Češi jsou vystaveni venkovní reklamě 11 minut denně
Asociace měření venkovní reklamy ukázala první výsledky svého měření.
Asociace měření venkovní reklamy ukázala první výsledky svého měření.
Svaz provozovatelů venkovní reklamy (SPVR) se ohradil proti konstatování pražského primátora Tomáše Hudečka o velikosti trhu outdoorové reklamy. Hudeček uvedl, že na venkovní reklamě vydělaly outdoorové reklamní společnosti za posledních deset let dvě miliardy korun, z čehož na Prahu připadla jen desetina. Podle SPVR se celková hodnota českého trhu venkovní reklamy pohybuje kolem dvou miliard korun, přičemž pražský trh se na celkové částce podílí zhruba 50 procenty. Roční tržby z venkovní reklamy v Praze tak čítají zhruba jednu miliardu. Z toho JCDecaux na svém městském mobiliáři vykazuje tržby cca 200 mil. Kč, na všechny ostatní provozovatele velkoformátové reklamy zbývá cca 800 mil. Kč. „Náklady na nájemné, placené majitelům pozemků, činí v billboardovém podnikání největší nákladovou položku a představují zhruba 25 % z výnosů (s výjimkou JCDecaux, které platí Praze jen cca 4,5 % z výnosů). Platby pronajímatelům v Praze tak dělají cca 25 % z 800 mil. Kč = 200 mil. Kč. Z této částky inkasuje Praha a její městské části zhruba 100 milionů korun, ostatní pronajímatelé (zejména soukromí majitelé pozemků) zbývajících 100 milionů,“ uvádí SPVR. Jak vyplývá z výročních zpráv jednotlivých provozovatelů venkovní reklamy, čistá zisková marže se v oblasti venkovní reklamy pohybuje mezi 5-15 %. Například u společnosti BigBoard Praha tento ukazatel za posledních 10 let činí 5,7 %. „Pokud se shodneme na průměrné čisté marži 10 %, tak za 10 let si akcionáři všech ostatních provozovatelů venkovní reklamy vyjma JCDecaux v Praze vydělali cca 10 % x 800 mil. Kč x 10 let = 800 mil. Kč. Praha během stejné doby získala na nájemném jednu miliardu. To je podle nás vyrovnaný vztah,“ uvádí SPVR. -mav-
TOP 09 podala k soudu návrh předběžného opatření kvůli přelepeným předvolebním plakátům s primátorem a lídrem pražské kandidátky strany Tomášem Hudečkem. Strana chce, aby se plakáty na billboardy vrátily, informovala mluvčí TOP 09 Martina Týblová. „Podali jsme předběžné opatření k soudu s tím, že požadujeme, aby poskytovatel dodržel smluvní závazky. Víc to komentovat nyní nebudu,“ řekla Týblová. Dodala, že kvůli přelepeným billboardům se v úterý sešlo předsednictvo celostátní TOP 09. Přelepení billboardů považuje „za bezprecedentní zásah do volební kampaně a hrubé porušení smluvních závazků“. Kampaň strany TOP 09 byla v Praze přelepena minulý čtvrtek Svazem provozovatelů venkovní reklamy, který tak reagoval na hypercubes primátora Tomáše Hudečka umístěné v památkové zóně města. Podle svazu nemají kostky povolení a jejich rozměr překračuje povolené limity. „Říká nám tím, že sice ostatním zakazuje, ale sám pravidla porušuje. Přece jen by měl jako politik jít příkladem, ale on káže vodu a pije víno,“ komentuje přelepení Richard Fuxa, šéf skupiny BigBoardu, která vznik svazu iniciovala. „Reklamní kampaň pro TOP 09 byla pozastavena v souladu s obchodními podmínkami. V případě, že soud přesto rozhodne ve prospěch TOP 09, jeho rozhodnutí se BigMedia samozřejmě podřídí,“ uvedla za firmu její mluvčí Pavlína Stránská. Svaz vede proti magistrátu již několik týdnů kampaň Okradená Praha, v níž napadá smlouvy Prahy se společností JCDecaux, Městský mobiliář, a nové stavební předpisy, které mají vstoupit v platnost od října letošního roku. Předpisy mimo jiné zakazují výstavbu nových reklamních ploch větších než 6 m2, v památkové zóně větší než 4 m2. Stávající velkoformátové reklamní plochy, které jsou většinou povoleny jako dočasné stavby, by v budoucnu již nedostaly povolení. "Musím se ohradit proti tvrzení, že naše společnost na této úpravě získá," uvedl generální ředitel společnosti JCDecaux Pavel Slabý. Podle něj bude společnost novou regulací a omezením reklamy nad šest metrů čtverečních výrazně dotčena a změna bude mít dopad i do jejího podnikání. "V rámci skupiny JCDecaux v České republice máme dvě ryze billboardové společnosti Europlakat a Avenir, kterých se tato úprava dotkne zásadně," uvedl Slabý. Firma má v Praze instalované také nosiče typu senior, ty jsou podle něj novou úpravou také de facto "zakázány". JCDecaux je výhradní provozovatel tzv. citylight vitrín v Praze. Jde o osvětlené reklamní nosiče a panely například na zastávkách MHD, kioscích nebo náměstích. Kvůli předpisům podniká SVPR právní kroky u ministerstva vnitra, ministerstva pro místní rozvoj a na Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Pokud vstoupí předpisy v platnost, zvažuje BigBoard arbitráž, v níž bude žádat odškodnění ve výši miliardy korun. Rovněž byly předpisy již dvakrát projednávány na radě hlavního města Praha. Zastupitelé žádají odložení účinnosti předpisů na rok 2016, návrh však již podruhé neprošel. -čtk-, -kch-
Na pozici deputy sales director společnosti euroAWK nastoupila od září Ivona Chotěborská. Do nedávné doby působila jako mediální manažerka ve společnosti Plzeňský Prazdroj. V minulosti zastávala obdobné pozice ve společnostech Kraft Foods a Sony Czech. Ve společnosti euroAWK bude Ivona Chotěborská zastupovat obchodní ředitelku Ditu Navrátilovou a zodpovídat za obchodní aktivity na českém trhu. Zde nabízí euroAWK svým klientům více než 1200 citylightů v pražském metru a více než 3000 billboardů po celé České republice. Ivona Chotěborská -mav-
Návrh, který v Praze prosazuje TOP 09, je pro nás likvidační, říká
šéf BigBoardu Richard Fuxa.
