Autor textu MediaGuru
Rok 2023 přinesl zpravodajským online médiím výrazné poklesy
návštěvnosti především ze sociálních sítí Facebook a X. Zástupci
médií přitom očekávají, že tento trend bude pokračovat i letos.
Vyplývá to ze studie Reuters Institute.
Další snížení přístupů ze sociálních sítí, zejména z Facebooku a X, očekávají pro letošní rok vydavatelé tisku a provozovatelé zpravodajských online médií. Uvádí to studie Journalism, Media and Technology Trends and Predictions 2024 od Reuters Insitute. Naznačuje rovněž, že kvůli slábnoucí schopnosti sociálních sítí přivádět uživatele na webové stránky nastává konec „modelu odkazování“ (referral model).
Globální studie vychází z průzkumu mezi 314 zástupci vydavatelství a online médií (včetně 76 šéfredaktorů, 65 CEO nebo výkonných ředitelů, 53 vedoucích digitálu a inovací) z 56 zemí a zjišťuje, jaký vývoj mediální manažeři očekávají.
Před vydavateli a provozovateli online médií je další náročný rok. Války na Ukrajině a na Blízkém východě, jakož i změna klimatu, následky pandemie a ekonomický pokles v posledním roce vyvolal bezprecedentní tlak na redakce, který bude podle studie pokračovat i v roce 2024.
Vývoji ani nenahrává pomalejší reklamní trh, blížící se konec podpory cookies třetích stran a klesající návštěvnost webových stránek prostřednictvím velkých technologických společností a sociálních sítí. Tyto ekonomické problémy jsou v mnoha západních demokraciích umocněny i oslabující důvěrou v média.
Vydavatelé se letos také obávají podstatného snížení návštěvnosti z vyhledávání. Tím, jak se umělá inteligence integruje do vyhledávačů, zkoumají Google, Microsoft a další nové způsoby zobrazování obsahu známé jako Search Generative Experiences (SGE). Ty na vyhledávané dotazy odpovídají přímo a neposkytují jako dosud seznam odkazů na webové stránky.
Záměrem provozovatelů online médií je tak dále posilovat příjmy z předplatného a budovat návštěvnost přes přímé vlastní kanály. Na straně obsahové produkce plánují vydavatelé zvyšovat počet produkovaných videí, newsletterů a podcastů.
Očekávat lze také, že letos skončí více tištěných deníků, protože náklady na tisk rostou a distribuční sítě slábnou. Docházet bude také ke sdružování nabídky digitálního zpravodajského a nezpravodajského obsahu, a tak přístupová předplatná budou zahrnovat i hry, podcasty, časopisy, knihy a dokonce i obsah od jiných vydavatelů.
Celá studie je k dispozici zde.
-mav-
Autor textu MediaGuru