiblížil. Dodal, že způsob plánování navrhované kampaně na podporu cestovního ruchu, v rámci níž by se mezi různá média (nejen tisky) rozdělily 2 mld. Kč, nebyl realistický.
Inzertní ztráty evropských vydavatelů se v době vrcholící krize dostaly až na 70–90 %. Státní pomoc vydavatelům v Belgii byla např. realizována prostřednictvím nákupu inzertního prostoru či podporou nezávislých novinářů formou grantů, v Dánsku byly vydavatelům kompenzovány reklamní příjmy za nejvypjatější jarní měsíce až do výše 60–80 % nebo ve zmíněném Rakousku přechodným snížením DPH z 10 % na 5 % (blíže viz box).
Zdroj: Unie vydavatelů
Objem inzerce v českých tištěných médiích se nejvýrazněji snížil v dubnu (-34 %) a v květnu (-39 %), kdy byla řada kampaní odložena nebo pozastavena. V červnu se situace začala normalizovat, přesto dosáhl meziroční pokles 18 %.
V době nouzového stavu byla role tisku nezastupitelná, potvrdilo ve výzkumu Unie vydavatelů 71 % respondentů. Novináři a reportéři byli podle výzkumu vnímáni jako součást první linie společně se zdravotníky, hasiči, policisty a vojáky. Celkem 83 % čtenářů projevilo spokojenost s rozsahem a šíří informací, které jim tisk v době koronavirové krize přinesl.
-mav-
# tisk # vydavatelství # DPH # Unie vydavatelů # Václav Mach # pomoc # MMR # stát # Lubomír Zaorálek
Autor textu MediaGuru