Autor textu MediaGuru
Ve většině zemí světa včetně Česka klesá zájem o zpravodajství
z tradičních i onlinových médií. To je jeden ze závěrů, který
přináší letošní studie Digital News Report od Reuters Institute.
Internet včetně sociálních médií zůstává v Česku hlavním zdrojem, ze kterého získávají lidé zpravodajské informace. Podle letošní zprávy Digital News Report 2023 od Reuters Institute se zprávy přes internet a sociální média dostávají k 83 % české populace. Oproti loňskému zjištění jde ale o pokles o pět procentních bodů. Podle výzkumu se snížilo také získávání zpráv z dalších zdrojů: z televize (letos 68 %, což je meziroční pokles o dva procentní body ), jen ze sociálních médií (50 %, což je pokles o tři procentní body), a na své nejnižší číslo se v měření Reuters Institute dostala tištěná média (16 %, což je meziročně o pět procentních bodů méně).
Pokles zájmu o zpravodajství indikuje studie Reuters Insititue ve většině světových zemích. Vyšší pokles zájmu je celosvětově mezi ženami a mladšími uživateli a celkově v zemích s vysokou mírou politické polarizace. Tento trend se vymyká jen některým (například Finsko, Nizozemí), některé dříve stabilní země jako Německo nebo Rakousko už jím ale začínají být ovlivněny. Pokles zájmu o zpravodajství přitom dopadá na tradiční i onlinová média. Podíl těch lidí, kteří říkají, že v posledním týdnu nesledovali žádné zprávy, se zvýšil.
Data ukazují, že zpravodajství o válce z Ukrajiny se řadí k nejčastějším zpravodajským tématům, kterým se lidé vyhýbají. V Česku to má být podle výzkumu až 60 % uživatelů, což je druhý nejvyšší podíl po Finsku (75 %).
Na své nejnižší hodnoty v měření Reuters Institute (od roku 2015) klesla v Česku celková důvěra v média, kterým má věřit 30 % tuzemské populace, což je meziroční pokles o čtyři procentní body. Důvěra v konkrétní mediální značky se ale zároveň příliš nemění. Do výzkumu byla zařazena jen některá média, proto výsledná data nelze prezentovat jako tabulku nejdůvěryhodnějších médií z celého mediálního trhu. Z dotazovaných médií mají nejvyšší důvěru zpravodajství Českého rozhlasu (59 %) a České televize (57 %), důvěru převyšující 50% hranici mají podle výzkumu i Hospodářské noviny (55 %), Seznam Zprávy (54 %), CNN Prima News (52 %) a Aktuálně.cz (51 %).
Zprávy přes sociální média, textové aplikace nebo emaily sdílí 31 % české populace. Toto číslo se od loňska nezměnilo. Příliš se ani nemění postavení jednotlivých sociálních sítí jako zdrojů informací. Nejsilnějšími sociálními sítěmi pro sledování zpravodajství zůstávají Facebook (73 %), YouTube (66 %) a WhatsApp (53 %). Následují Facebook Messenger (48 %), Instagram (34 %) a Twitter (14 %). Z uvedených sociálních sítí si polepšil Instagram (+3 pb.), ostatní sítě zůstávají v zásadě na stejném zastoupení jako o rok dříve.
Za zprávy na internetu podle studie platí 14 % Čechů, o dva procentní body více než v loňském roce.
Celou studii je možné stáhnout si v dokumentu níže.
-mav-
# sledovanost # zpravodajství # Reuters Institute # Digital News Report # zprávy # informace # Digital Nws Report 2023
Autor textu MediaGuru