Radiožurnál se poprvé v denních datech dostal na první pozici

Český rozhlas Radiožurnál se dostal na čelo v denní poslechovosti celoplošných stanic.

Čt 14. ledna 2021 10:35 3 min Sdílet

# Rádio

/media/1607/radiouzurnal

Fullscreen Sdílet

/media/1607/radiouzurnal

Fullscreen Sdílet


Ve druhém pololetí roku 2020 poslouchalo rádio týdně 84,1 % populace ve věku 12-79, což je meziročně o 2,1 % méně. Podobně mírně se snížil denní poslech, který představuje 59,8 % populace (-2,2 %). Ukazují to nová data výzkumu poslechovosti rádií Radioprojektu za třetí a čtvrté čtvrtletí 2020. Výsledky poslechovosti rádií byly zveřejněny po roce, kvůli pandemii se data v uplynulém roce nezveřejňovala.

Společenský vývoj a pandemie covid-19 se na poslechu rádií měla projevit snížením příležitostných posluchačů, naopak s rádiem zůstávají věrní posluchači, uvedli realizátoři. Protiepidemická opatření se projevila mj. na poklesu lidí, kteří jezdí autem (poslech rozhlasu v automobilech je častou aktivitou). Vliv mělo i uzavření obchodů a méně nakupujících, větší počet lidí na home-office a naopak méně lidí v kancelářích.

Nová data také ukázala, že s výjimkou některých celoplošných stanic Českého rozhlasu se poslechovost celoplošných stanic mírně snížila. Radiožurnál se dostal na post nejposlouchanější stanice v denním poslechu, stalo se tak poprvé od historie měření Radioprojektu. Z dat je patrné, že stanice Českého rozhlasu udržely svoji poslechovost ve srovnání s obdobím druhého pololetí 2019, naopak dosud vedoucí Impuls, dále Frekvence 1 a Evropa 2 poklesly. Zdá se tak, že ze zájmu o informace v době pandemie těžil především Český rozhlas.

Nově se také ve výsledcích celoplošných stanic objevuje Rádio Blaník  (dosud uváděn mezi nadregionálními rádii) s denní poslechovostí 640 tisíc posluchačů. Rádio Blaník loni rozšířilo své pokrytí i do moravské části republiky.

V týdenních datech je nadále nejsilnějším celoplošným rádiem Impuls. Data v týdenní poslechovosti ukazují podobné trendy jako v poslechovosti denní. Celoplošné stanice Českého rozhlasu poslechovost zvýšily, zatímco komerční poklesly.  

Poslech včera (tis. osob) celoplošných stanic

  3+4Q/2020 3+4Q/2019 meziroční změna (%)
ČRo Radiožurnál 937 927 +1,1
Rádio Impuls 841 1018 -17,4
Evropa 2 766 823 -6,9
Rádio Blaník 640 640 0,0
Frekvence 1 584 681 -14,2
ČRo Dvojka 344 326 +5,5
ČRo Plus 98 99 -1,0
ČRo Vltava 52 53 -1,9
Rádio Junior 7 2 +250
ČRo Rádio Wave 6 15 -60,0
Zet 6 9 -33,3
ČRo D-dur 4 11 -63,6
ČRo Jazz 4 6 -33,3

Zdroj: Radioprojekt, SKMO, Median, Stem/Mark

Poslech týdně (tis. osob) celoplošných stanic

týdenní 3+4Q/2020 3+4Q/2019 meziroční změna (%)
Rádio Impuls 1664 1938 -14,1
ČRo Radiožurnál 1623 1592 1,9
Evropa 2 1420 1567 -9,4
Frekvence 1 1122 1335 -16,0
Rádio Blaník 1093 1148 -4,8
ČRo Dvojka 579 529 9,5
ČRo Plus 166 154 7,8
ČRo Vltava 154 156 -1,3
Čro Rádio Wave 40 43 -7,0
Zet 27 26 +3,8
Rádio Junior 14 6 +133
Čro D-dur 12 20 -40,0
Čro Jazz 10 19 -47,4

Zdroj: Radioprojekt, SKMO, Median, Stem/Mark

Z pohledu podílu stanic na poslechovosti jsou na čele Rádio Impuls s 11,4% podílem a  Radiožurnál (11,2 %), třetí nejsilnější je Rádio Blaník.

Mezi nadregionálními stanicemi dosahuje nejvyšší poslechovosti síť rádií Hitrádio, kterou denně poslouchá 625 tisíc posluchačů a týdně pak více než milion posluchačů (1,013 mil.). Následují Rádio Kiss a Country radio.

Typ zobrazení

Podíl stanic na poslechovosti (%), 3+4Q/2020

Fullscreen Sdílet

  Hodnota
Impuls 11.4
Radiožurnál 11.2
Blaník 9.5
Evropa 2 8.8
Frekvence 1 8.4
Hitrádio total 7.7
Kiss 5.4
Dvojka 5.2
Beat 3.7
Country 3.4
Fajn radio total 2.3
ostatní 23

    Radioprojekt 3+4Q/2020, SKMO, Median, Stem/Mark

    Poslech včera (tis.) nadregionálních stanic 

    nadregionální 3+4Q/2020 3+4Q/2019 meziroční změna (%)
    Hitrádio total 625 647 -3,4
    Rádio Kiss 361 382 -5,5
    Country rádio  259 262 -1,1
    Rádio Beat 252 246 2,4
    Fajn Radio total 208 254 -18,1
    Rock Rádio 114 115 -0,9
    Rádio Čas 101 103 -1,9

    Zdroj: Radioprojekt 3+4Q/2020, SKMO, Median, Stem/Mark

    Z pohledu obchodních sítí zůstává nejsilnější Media Club před Radiohousem a stanicemi Českého rozhlasu. V podílu na trhu si meziročně polepšil Český rozhlas, a to o 1,4 procentního bodu na 24,1 %. Komerční obchodní sítě mírně poklesly, podíl vedoucího Media Clubu dosahuje ale 43 %. Radiohouse má podle nových dat podíl ve výši 28,9 %.

    Typ zobrazení

    Podíl obchodních rozhlasových sítí (%)

    Fullscreen Sdílet

      Hodnota
    Media Club - Radio United Total 43.0
    Radiohouse 28.9
    Český rozhlas 24.1
    ostatní a nezastupované 4.0

      Radioprojekt 3+4Q/2020, SKMO, Median, Stem/Mark

      # výzkum # rádio # Impuls # Radiožurnál # poslechosvost

      Guru Weekly

      Každé pondělí nejnovější články v Guru Weekly přímo do vaší e-mailové schránky.