Autor textu MediaGuru
Případová studie z kapitoly event marketingu ukazuje, co dokáže gamifikace
s odbornou konferencí.
Žijeme v době, ve které klasické reklamní nástroje už mnohdy nestačí. Lidé začínají být k reklamním sdělením více méně slepí, a nejlépe si zapamatují jen to, co sami reálně prožijí. Na této skutečnosti staví například event marketing.
Event marketing vychází z toho, že při pořádání akce je nutné vyvolat pozitivní emoce, které dokážou podpořit celkový dojem a posílit vnímání image značky, služby či produktu. Na emoce vsadila i společnost FTM Communications, když připravovala odbornou konferenci pro zákazníky společnosti, specializující se na vývoj, výrobu a prodej zdravotnických prostředků a medikální kosmetiky. Program konference byl rozvržen do 3 dnů, a bylo tak velmi důležité nalézt linii, která by propojila bloky přednášek, produktových školení, workshopů a volnočasových aktivit.
Odrazovým můstkem bylo poznání cílové skupiny prostřednictvím sociologického výzkumu. Díky dlouhodobé a úzké spolupráci s klientem se mohla agentura přiblížit cílové skupině – ženám, které pracují ve zdravotnictví, jsou dlouhodobě vystaveny stresovým situacím a ve svém volném čase se většinou rády věnují zahradničení. K jejich hlubšímu poznání posloužil dotazník s otevřenými otázkami, s jehož vyplněním pomohli obchodní zástupci, kteří jsou s cílovou skupinou v každodenním kontaktu. Respondentky mimo jiné odpovídaly na otázky, jaké je jejich oblíbené ovoce, jakou mají nejraději květinu, jakou hudbu rády poslouchají a jak prožívají volný čas. Na základě získaných informací pak vznikal podrobnější scénář akce.
Drobnosti, které byly zjištěny prostřednictvím dotazníku, byly dále využity pro navázání bližšího kontaktu v průběhu akce. Ať už to byla oblíbená květina na nočním stolku při příjezdu, zajištění oblíbeného jídla v rámci cateringu, nebo výběr hudby při volné zábavě po skončení odborného programu. Souhrn těchto maličkostí dokázal nevědomky vytvářet a upevňovat pozitivní konotace účastnic.
Jednotlivé aktivity konference byly propojeny gamifikačními prvky. Při oficiálním zahájení konference každá z účastnic obdržela několik dílků skládačky s tím, že v případě plnění úkolů za ně získá vždy určitý počet chybějících dílů. Pokud byla účastnice aktivní po celou dobu, disponovala při odjezdu všemi dílky pro složení výsledného obrazu. V tomto případě byla zužitkována informace o společné zálibě – zahradničení. Výsledné puzzle znázorňovalo květinu, která účastnicím doslova rozkvétala pod rukama.
Mezi úkoly, za které byly udělovány pomyslné body ve formě puzzle, patřila například aktivita na přednáškách či zodpovídání otázek z odborného bloku. Je dokázáno, že soutěžení a osobní motivace podporují soustředění a zájem, což se projevilo aktivní účastí a diskuzemi během přednášek a workshopů. Je také důležité, aby byl zajímavý i samotný herní prvek. V tomto případě bylo puzzle zvoleno zcela záměrně, poněvadž doplňování neúplného celku lidský mozek obecně baví. Sbírání jednotlivých dílků mělo i další efekt. Hosté si puzzle odváželi domů jako upomínku na celou akci.
Ještě před odjezdem byly účastnice požádány, aby vyplnily dotazník spokojenosti. Oslovené respondentky pozitivně hodnotily zejména celkový program konference. Za plus byla považována délka a struktura akce i témata doprovodného odborného programu – workshopy zaměřené na emoční inteligenci a techniky pro odbourání stresu.
Největší úspěch pak sklidily drobnosti – oblíbená květina, oblíbené jídlo, skládání puzzle. Účastnice také shodně uváděly, že by akci doporučily i ostatním kolegyním a ony samy by se odborné konference podobného typu rády účastnily znovu.
Z pohledu pořádající společnosti FTM Communications pak zbývá dodat, že nejdůležitějšími faktory pro realizaci takového typu akce je důkladné plánování a vytvoření krizového scénáře. Na místě je pak nutné počítat s improvizačními schopnostmi, a to v případě, kdy se na poslední chvíli mění například seznam účastníků a jejich rozmístění do pokojů. Zní to sice jako banalita, nicméně pokud je kladen důraz na personalizaci a osobní přístup ke všem návštěvníkům, záleží na každé drobnosti.
Autor textu: Marie Kortanová, FTM Communications
Zdroj obrázku: Photospin
Autor textu MediaGuru