Autor textu MediaGuru
Pravidelná zpráva od Reuters Institute přináší nová data o vývoji
zpravodajských médií a digitálního obsahu v 38 zemích včetně Česka.
Veřejnoprávní média Český rozhlas a Česká televize jsou podle mezinárodního výzkumu Reuters Institute nejdůvěryhodnějšími českými médii. Vyplývá to z aktualizované zprávy Digital News Report 2019. Do první pětice nejdůvěryhodnějších se ještě řadí internetové servery iDnes.cz, Aktuálně.cz a televize Prima.
Celková důvěra v média ale není v Česku příliš velká, médiím důvěřuje 33 % internetové populace. Je to sice o dva procentní body více než v předešlém měření – a dříve pozorovaný klesající trend důvěry v média se tak podařilo zastavit –, přesto ze všech zkoumaných 38 zemí je důvěra v média v Česku nižší (30. pozice z 38).
Výzkum byl uskutečněn pomocí dotazování internetové populace, která alespoň jednou měsíčně sleduje zpravodajství. V Česku představovala velikost vzorku více než dva tisíce uživatelů. Jde o deklarované postoje. Výsledky se mohou lišit od dat poskytovaných národními výzkumy sledovanosti médií. Výzkum se uskutečnil v 38 zemích na šesti kontinentech.
Výzkum dále potvrdil, že v Česku se stále zvyšuje sledovanost zpravodajství pomocí mobilních telefonů (z 34 % v roce 2015 na 51 % v r. 2019) a naopak klesá sledovanost zpravodajství na počítačích nebo noteboocích (z 83 % v roce 2015 na 70 % v roce 2019). Využívanost tabletů pro sledování zpravodajství se v čase příliš nemění (14 % v r. 2019).
Nejvyužívanější sociální sítí pro zpravodajství je pro české uživatele Facebook (deklaruje tak 50 % uživatelů). Nejrozšířenější sociální síť pak v Česku využívá 75 % internetové populace. Po Facebooku je s odstupem druhou nejvyužívanější sociální sítí pro zpravodajství YouTube (26 %), poté Facebook Messenger (17 %) a WhatsApp (10 %). Instagram z hlediska zpravodajství předstihl Twitter (8 % využívá pro zpravodajství Instagram a 4 % Twitter).
Podle výzkumu platí za zpravodajství na internetu v Česku v průměru 7 % internetové populace.
Právě placení za obsah je jedním z důležitých globálních témat studie. Přestože se k placenému digitálnímu zpravodajskému obsahu hlásí více vydavatelů, zpráva Reuters Institute konstatuje, že nárůst počtu uživatelů, kteří si za digitální zprávy platí, je ve srovnání s předešlými měřeními pouze malý. „Růst je omezen pouze na několik zemí, zejména ve Skandinávii jako Norsko (34 %) a Švédsko (27 %), zatímco počet platících ve Spojených státech (16 %) zůstává po nárůstu v roce 2017 stabilní,“ uvádí se ve zprávě.
Navíc i v zemích, kde je registrována relativně vysoká úroveň placení za obsah, využívá drtivá většina předplatitelů pouze jedno předplatné. Výzkumníci se také domnívají, že v některých zemích mohou uživatelé věnovat raději digitální předplatné do zábavních platforem typu Netflixu nebo Spotify než do zpravodajství.
Celou studii je možné stáhnout si zde: Digital News Report
-mav-
Autor textu MediaGuru