Pražští politici v úterý znovu debatovali o nových stavebních předpisech, které kvůli regulaci reklamy několik dnů vzbuzují v metropoli silné emoce. Náměstek primátora a šéf pražské Jiří Vávra (TOP 09) na jednání rady navrhl odložení účinnosti předpisů do roku 2016. Návrh neprošel. Rada se jím bude znovu zabývat za týden. Zjistila ČTK od zdroje z jednání. Předsednictvo TOP 09 se přitom dopoledne v reakci na reklamní lobby nechalo slyšet, že se „vedení města nedá koupit ani zastrašit“. Předpisy, které v souladu se zákonem nedávno schválila jednobarevná rada TOP 09, mimo jiné zakazují výstavbu nových reklamních ploch větších než 6 m2, v památkové zóně větší než 4 m2. Stávající velkoformátové reklamní plochy, které jsou většinou povoleny jako dočasné stavby, by v budoucnu již nedostaly povolení. Po silné protestní kampani Okradená Praha, za kterou stojí Svaz provozovatelů venkovní reklamy, jehož vznik iniciovala skupina BigBoard, téma minulý týden otevřeli zastupitelé. Zastupitelé nakonec odhlasovali výzvu radě, v níž jí stejně jako tento týden vyzvali k odkladu účinnosti předpisů. V pondělí 15. září společnost BigBoard oznámila, že předpisy jsou pro ni likvidační. Pokud vstoupí v platnost, zváží arbitráž, v níž bude žádat miliardu korun. Primátor Tomáš Hudeček (TOP 09) v reakci na to ČTK řekl, že si za vyhláškou stojí. Arbitráže se neobává. „Naplňujeme novelu stavebního zákona, podle níž musíme aktualizovat vyhlášku, která slouží rozvoji města,“ řekl a dodal: „Navíc reklama do centra prostě nepatří.“ Předpisy podle něj v horizontu deseti let ušetří Praze desítky miliard, mimo jiné při stavbě infrastruktury. Za pražskou TOP 09 se dnes postavilo celostátní vedení strany. „Snaha pražských politiků výrazně omezit přebujelou reklamu v metropoli narazila na soukromé obchodní zájmy,“ uvedlo v tiskové zprávě. „Zaslepení billboardových ploch TOP 09 je nejlepším důkazem, že se současné vedení města nedá koupit ani zastrašit,“ doplnili členové v reakci na přelepení volebních billboardů strany na nosičích skupiny BigBoard. -čtk-
Pokud vstoupí nové pražské stavební předpisy 1. října v platnost,
zvažuje SPVR arbitráž.
