Nejmilovanější značkou na světě je Walt Disney

Studie APCO Insight přináší žebříček stovky nejmilovanějších světových značek.

St 23. října 2013 07:57 3 min Sdílet

# Data

Neurověda potvrdila, že většina našich rozhodnutí je postavená čistě na emocionální bázi. Pro marketéry je proto extrémně důležité vytvořit citovou vazbu mezi firmou a zákazníkem. Každá značka by si přála být lovebrandem. Právě na ty se zaměřila nedávná studie APCO Insight, která přináší žebříček 100 nejmilovanějších firem a to, jaké pocity v lidech vzbuzují.

APCO Insight vytvořila tzv. Emotional Linking model, podle kterého lze kvantifikovat vztah spotřebitelů k firmě. Ten se skládá z osmi položek, které respondenti přiřazovali k jednotlivým značkám. Jde o obdiv, porozumění tomu, co značka reprezentuje a chce, zvědavost, přístupnost, identifikaci. Dále na kolik je spotřebitel pyšný na to, že může být spojován s touto značkou, zda mu pomohla v dosahování cílů, zvyšuje mu sebevědomí a zda je mu blízká z hlediska hodnot a idejí. Do průzkumu bylo zahrnuto na 600 největších světových značek, o kterých hovořilo 70 000 respondentů z 15 zemí světa.

Největší oblibu měly mezi dotazovanými obecně značky z technologických oborů a to ve všech z měřených emocí. Srdce nejvíce lidí si ale získala společnost Walt Disney. Za ním na druhém místě následovalo Yahoo!, třetí se umístil Google, po něm Sony a pětici nejlepších uzavřelo Nestlé.

TOP 25 nejmilovanějších světových značek

Zdroj: APCO Insight, celý žebříček zde.

Technologické obory dominovaly nejvýrazněji v relevanci, tedy v tom, jak daná značka svému spotřebiteli sedí a jak významnou roli hraje v jeho životě. Například počítačové firmy si ale nevedly příliš dobře v kategorii zvědavost, v tom, jak moc lidi zajímá, co vlastně dělají za produkty a co jim přinesou.

Potraviny a nápoje naopak bodovaly v pýše – jak moc rádi se s nimi lidé chlubí a jsou s nimi spojováni. V této kategorii se jako lovebrandy objevil například Kellog (celkově 12. místo), Hershey (13. místo), Coca-Cola (14. místo), PepsiCo (17. místo).

Za restaurace zaujal například Subway (32. místo), Tim Hortons (61. místo) či McDonald's (69. místo). Starbucks se umístil v řebříčku jen těsně – na 96. místě. Z automobilek se do finálové stovky probojovaly jen tři firmy: Toyota (67. místo), Volkswagen (89. místo) a Nissan (98. místo).

Zajímavostí bylo, že do žebříčku se neprobojovaly žádné firmy s nabídkou piva a vína, příliš neoslovily ani sociální sítě. Facebook se dopracoval na 81. příčku, Twitter se neumístil vůbec.

-ver-

Guru Weekly

Každé pondělí nejnovější články v Guru Weekly přímo do vaší e-mailové schránky.