Autor textu MediaGuru
Nový evropský report ukázal, že velké sociální platformy dělají
v oblasti ověřování faktů ještě méně, než jsme si mysleli.
Fact-checking přitom svůj smysl rozhodně má, ale je třeba do něj
investovat a dělat ho pořádně, píše Peter Jančárik ze Seznam.cz.
Začátkem letošního roku vydala bruselská organizace European Fact-Checking Standards Network zajímavou zprávu o tom, jak se velké sociální sítě typu Facebook, YouTube nebo TikTok reálně věnují ověřování manipulativního a dezinformačního obsahu, tedy tzv. fact-checkingu.
Je škoda, že v českém mediálním prostoru tato zpráva nezarezonovala více, protože je opravdu dobrou ukázkou toho, co velké sociální sítě na jedné straně slibují, a na straně druhé reálně dělají. I když jsem sám nečekal mnoho, realita je ještě horší, než jsem si myslel.
Zpráva vyšla půl roku poté, co pro velké online platformy (tzv. VLOPs) začal platit Akt o digitálních službách (DSA), tedy dlouho očekávaná a rozsáhlá regulace, která online platformám kromě jiných povinností ukládá to, že se musí „smysluplně vypořádat“ s nelegálním obsahem, hejtem a dezinformacemi, které EU po právu vnímá jako ohrožení demokracie.
Pro ty, kteří by chtěli bít na poplach před „diktátem Bruselu“: DSA ve velké míře jen nutí platformy dodržovat pravidla, která si samy už dávno stanovily. K nim jste se vy, uživatelé, i ony upsali při zakládání účtu (ano, to jsou ta pravidla, se kterými všichni souhlasí, ale nikdo je nečetl).
DSA zavedla platformám povinnost veřejně reportovat to, co v boji s problematickým obsahem reálně dělají. A při pohledu na oblast fact-checkingu jsou výsledky vcelku tristní. Posuďte sami:
Stejně jako velké platformy, je i Seznam.cz signatářem evropského kodexu boje s dezinformacemi, který by se časem měl stát součástí DSA. V rámci něj každý rok reportujeme, jak řešíme problematický obsah na našich službách, a to včetně fact-checkingu.
Před pár lety jsme se rozhodli pustit do fact-checkingu diskuzních příspěvků dostupných nejen pod články našich vlastních médiích, ale i pod zveřejněným obsahem dalších médií, která využívají naši diskuzní platformu.
A na ověřování a vyvracení hloupostí v diskuzích vynakládáme nemalé lidské i technické zdroje.
Fact-checky u nás tvoří editoři pracující s nezávislými zdroji (například AFP, Demagog a další) a používají je k zasazení sporných tvrzení v komentářích do správného kontextu. Brzy plánujeme všechny fact-checky zveřejnit ve vyhledávací podobě na našem webu. Veřejnost u nás tak najde vždy aktuální databázi narativů, které létají veřejným prostorem spolu s jejich uvedením na pravou míru. Něco podobného děláme v podstatě už několik let v rámci našeho CSR projektu Sherlock Senior. V rámci pravidelného měsíčního e-mailového zpravodaje upozorňujeme na aktuální hoaxy a uvádíme je na pravou míru.
Momentálně trénujeme naši AI na automatizovanou detekci dezinformačních narativů a jejich párování s relevantními fact-checky. Umělá inteligence však stále nerozezná ironii, sarkasmus a nechápe celý kontext článku, proto jsou a budou naši lidští editoři nenahraditelní. Vzhledem k tomu, že denně v našich diskuzích přibude i sto tisíc komentářů, mají naši editoři diskuzí a fact-checkeři co dělat.
Díky tomuto všemu chápeme, že fact-checking je nákladná věc a chcete-li ho dělat pořádně, musíte do něj investovat nejen „železo“, ale zejména lidi. Mám jisté pochopení pro to, že „velkým“ se do toho nechce, ale zároveň nemám pochopení pro to, jak laxně fact-checking berou.
Kritici mohou namítat, že fact-checking nemá smysl, neboť se jen snaží „napravit škody” napáchané dezinformacemi, že přichází příliš pozdě, a nebo že se nedostává ke stejnému počtu lidí jako původní dezinformace. V případě virálně šířených dezinformací na sociálních sítích to do jisté míry platí. My jsme si však cíl a způsob fact-checkingu stanovili jinak:
Máme za to, že je mezi nimi spousta lidí, kteří jsou vnímaví vůči pravdivým argumentům a už jen pro ně má naše snažení smysl.
Autor textu: Peter Jančárik, projektový koordinátor pro oblast dezinformací, Seznam.cz
# Seznam.cz # dezinformace # fact-checking # AI # ověřování # Petr Jančárik
Autor textu MediaGuru