Pražská TOP 09 chystá právní kroky proti Svazu provozovatelů venkovní reklamy (SPVR), který začal přelepovat její předvolební bigboardy bílým papírem. Podle svazu, za kterým stojí hlavně firma BigBoard, primátor Tomáš Hudeček umístil předvolební plakáty na velkých kostkách, takzvaných hybercubech, nelegálně. To Hudeček odmítá. Svaz vede proti magistrátu již několik týdnů kampaň, kdy napadá smlouvy Prahy s JCDecaux a nové stavební předpisy omezující reklamu. Asociace venkovní reklamy, jejímž členem je většina velkých hráčů na trhu, se od kampaně distancuje. SPVR reklamě TOP 09 vytýká, že rozměr kostek překračuje povolené limity. Kvůli rozměru považuje za nelegální i bigboardy TOP 09, a proto je začal přelepovat. Podle Hudečka je to ale bezprecedentní a strana se bude bránit. SPVR tvrdí, že Hudeček porušil reklamními kostkami stavební předpisy, které schválilo město. Limit pro velikost billboardů se má od října snížit ze současných dvanácti na šest metrů čtverečních. Kostky s plakáty mají plochu 46 metrů čtverečních. „Pražský primátor Tomáš Hudeček káže vodu a sám pije víno,“ napsal v tiskové zprávě prezident SPVR Richard Bílý. Podle Hudečka je argument lichý. Takzvané hybercuby s reklamou jsou totiž mobilním reklamním nosičem a stavební předpisy se vztahují na stálé nosiče. „Tyto nosiče jsou řádně povoleny. A bez bigboardů se obejdeme. Jsem přesvědčen, že pražský volič se bez toho obejde a bude volit zdravým rozumem,“ řekl. „Volební tým TOP 09 nyní zadal svým právníkům zpracovat analýzu. Na základě jejích výsledků povede strana proti SPVR právní kroky. Na všech 40 bigboardů byly uzavřený řádné smlouvy,“ řekl Marek Pražák z volebního týmu TOP 09. Podle Bílého postupovaly firmy sdružené v SPVR správně. „Smluvní vztah s TOP09 uzavírali jednotliví provozovatelé sdružení v rámci svazu. Postupovali v souladu s uzavřenými obchodními podmínkami, které jim umožňují přerušit kampaň, jež je proti jejich vlastním obchodním zájmům,“ uvedl. Rovněž zopakoval, že reklamní kostky jsou v ulicích neoprávněně. V Praze se v posledních týdnech také objevily desítky billboardů s nápisem „Pražane, i ty přicházíš o peníze“ a odkazem na web www.okradenapraha.cz. Ty upozorňují na údajně nevýhodné smlouvy týkající se reklamy, které Praha v 90. letech uzavřela se společností JCDecaux. Za iniciativou stojí firma BigBoard, která uvedla, že nové stavební předpisy francouzskou firmu zvýhodňují a zajišťují jí exkluzivitu. -čtk-
Zastupitelé napříč politickým spektrem ve čtvrtek po dlouhé a bouřlivé debatě vyzvali jednobarevnou radu TOP 09 k odkladu účinnosti nedávno schválených nových stavebních předpisů. Odklad na začátek roku 2016 navrhla ČSSD. Autor předpisů Pavel Hnilička na dotaz ČTK uvedl, že zastupitelé nemají k podobné výzvě oprávnění. Spatřuje za tím reklamní lobby, řekl. Předpisy, které mimo jiné regulují velikost reklamy v centru města, tak začnou platit podle původního plánu od října 2014. Stavební předpisy, které nedávno schválili radní, nastavují mimo jiné pravidla výškové regulace budov, omezují rozšiřování města na úkor volné krajiny, kladou důraz na zástavbu proluk a nevyužívaných území a podle autorů z Institutu plánování a rozvoje (IPR) účinněji chrání přírodní lokality. Zároveň regulují reklamu v centru města. Limit pro velikost billboardů se má od října snížit ze současných dvanácti na šest metrů čtverečních. Provozovatelé reklamních zařízení už dřív uvedli, že jsou pro ně nová pravidla likvidační. Jako jedno z předvolebních témat si stavební předpisy zvolili zastupitelé za ČSSD. Zastupitel Jan Slezák (ČSSD) dnes na zastupitelstvu řekl, že vzbuzují řadu otázek a jsou špatně připraveny. Žádal, aby rada vzala rozhodnutí zpět. Ke kritice se připojila i opoziční ODS. "Vyhláška zvýhodňuje pouze stavebníky. Vzniká právní nejistota a prokorupční stav," uvedl bývalý primátor, zastupitel Bohuslav Svoboda (ODS). "Zastupitelstvo může revokovat rozhodnutí ve věci samosprávy, nikoli ve věci přeneseného výkonu státní správy," řekl Hnilička. Za aktivitou opozice vidí reklamní lobby. Nikdo jiný si podle něj na stavební předpisy nestěžoval. Podobně se tento týden vyjádřil i primátor Tomáš Hudeček (TOP 09). "Pevně doufám, že ČSSD nejedná účelově ve prospěch finančně silné billboardové lobby, která se urputně brání zákazu nových billboardů v Praze i regulaci naší reklamní džungle," uvedl. ČSSD nařčení odmítla. Prahu v uplynulých dnech doslova zaplavily billboardy s nápisem "Pražane, i ty přicházíš o peníze" a odkazem na webwww.okradenapraha.cz. Upozorňují na údajně nevýhodné smlouvy týkající se reklamy, které Praha v 90. letech uzavřela se společností JCDecaux. Za iniciativou stojí firma BigBoard, která už dřív v tiskové zprávě uvedla, že nové stavební předpisy francouzskou firmu zvýhodňují a zajišťují jí exkluzivitu. Dnes se navíc objevila informace o tom, že majitelé reklamních zařízení začali v Praze odstraňovat předvolební plakáty TOP 09. -čtk-
Napětí mezi JCDecaux a BigBoardem pokračuje, může vést ke konci Asociace
venkovní reklamy.