Autor textu MediaGuru
Ve stínu koronavirové pandemie se letos vyvíjel mediální trh, přesto
o zlomové okamžiky nebyla nouze.
Březnové události spojené s uvedením opatření proti šíření nového koronaviru výrazně zastínily další letošní události na mediálním trhu. Pandemie poznamenala tuzemská média především v jarní části, kdy z obavy dalšího vývoje a nejistoty rušila řada zadavatelů své reklamní kampaně. Dotklo se to všech médií zejména v druhém čtvrtletí roku. Od letních měsíců, které přinesly uvolnění restrikcí, nabral reklamní trh znovu dech a situace se začala přeci jen lepšit. Lépe z toho i na podzim vyšla televizní média, přestože se jarní ztráty dohnat nepodaří. Silně poznamenány ale nadále zůstávají kina a eventové odvětví.
Média se letos musela potýkat s dosud nepoznanými překážkami. Jarní televizní sezóna, ke které televize směřují vedle podzimu své hlavní úsilí, se rozsypala krátce po svém začátku. Vlivem zavedených opatření, která ovlivnila i výrobu televizních pořadů, začaly televize stahovat své premiérové formáty a ve výsledku najely na letní „reprízová" schémata. Vydavatelé tisku, kteří už léta bojují s klesajícím zájmem o nákup tištěných titulů, poznamenalo zavření obchodů a omezení pohybu v ulicích. Přestože prodejny tisku měly vládou udělenou výjimku a mohly zůstat otevřené, nízká frekvence pohybu a uzavření ostatních obchodů poznamenala prodej tisku v řádech překračujících desítku procent. Sportovní média bojovala s nedostatkem obsahu, naopak zpravodajská média zažívala trvalý nápor. Pandemie ale znovu potvrdila, že v době mimořádných událostí jsou média žádaným zdrojem informací. Zpravodajská ČT24 zaznamenala v březnu svou historicky nejvyšší sledovanost, na vzniklou situaci reagovala Česká televize také zavedením nového kanálu ČT3 a velkou odezvu si získal i vzdělávací pořad Učítelka, který pomáhal rodičům s domácí výukou dětí.
Rok 2020 přinesl také několik milníků. Společnost PPF v říjnu dokončila převzetí televizních stanic CME v pěti zemích střední a východní Evropy včetně české Novy a znovu tak vstoupila v pozici mediálního vlastníka na tuzemský trh. Vstup PPF do největší komerční televize se zatím obešel bez výraznějších personálních změn. O tom, zda management Novy zůstane ve stejném složení, více napoví až nový rok 2021. Jedno významné rozhodnutí už ale nový vlastník učinil: v průběhu roku 2021 ukončí po 15 letech vysílání vlajkového seriálu Ordinace v růžové zahradě. Nova tak bude muset najít novou podobu pro své úterní a čtvrteční večerní vysílání.
Dlouho očekávané bylo také uvedení zpravodajské stanice CNN Prima News. Dnem „D" se nakonec stala neděle 3. května a nová zpravodajská televize odstartovala večerní zpravodajskou relací Hlavní zprávy. Její uvedení mělo dopad i na podobu hlavní primácké relace, do května vysílané pod názvem Velké zprávy. Tyto změny se ale postupem doby neukázaly jako šťastné a Prima začala večerní zpravodajský pořad upravovat do dřívější podoby. Rozpačitý start CNN Prima News vyústil i v personální změny v čele stanice, od nichž si vedení televize slibuje vylepšení pozice své nové zpravodajské stanice.
Změny také probíhaly v televizi Barrandov a v mediálních firmách Jaromíra Soukupa. Hned zkraje roku vypadl z vysílání TV Barrandov pořad Týden s prezidentem. Nedohoda na jeho pokračování signalizovala určité napětí mezi Hradem a majitelem TV Barrandov. Na jaře pak Jaromír Soukup přišel o většinu v mediální agentuře Médea, kterou získala čínská skupina Citic. Další vývoj v barrandovské mediální skupině bude také jednou z hlavních událostí nadcházejícího roku.
Pandemie covid-19 sice zpomalila, ale nezastavila přechod na nový digitální standard DVB-T2, který byl nakonec zdárně ukončen. Pozemní televizní vysílání je tak od konce října možné v České republice přijímat výhradně ve formátu DVB-T2.
V nejistotě žilo celý rok vydavatelství Mladá fronta. Na začátku roku na sebe muselo podat insolvenční návrh, v květnu ho soud poslal do konkurzu. Snaha nového managementu o aukční prodej byla zmařena až v samotném finále, v závěru roku nakonec rozhodl soud o zastavení provozu vydavatelství. Jako celek už tedy firma nemůže fungovat, je ale možné zachránit alespoň některé značky společnosti, které by mohly fungovat pod různými vlastníky. Zda se tak stane, by mohlo být zřejmé hned zkraje ledna 2021, do kdy mají zájemci podávat své nabídky.
Pandemie zároveň zintenzivnila záměr vydavatelů podporovat modely založené na předplatitelích. Týdeník Echo a server Echo24.cz přišly dokonce s nabídkou pro předplatitele, aby se stali spoluakcionáři titulu. Zároveň se zdá, že se zájem o placený obsah sice nepatrně, ale přesto zvedá. Podle studie Digital News Report od Reuters Institute platí v Česku za online zpravodajství 10 % internetové populace. Je to o tři procentní body víc než loni. Počet předplatitelů internetového obsahu se v Česku pohybuje v desítkách tisíc. Např. Deník N se blíží k hranici 20 tisíc, Hospodářské noviny evidují 30 tisíc a DVTV na nově spuštěném webu 13-14 tisíc předplatitelů.
Rušno bylo také kolem volby nových členů Rady České televize. Březnová volba trojice radních znovu přitáhla pozornost k tomu, nakolik do výběru členů rady zasahují politici na základě svých mocenských preferencí. Pozdější volba další trojice nových členů přinesla do rady do té doby nezvyklý kritický tón vůči managementu ČT a atmosféra na zasedáních rady náležitě zhoustla. Napjatá situace vedla k odvolání dozorčí komise Rady ČT a k protestům veřejnosti proti tomuto kroku.
-mav-
# média # PPF # Jaromír Soukup # TV # CNN Prima News # koronavirus # DVB-T2 # Mladá fronta
Autor textu MediaGuru