Timeline pohledem oční kamery

Nový layout firemních stránek na Facebooku přesunul fokus uživatelů – fanoušci více zaznamenávají ústřední fotografii a déle sledují novinky na zdi.

Út 8. května 2012 07:30 2 min Sdílet

# Online # Data

Časová osa, kterou Facebook na konci března hromadně zavedl firmám přítomným na této sociální síti, změnila způsob, jakým uživatelé vnímají profily značek.

Zatímco na starých profilech fotografie příliš nezabíraly a návštěvníci stránek věnovali pozornost především uveřejňovaným novinkám, po zavedení verze Timeline se situace obrátila. Dominantní fotografie na sebe strhává většinu pozornosti, přičemž statusy značky, vložená reklama a další části stránek zůstávají upozaděny.

Analýzou faceboových profilů několika amerických značek to zjistila výzkumná agentura EyeTrackShop, která pro server Mashable zjišťovala, na které elementy webu a v jakém pořadí se upínala pozornost třiceti přizvaných dobrovolníků.

A jak naznačuje i předešlý snímek původní a nové verze stránek fotbalového klubu Dallas Cowboys, jasným závěrem zmiňované studie je omezení potenciálu pro budování značky na úvodní snímek. Ústřední fotografii zaznamenává 100 % návštěvníků profilu s průměrnou dobou pozornosti o délce 0,5 vteřiny.

Následují funkční prvky Facebooku jako počet fanoušků, události, obrázky, apod., jež byly v novém rozložení přesunuty pod hlavní snímek. Posléze uživatelé zpravidla zhlédnou vložené textové reklamy a až poté se věnují obsahu na časové ose. Obvyklému pořadí odpovídá i profil společnosti Pepsi.

Ačkoliv přijdou na řadu jako poslední, uveřejněným novinkám ale návštěvníci věnují pozornost nejdéle. V průměru se jedná o pět až osm vteřin. To je mnohonásobně déle než v případě předchozí verze profilů.

Zajímavý je však též posun u kontextových reklam vkládaných napravo od hlavního obsahu Facebooku. Zatímco na původních profilech je zaznamenávaly až čtyři pětiny návštěvníků, v současné verzi stránek jim pozornost věnuje pouze 30 až 40 % uživatelů.

-ptv-

Guru Weekly

Každé pondělí nejnovější články v Guru Weekly přímo do vaší e-mailové schránky.